تحولی که یک دهه آینده رخ خواهد داد

روسیه در راه رهبری دنیای ذخیره انرژی

۲۳ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۷۲۴۶۲ اخبار اصلی اروپا
داستان‌های انرژی تجدیدپذیر از روسیه هنوز اما مداوم نیست و این قابل فهم است: سرفصل‌ها و تیترهای نفتی زیادی وجود دارد و از سوی مسکو مشخص نشده است که انرژی پاک یک اولویت است.
روسیه در راه رهبری دنیای ذخیره انرژی

نویسنده: ایوانا اسلاو

دیپلماسی ایرانی: این حقیقتی طنزآلود درباره روسیه است: یک پنجم از انرژی برق آبی به دست می آید. این به نظر برای کشوری که به شکلی گسترده به نفت و گاز مرتبط است شوکه کننده به نظر می آید اما روسیه رودخانه های بسیار بزرگی دارد و از آنها به خوبی بهره می برد. حالا روسیه در عرصه انرژی های تجدیدپذیر با علاقه بیشتری وارد شده و در زمینه ذخیره انرژی توانایی بالایی پیدا کرده است.

وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک این هفته اعلام کرد که روسیه می تواند در میان پیشروها در تولید انرژی خورشیدی و ذخیره انرژی جایی برای خود دست و پا کند. این وزیر اضافه کرد که سازندگان پنل های خورشیدی روس می توانند پنل هایی با کارایی در حدود 20 درصد تولید کنند و این عدد روسیه را در میان پیشروها قرار می دهد هرچند دیگر تولیدکنندگان اندکی بالاتر از این عدد را تولید می کنند.

داستان های انرژی تجدیدپذیر از روسیه هنوز اما مداوم نیست و این قابل فهم است: سرفصل ها و تیترهای نفتی زیادی وجود دارد و از سوی مسکو مشخص نشده که انرژی پاک یک اولویت است. اگرچه امکان دارد در آینده به عنوان بخشی از تلاش برای رونق اقتصادی و ایجاد تنوع برای جلوگیری از وابستگی اقتصادی به نفت، چنین اولویتی در کار باشد. در اوایل سال جاری، بزرگ ترین زیرساخت بهره برداری از انرژی تجدیدپذیر راه اندازی شد که ظرفیت تولید 1,9 مگاوات برق از انرژی باد را داشت. این میزان می تواند تا 2,3 مگاوات نیز افزایش پیدا کند اگرچه از نظر محلی نیاز به این میزان انرژی وجود ندارد.

این تجهیزات که در تاسیسات جدید مورد استفاده قرار گرفته اند همگی در داخل روسیه تولید شده اند و تلاش برای انرژی های تجدیدپذیر را می توان به عنوان راهی برای ایجاد شغل های جدید نیز در نظر گرفت. در سال 2017، این میزان 40 درصد بود. با وجود این مزایا نمی توان بر سر راه چنین مسائلی قرار گرفت. در حقیقت روسیه بزرگترین توربین بادی جهان را در اختیار دارد و در حال ایجاد کارخانه ای برای تامین تیغه های چنین توربین هایی در روسیه است که با نیازها و احتیاجات محلی مطابقت داشته باشد.

پیشرفت های جدیدی نیز در زمینه انرژی خورشیدی انجام شده است. علی رغم تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه تحقیقات مختلف به طور معمول ادامه یافته است: روس اتم با کمیسیون انرژی های جایگزین فرانسه و کمیسیون انرژی اتمی در تحقیقاتی مشترک در زمینه انرژی و ذخیره انرژی، راه های همکاری برقرار کرده است. ذخیره انرژی اولویتی مهم برای فعالیت در زمینه انرژی های تجدیدپذیر است و روسیه در این زمینه استثنا نیست. کرملین قصد دارد تا سال 2024، 4,5 درصد از انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از انرژی های تجدیدپذیر تامین کند که در حدود 5,5 مگاوات خواهد بود و سیستم های ذخیره انرژی برای جبران تاخیرهای تولید انرژی در باد و خورشید باید به راه بیفتند.

روس اتم برنامه اکتشاف و فروش لیتیوم را دارد و امکان پیشرفت باتری های لیتیوم _ یون را در نظر گرفته است. این شرکت روی فناوری های جدید باتری تمرکز کرده است. کریل کوماروف، مدیر اجرایی این شرکت در گفت وگو با بلومبرگ گفت: «انقلاب در صنعت اتومبیل سریع تر از پیش بینی ها انجام شد. ما قصد داریم تا خط تولید خود را با تلفیقی از همه پیشرفت های اخیر چه در زمینه باتری های لیتیمی و چه در زمینه های دیگر به راه اندازیم تا در نهایت به محصولاتی جدید دست پیدا کنیم و حتی در این زمینه ممکن است با تولیدکنندگان خودور نیز همکاری کنیم.»

اوایل هفته، محققان دانشگاه دولتی مسکو اعلام کردند که روشی جدید برای سنتز مواد کاتدی اختراع کرده اند که می تواند دوره شارژ باتری ها را به شکل چشم گیری کاهش دهد. با این شیوه می توان زمان شارژ باتری های ماشین تا ظرفیت 75-80 درصد را به 30 تا 60 ثانیه کاهش داد. کمترین زمان تا پیش از این در اختیار کمپانی تسلا بود که تا 80 درصد ظرفیت باتری ها را تا 30 دقیقه انجام می داد.

مسکو به نظر در مورد ذخیره انرژی بسیار جدی است. بنابراین در ماه آگوست وزارت انرژی این کشور در مقاله ای مفهومی به توسعه ذخیره انرژی و اهمیت آن پرداخت. در این مقاله سه حوزه اولویت مشخص شد از جمله سیستم های ذخیره انرژی شبکه ای، سیستم های ذخیره سازی برق مصرفی و انرژی هیدروژنی.

آناتولی چوبایش، رئیس روس نانو صندوق سرمایه گذاری دولتی به ارزش 10 میلیارد دلار را برای تحقیق و توسعه این موارد به راه انداخته است و این سرمایه گذاری عظیم می تواند چهره صنعت انرژی روسیه را به کلی تغییر دهد. او در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی وین گفته بود: «در یک دهه آینده تحولی در بخش انرژی رخ می دهد.» بنابراین ارزش دارد که در زمینه ذخیره انرژی اخبار مرتبط با روسیه را دنبال کنیم.

منبع: اویل پرایس/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: ذخیره انرژی باتری انرژی های تجدیدپذیر روسیه


( ۲ )

نظر شما :