سئول رویدادهای را فرصت های اقتصادی می بینید

دیپلماسی هوشمندانه کره جنوبی از برگزاری رویدادهای ورزشی

۲۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۴۸۸۴ آسیا و آفریقا نگاه ایرانی
مرتضی سلطانپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به طور کلی می توان گفت سیاستهای رشد و توسعه در کره جنوبی به صورتی کاملا زنجیروار در امتداد هم حرکت می کنند و همین راهبرد باعث می شود تا در ابعاد مختلف سیاسی فرهنگی و ورزشی بازارهای اقتصادی را شناسایی کنند و در جهت آن حرکت کنند.
دیپلماسی هوشمندانه کره جنوبی از برگزاری رویدادهای ورزشی

نویسنده: مرتضی سلطان پور ابیانه، کارشناس ارشد مسائل شبه جزیره کره

دیپلماسی ایرانی: بازیهای المپیک زمستانی سال 2018 میلادی از نهم تا 25 فوریه در شهر پیونگ چانگ کره جنوبی در شرق این کشور برگزار خواهد شد. در این دوره از بازی ها 2527 ورزشکار از 92 کشور جهان شرکت خواهند کرد. همچنین 22 تن از رهبران کشورهای جهان از جمله معاون رییس جمهور امریکا و بسیاری از کشورها مهم در مراسم افتتاحیه آن حضور خواهند داشتد. یکی از مهمترین رویدادهای این دوره از مسابقات حضور 22 ورزشکار از کره شمالی و نیز سفر نفر دوم جمهوری دمکراتیک خلق کره آقای کیم یونگ نام، رییس مجمع عالی خلق کره به کره جنوبی بعد از چند ماه تنش و درگیری واختلاف در شبه جزیره به کره جنوبی است که این تحول بزرگ بدون تردید نشان از دیپلماسی بسیار زیرکانه ورزشی در اوج تنش و اختلاف در شبه جزیره است. نگارنده در این نوشتار سعی دارد تا نشان دهد کره جنوبی با برگزاری بازیهای المپیک چه منافع اقتصادی را نصیب خود کرده است.

در سالهای پایانی دهه 80 میلادی و با فروپاپشی ایدولوژی مارکسیت در جهان و شروع رشد اقتصادی در کره این کشور میزان المپیک 1988 سئول شد. در این رویداد بزرگ ورزشی کره ای ها تلاش کردند اولین محصولات الکترونیک خود را در قالب دو شرکت گلد استار سابق و ال جی کنونی و سامسونگ به جهان معرفی کنند و در واقع این رویداد عظیم بازارهای بسیار جذاب و بزرگی را به روی کره جنوبی گشود. نگاه کاملا اقتصادی به یک رویداد ورزشی در این سطح کره جنوبی را در سطح جهان بیشتر معرفی کرد. دقیقا بعد از این رویداد بزرگ ورزشی بود که بسیاری از کشورهای اروپای شرقی و روسیه روابط اقتصادی خود را با شرکتهای کره ای گسترش دادند. ده سال بعد بازیهای المپیک زمستانی آسیایی در استان کان ون در شرق کره برگزار و مشخص شد این منطقه استعداد برگزاری رویداهای بزرگ تری را دارد. اما همین رویداد باعث شد تا بسیاری از زیرساخت های ساختمانی و تاسیسات ورزشی در این منطقه ساخته شوند و از آن تاریخ به بعد کان ون و پیونگ چانگ قطب بازیهای زمستانی در کره جنوبی شدند.

