اصرار بغداد به پیشروی های بیشتر در مناطق شمالی

امریکا خواسته ترکیه و ایران بر سر کردها را پذیرفته است

۰۷ آبان ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۲۸۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران عراقی بر این اعتقادند که ایالات متحده تلاش می کند ضمن برقراری آرامش دستاوردهای فعلی دولت فدرالی عراق را تثبیت کند و در این راستا تلاش های ایران و ترکیه در عراق که کاملا خلاف خواسته ایالات متحده است را پذیرفته است.
امریکا خواسته ترکیه و ایران بر سر کردها را پذیرفته است

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده تماس های بسیاری را با دو طرف نزاع در بغداد و اربیل انجام داد تا دو طرف را وادار کند بر اساس شرایط موجود درگیری ها را پایان دهند، برای همین نیروهای عراقی به بازپس گیری مناطقی که کردها بعد از سال 2014 بر آنها مسلط شده بودند، بسنده کردند. این در حالی است که به ادعای روزنامه العرب، چاپ لندن، ایران و ترکیه حیدر العبادی، نخست وزیر عراق را ترغیب کردند که دایره دستاوردهای خود را تا مناطق مرزی گسترش دهد و اراده ارتش را بر آن مناطق نیز اعمال کند. آخرین آنها منطقه استراتژیک مرزی فیشخابور بود که در مثلث اراضی ترکیه و عراق و سوریه واقع شده است.  

منابع آگاه دیپلماتیک عراقی به العرب گفتند که ایالات متحده روز جمعه با «قدرت وارد عرصه» شد تا میان نیروهای ارتش عراق با نیروهای پیشمرگه کرد که در مناطق مرزی اقلیم کردستان در حال نبرد بودند، آتش بس اعمال کند. دفتر نخست وزیری عراق اعلام کرد به مدت 24 ساعت علیه نیرهای پیشمرگه کرد در شمال عراق آتش بس اعلام کرده است. به گفته این منابع، مسئولان سفارت امریکا در بغداد و نمایندگی های امریکایی در پیمان بین المللی مبارزه با داعش، تماس های سنگین و پشت سر همی را از پنج شنبه شب تا بامداد جمعه با دو دولت مرکزی در بغداد و اقلیم برقرار کردند تا آتش بس میان آنها حکم فرما شود. دو طرف در مناطق مخمور و ربیعه که مناطق مورد نزاع در استان نینوا است با یکدیگر درگیر شده بودند. این مناطق نزدیک به استان های اربیل و سلیمانیه، در نزدیکی مرزهای کردستان است.

ایالات متحده، کردستان و بغداد را متحدان خود در مبارزه با تروریسم می داند، برای همین به صلاح خود نمی داند که آنها با یکدیگر درگیر شوند. در حالی که تماس های مکرری میان مقام های امریکایی با مقام های عراقی و کردی در جریان بود، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تماس تلفنی گرفت و به وی تاکید کرد «مواضع کشورش در جهت حمایت از وحدت عراق است و درک می کند که دولت فدرال در استان کرکوک و دیگر مناطق قصد تحکیم سلطه خود را دارد.»

پیش از آن تیلرسون تلفنی با مسعود بارزانی گفت وگو کرده بود. هدر ناویرت، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفته بود که وزیر امور خارجه امریکا از عبادی و بارزانی خواست «در چارچوب یک زمان بندی مشخص گفت وگوهای خود را از سر بگیرند.»

ناظران عراقی بر این اعتقادند که ایالات متحده تلاش می کند ضمن برقراری آرامش دستاوردهای فعلی دولت فدرالی عراق را تثبیت کند و در این راستا تلاش های ایران و ترکیه در عراق که کاملا خلاف خواسته ایالات متحده است را پذیرفته است. به گفته آنها، ایران و ترکیه طرفدار پیشروی های بیشتر دولت عراق در سایه تضعیف جایگاه سیاسی و نظامی کردها با توجه به بی طرفی امریکا در تنش پیش آمده میان کردها و دولت عراق هستند.  

به ادعای ناظران عراقی که به روزنامه العرب گفته اند، احزاب طرفدار ایران و حشد الشعبی به کردها فشار مالی و اقتصادی وارد می کنند تا عملا آنها در میدان نبرد نظامی شکست بخورند، آنها برای اثبات ادعای خود تسلط نیروهای نظامی عراقی بر گذرگاه ها و محاصره اقلیم و جلوگیری از صادرات نفت آن را شاهد می آورند.

نیروهای عراقی روز جمعه به مبارزان پیشمرگه کرد «چند ساعت» فرصت دادند تا از مناطق مرزی با ترکیه که از خلال آنها لوله های نفتی کردستان برای صادارات نفتش می گذرد، عقب نشینی کنند. بعد از حمله داعش به عراق، نیروهای پیشمرگه کرد به مدت سه سال بر این مناطق مسلط بودند که می توانستند از طریق آن نفت کردستان را به ترکیه صادر کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پیشمرگه کرد عراق کردستان


نظر شما :