طالبان: هرگز خواستار مذاکره با آمریکا نبودیم

۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۳:۴۵ کد : ۱۹۷۴۷۳۶ سرخط اخبار

پس از آن که رئیس جمهوری آمریکا ایده مذاکره با شبه نظامیان طالبان را پس از یک سری حملات مرگبار رد کرد، دولت افغانستان امروز سه شنبه اعلام کرد از این پس باید طالبان را در میدان جنگ شکست دهیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، گروه طالبان به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و گفت که آنها هرگز و تحت هیچ شرایطی خواستار مذاکره با ایالات متحده آمریکا نبوده اند اما یک عضو ارشد این گروه گفت هنوز هم ممکن است تلاش هایی برای مذاکره انجام شود.

ترامپ دوشنبه در کاخ سفید در جمع خبرنگاران حملات اخیر گروه شبه نظامی طالبان را محکوم کرد و گفت ایالات متحده اکنون برای مذاکره آماده نیست. او متعهد شد: "آنچه را ما باید به اتمام برسانیم، به اتمام می رسانیم. مردم بی گناه کشته می شوند. میان بچه ها و خانواده ها بمب می گذارند، همه جای افغانستان مردم را می کشند. برای همین نمی خواهیم با طالبان گفت وگو کنیم. شاید زمانی برای این کار برسد اما به این زودی ها نخواهد بود."

سخنان او ردی از یک پیروزی نظامی بر طالبان داشت؛ نتیجه ای که مقام های نظامی و دیپلماتیک آمریکایی می گویند نمی تواند با منابع و نیروهایی که او مجوزش را داده است، حاصل شود. 

شاه حسین مرتضوی، سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفت گرچه دولت، طالبان را به مذاکره تشویق می کند اما این حملات در کابل از جمله انفجار انتحاری شنبه که بیش از ۱۰۰ کشته بر جای گذاشت عبور از "خط قرمز" بود. او افزود: طالبان خط قرمز را رد کرد و فرصت صلح را از دست داد. حکومت از تمام ابزارها و امکانات خود علیه این گروه های تروریستی استفاده می کند. ما به این نتیجه رسیده ایم که صلح را دیگر باید در میدان های جنگ جست وجو کرد.

او تاکید کرد که دولت "فرصت های عظیمی" در اختیار طالبان قرار داد که باید از آنها استفاده می کردند. مرتضوی به صورت مشخص گفت که وقتی طالبان دست به کشتار غیرنظامیان می زند و مسئولیت آن را هم برعهده می گیرد، دولت باید از "تمام ابزارها" علیه آنها استفاده کند.

سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان گفت که پیش از این هم غنی هشدار داده بود که فرصت مذاکره برای گروه طالبان "محدود" است و حالا مشخص شده که این گروه از این فرصت استفاده نکرده است.

او همچنین گفت که پس از این درهای مصالحه تنها برای کسانی باز است که سلاح خود را زمین می گذارند و دست از کشتار مردم بر می دارند، اما موضع دولت در برابر کسانی که، به گفته او، "به دستور  فرماندهان خود دست به کشتار می زنند"، "جدی و قاطع" خواهد بود.

از سوی دیگر، عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی حکومت وحدت ملی هم گفته که گروه طالبان حاضر به مذاکره نیست و به "حملات تروریستی و کشتن زنان و کودکان ادامه می دهد". او بر مقابله و سرکوب این گروه و سایر گروه های همسو با آن تاکید کرده است.

در عین حال، قیام الدین کشاف، رئیس شورای علمای افغانستان در همایشی گفته که اقدام به عملیات انتحاری نه در دین اسلام جایی دارد و نه در شریعت.  فتوایی که روحانیان پاکستان درباره جایز بودن حملات انتحاری در خارج از پاکستان صادر کردند، ناقص است.

شماری از اعضای شورای عالی صلح افغانستان هم در این همایش حضور داشتند. عطاءالدین عضو این شورا گفت که اظهارات ترامپ روشن کرد که طرف صلح آمریکا نیست، بلکه دولت افغانستان است. اگر طالبان حاضر به مذاکره است، باید با شورای عالی صلح وارد گفت وگو شود.

اما گروه طالبان با انتشار بیانیه ای به اظهارات ترامپ واکنش نشان داده و اعلام کرد که اظهارات رئیس جمهوری آمریکا نشان داد که "اختیار اصلی" صلح در اختیار آمریکا است و نه دولت افغانستان.

براساس این بیانیه، از نظر گروه طالبان، استراتژی اصلی آمریکا و طرفداران آن در افغانستان "جنگ و ادامه اشغال" است و نه "صلح و تفاهم". طالبان تاکید کرده که واکنش این گروه نسبت به این موضع تشدید جنگ خواهد بود.

با این حال، مشخص نیست دفتری که گروه طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر، برای انجام گفت وگوی صلح باز کرده به کارش ادامه می دهد یا بسته می شود.

این دفتر در سال ۲۰۱۳ به منظور زمینه سازی برای گفت وگوهای صلح باز شد، ولی تا حال هیچ گفت وگوی مستقیمی برای صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان انجام نشده است.

ترامپ سال گذشته دستور افزایش تعداد نیروهای آمریکایی، حملات هوایی و سایر کمک رسانی ها به نیروهای افغان را اعلام کرد. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هم این ماه اعلام کرد این استراتژی کارآمد است و شبه نظامیان را به سمت مذاکرات سوق می دهد. با این حال طالبان می گوید حملات مذکور پیامی به ترامپ است که سیاست خصمانه او کارایی ندارد.

یک شبه نظامی دیگر طالبان می گوید ایالات متحده به کشورهایی نزدیک می شود که روابطی با طالبان دارد تا این گروه را وادار کنند پای میز مذاکره بیایند. او گفت: ترامپ این حرف ها را برای مصرف داخلی می زند. او و تیمش هر کاری می کنند تا ما را پای میز مذاکره بیاورند.

کلید واژه ها: گروه طالبان


نظر شما :