منوچین از مستثنی شدن برخی کشورها از تحریم های نفتی ایران خبر داد

عقب نشینی آمریکا از تحریم ایران؟

۲۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۷۷۸۴۳ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
دولت ترامپ پس از خروج یک جانبه از توافق هسته ای ایران، تحریم ها علیه این کشور را مجددا اعمال و اعلام کرد می خواهد درآمد ایران حاصل از فروش نفت را به صفر برساند. دولت او همچنین گفت که هیچ استثنایی قائل نخواهد شد و هیچ چشم پوشی در کار نخواهد بود؛ اما در یک زمان بندی تعجب برانگیز، فردای دیدار ترامپ و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در هلسینکی، رسانه های خارجی خبری را از استیون منوچین، وزیر خزانه داری ایالات متحده منتشر کردند که از مستثنی شدن برخی کشورها در موارد خاص سخن گفته است.
عقب نشینی آمریکا از تحریم ایران؟

دیپلماسی ایرانی: استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا گفت از آنجایی که ایالات متحده می خواهد از بروز اختلال در بازار نفت در زمان اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران جلوگیری کند، در برخی موارد که کشورها برای کاهش سطح واردات نفتی خود از ایران به مدت زمان بیشتری نیاز دارند، آماده است که استثنا قائل شود.

منوچین روز جمعه در توضیح برخی اظهارنظرها از سوی دیگر مقامات آمریکایی که گفته بودند هیچ استثنایی وجود نخواهد داشت، افزود: «ما می خواهیم که دیگران خرید نفتشان از ایران را به صفر برسانند، اما در برخی موارد خاص اگر چنین اقدامی یک شبه ممکن نباشد، ما آماده ایم تا آنها را مستثنی کنیم.»

وزیر خزانه داری آمریکا این اظهارات را در مسیر مکزیک بیان کرد؛ او به همراه مایک پومپئو، وزیر امور خارجه برای دیدار با آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهوری آتی مکزیک راهی این کشور شده است.

دولت ترامپ کشورها را تحت فشار گذاشته تا پیش از ماه نوامبر که آمریکا تحریم هایش علیه ایران را مجددا اعمال می کند، واردات نفت خام از ایران را به صفر برسانند. ترامپ در ماه مه به رغم توصیه متحدان در اروپا و دیگر نقاط جهان و مخالفت دیگر امضا کنندگان توافق هسته ای ایران، از برجام خارج شد.

منوچین در ادامه گفت در حاشیه نشست وزرای دارایی گروه بیست در بوینس آیرس که از 19 تا 22 جولای برگزار می شود، با همتایانش از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دیدار خواهد کرد. انتظار می رود مساله تحریم های ایران یکی از موضوعات اصلی این گفت و گوها باشد.

منوچین تاکید کرد: «ما گفتیم در موارد بسیار خاص استثنا قائل خواهیم شد و هیچ چشم پوشی و لطفی وجود نخواهد داشت. می خواهیم در زمینه بازار انرژی کاملا محتاطانه عمل و اطمینان حاصل کنیم که همه زمان کافی برای کاهش سطح واردات از ایران را دارند. وزارت خارجه آمریکا قدرت اسئثنا قائل شدن درباره کاهش های چشمگیر در بازارهای نفتی را دارد و این کاری است که وزارت خزانه داری و وزارت خارجه با همکاری یکدیگر انجام خواهند داد.» منوچین در ادامه گفت که واشنگتن به وضوح به متحدان خود اعلام کرده است که انتظار دارد تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کنند، اما اگر شرایط ویژه ای وجود داشته باشد، به خواسته آنها گوش خواهد داد و مذاکره می کند.

بورنو لمایر، وزیر دارایی فرانسه اخیرا گفت که واشنگتن درخواست کشورش را برای مستثنی شدن شرکت های فرانسوی فعال در ایران از تحریم های آمریکا، رد کرده است. درخواست پاریس برای مستثنی شدن از تحریم ها یا قائل شدن مدت زمان بیشتر برای کاهش سطح واردات نفتی توسط شرکت های فرانسوی را اعلام کرده است و انرژی و بانکداری دو بخش کلیدی در این درخواست بودند.

دولت ترامپ گفته بیش از 50 شرکت خارجی تاکنون و از زمان اعلام خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای در ماه مه، تجارت های خود را از ایران بیرون کشیده اند. توافق هسته ای ایران در سال 2015 بین ایران، آمریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه به امضا رسید.

پومپئو هم روز جمعه گفت درباره برنامه های آمریکا برای اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران با همه کشورها «به استثنای یکی» گفت و گو کرده است. او نام کشوری که هنوز با آن مشورت نکرده است را نگفت. او افزود: «آنچه آنها از ما خواستند این بود که روند رسیدن به آنجا و جدول زمانی را مورد بازنگری قرار دهیم و کاملا مطمئنم که علت این تحریم ها را درک می کنند.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در اظهاراتی در همین زمینه روز شنبه در برنامه ای مستقیم در تلویزیون ایران گفت واشنگتن بر سر تحریم های ایران از همیشه منزوی تر شده و حتی در میان متحدانش تنهاست.

منبع: بیزینس دی / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: ایران صادرات نفت ایران تحریم های نفتی آمریکا


( ۳ )

نظر شما :

aa ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۷
باید مثل آلمان کنید قیمت آب به حدی گران است که هیچکس جرأت نمیکند وقتی میرون حمام بیشتر از یکی دو دقیقه شیر آب را باز کنند.قدرت خرید بازنشسته هایشان جز بالاترین و بهترین جهان است حتی بازنشتگانی که یک سال هم کار نکردن.