روسیه دوباره دشمن امریکا شده است

لزوم کنار گذاشتن تفکر نظامی گری

۱۴ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۵۳۶۶ اخبار اصلی آمریکا
مردی که روسیه را به زندگی برگرداند و بسیاری از جایگاه های از دست رفته بین المللی را به آن پس داد، خودش مورد هدف غرب و به ویژه ایالات متحده امریکاست.
لزوم کنار گذاشتن تفکر نظامی گری

نویسنده: سمیح صعب

دیپلماسی ایرانی: نیازی نیست که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه کتاب «ابله» اثر فئودور داستایوفسکی را ورق بزند تا بفهمد که «لیبرالیسم روسی به حکومت پابرجا حمله نمی کند. آن چه به آن حمله می کند، ذات حیات ملی گرایی است، خود این حیات نه نهادهای آن، خود روسیه نه نظام آن.»

مردی که روسیه را به زندگی برگرداند و بسیاری از جایگاه های از دست رفته بین المللی را به آن پس داد، خودش مورد هدف غرب و به ویژه ایالات متحده امریکاست.

در امریکا شیاطین مک کارتی بیدار شده اند و ایدئولوژی ای را مجددا بازگردانده اند مبنی بر این که روسیه دشمن اصلی ایالات متحده است، دشمنی که به نظر می رسد با همه مشکلاتی که دنیا با آن مواجه است از جمله تروریسم مثل داعش و القاعده و صعود جنش های راست گرای افراطی و چالش های حاشیه ای که با روسیه قابل مقایسه نیست اما همچنان دشمن محسوب می شود.

و امریکا خودش با ایدوئولوژی سرسختانه نظامی گری اش همچنان به سراغ ساخت بمب های هسته ای کوچک قابل استفاده در جنگ های آینده که شکست دشمن را تضمین می کند، می رود با وجود این که برای امریکایی ها هزینه بر است و به اقتصادشان آسیب می زند، یعنی چیزی شبیه همان دو بمبی که در هیروشیما و ناگازاکی استفاده شد. از این فراتر پنتاگون از نزدیک بودن رسیدن به دستاورد نظامی در فضا صحبت می کند، بعد از آن که زمین و دریاها را در امریکا نابود کرد و دیگر جایی در جهان نماند که سلطه خود را بر آنها اعمال نکرده باشد یا آنها را به سر خم کردن در برابر خود وادار نکرده باشد حالا به سراغ فضا رفته است.

بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روسیه می رفت که متلاشی شود. غرب تلاش می کرد روسیه را در عقایدش ذوب کند و در ایدئولوژی لیبرالیسم لامتناهی غرق شود، غرب همه تلاش خود را کرد که روسیه را از تاریخ و فرهنگش منحرف و دور کند، اما مرحله کمونیسم برای روسیه چیزی جز مراحلی از مراحل تاریخی اش نبود. روسیه کشوری ریشه دار است که در طول گذشت قرن ها تشکیل شده و نمی توان آن را فقط محدود به دوران کمونیستش کرد، با وجود دستاوردهایی که در آن دوره به دست آورد که یکی از آنها انتقال روسیه از دالان های زیر زمینی به فضا بود.

از آن جا که امریکا همچنان بر ایدئولوژی تک قطبی خود پابرجا باقی مانده، امروزه به دنبال دشمنان وهمی است، همان دشمنانی که خود در طول دوران جنگ سرد اختراعشان کرد، مثل شبکه های جهادی و بعضی سازمان های تروریستی که از عراق تا ایران و کره شمالی و سوریه فعالیت می کردند، حالا هم بعد از گذشت آن دوران دوباره به سراغ تمرکز روی روسیه بازگشته است.

دقیقا از همین جاست که باید ایدئولوژی نظامی گری امریکا تغییر کند، همان ایدوئولوژی که بر لزوم برتری یابی نظامی بر سلاح هسته ای روسیه تاکید دارد، امریکا سلاح هسته ای را جزء محاسبات نظامی خود قلمداد می کند، در حالی که این سلاح خطرناک ترین چیزی است که باید کنترل شود، این آخر منبع قدرتی است که در اختیار پوتین است که می تواند در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو برای شش سال دیگر رئیس جمهور شود. امریکا اگر واقعا به فکر مهار روسیه است باید ایده برتری تسلیحات نظامی هسته ای را بخشکاند.

شاید به همین دلیل بود که پوتین به سران ایالات متحده در سخنرانی سالانه اش در برابر مجلس دومای روسیه واکنش نشان داد و گفت که مسکو سلاح «شکست ناپذیری» را آزمایش کرد و روسیه در صورتی که به آن یا یکی از متحدانش حمله اتمی شود فورا واکنش نشان خواهد داد.  

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه ایالات متحده امریکا ولادیمیر پوتین


نظر شما :