حال کره جنوبی با برگزاری چند رویداد بین المللی و سودآور بودن آن  بدنبال برگزاری بزرگترین و جذابترین رویداد ورزش یعنی برگزاری بازیهای جام جهانی فوتبال است. امری که با دیپلماسی بسیار قوی بخش خصوصی یعنی یکی از پسران  بنیانگذار هیواندئی که ریاست فدراسیون فوتبال کره را به عهده داشت باعث شد تا دولت ژاپن بپذیرد این بازیها به صورت مشترک در دو کشور کره  برگزار شود. برای انجام این رویداد مهم باید زیر ساختها بسیاری تکمیل می شدند. کره ایها شروع به ساخت چندین استادیوم بزرگ و مدرن در نقاط محروم این کشور کردند و در واقع جهت محروم زادیی و توسعه مناطق مختلف کره ساخت این استادیوم ها و زیر ساختهای آن از جمله ساخت مدرنترین استادیوم در کثیف ترین منطقه سئول آغاز شد. در واقع کل کشور به یک کارگاه ساختمانی تبدیل شد و ساخت بزرگره ها و جادهای بزرگ برای ورود به شهرهای محروم و نیز تاسیسات جانبی و ساخت پایگاههای توریستی و غیره. این امر در واقع توسعه را در بسیاری از مناطق کره گسترش داد.

بعد از موفقیت آمیز بودن این رویداد و معرفی کره بعنوان کشوری توسعه یافته  بسیاری از صنایع کره رونق گرفتند. طراحان توسعه و رونق اقتصادی معتقدد بودند حال بعد از برگزاری این رویدادها  نباید این تاسیسات ورزشی به حال خود رها شوند و باید درآمد زا باشند. به همین خاطر بلافاصله شهر پوسان میزبان برگزاری بازیهای آسیائی شد و مجددا یک رویداد ورزشی دیگر توجه ها را به سمت کره جنوبی معطوف کرد.  

به طور کلی می توان گفت سیاستهای رشد و توسعه در کره جنوبی به صورتی کاملا زنجیروار در امتداد هم حرکت می کنند و همین راهبرد باعث می شود تا در ابعاد مختلف سیاسی فرهنگی و ورزشی بازارهای اقتصادی را شناسایی کنند و در جهت آن حرکت کنند. به طوری که وقتی بحث رونق اقتصادی در بنادر محروم (این چوون ) در غرب کره مطرح و این بخش از کره منطقه آزاد اقتصادی تعریف می شود. فرودگاه بین الملی در آن تاسیس و با شروع عملیاتی کردن طرح منطقه آزاد اقتصادی تلاش برای برگزاری یک رویداد ورزشی نیز آغاز می شود و بازیهای آسیایی اینچون در سال 2014 در این شهر برگزار می شود و همین امر باعث رونق سه جزیره در سواحل این منطقه و عملیات شروع ساخت تاسیسات بزرگ ورزشی و توریستی در آن جا آغاز می شود. همچنین ساخت بزرگترین پل به روی دریا به طول 9 کیلیومتر آغاز می شود. این تلاشها باعث شد تا منطقه این چون در غرب کره که روزگاری بسیار عقب افتاده بود بعد از بازیهای اینچون به منطقه ای بسیار توسعه یافته تبدیل شود اگرچه هنوز کره ای ها می گویند به اهداف خود در این منطقه نرسیده اند. کره جنوبی و کسانی که در اتاق فکر توسعه این کشور برنامه های توسعه ای را طراحی می کنند بدون توجه به حاشیه های سیاسی و امنینی در شبه جزیره  توسعه اقتصادی را به گونه ای طراحی کردند که از هر فرصتی به نحو احسن استفاده می کنند.

حال که عصر ارتباطات و دنیای دیجیتال است شرکتهای کرهای مانند ( کریا تلکام) قصد دارند بالاترین تکنولوژی ارتباطی خود را در بازیهای المپیک زمستانی پیونگ چانگ به نمایش بگذارند که نمونه این تکنولوژی پیشرفته معرفی نسل پنجم اینترنت و عرضه آن به مشتریان از سال 2020 و نمایش بازیها به صورت سه بعدی است.

در یک کلام کره ای ها قصد دارند در بازیهای پیونگ چانگ به دنیا در زمینه صنعت اطلاعات و ارتباطات این شعار را معرفی کنند که آی تی یعنی کره جنوبی.

کلید واژه ها: کره جنوبی بازیهای المپیک پیونگ چانگ مرتضی سلطانپور


( ۱ )

نظر شما :