آیا رئیس جمهور برکنار می‌شود؟

ترجیح پنس به ترامپ برای حزب جمهوری‌خواه

۰۷ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۲ کد : ۱۹۷۱۶۳۴ آمریکا ترجمه برگزیده
در پی شکست ریاست جمهور در لغو و جایگزینی طرح درمانی اوباما که در کنگره جمهوریخواه ایجاد شد، برخی از اعضای حزب از واکنش‌های ترامپ در برابر تظاهرات خشونت‌بار ملی‌گراهای نژادپرست در ماه گذشته در شارلوتسویل ویرجینیا انتقاد کردند.
ترجیح پنس به ترامپ برای حزب جمهوری‌خواه

نویسنده: جیسون لی میر

دیپلماسی ایرانی: رئیس جمهور دونالد ترامپ هفته گذشته جمهوری خواهانی بیشتری را از خود تاراحت کرد. این روندی است که تنها باعث می شود امیدها به او در بین قانون گذاران کم شود بلکه ممکن است آینده او را در کاخ سفید در معرض خطر قرار دهد. به هرحال جمهوری خواهان تنها مانع بین او و اجتنباب از سرنوشت قطعی اش هستند: اتهام و احضار به دادگاه.

اعلام جرم، اتهام، احضار به دادگاه و حتی برکناری همیشه ادعاهایی بوده که از زمان رسیدن ترامپ به دفتر بیضی کاخ سفید، او را همراهی کرده است. این مسائل درحالی مطرح می شود که هم مجالس ایالات متحده هر دو در دست جمهوری خواهان است. اما اگر اعضای بلندپایه حزب جمهوریخواه تصمیم بگیرند که کنار گذاشتن ترامپ رئیس جمهور غیرقابل پیش بینی کنار گذاشته شود، آنگاه چه خواهد شد؟

تاکنون بسیاری از جمهوری خواهان تنفر شخصی خود از رئیس جمهور را مخفی کرده اند تا یکپارچگی موجود را حفظ کنند. آنها کنترل کاخ سفید و دو مجلس توسط جمهوریخواهان را فرصتی طلایی می دانند که نباید از دست برود. اما اغلب اختلافات زمانی بروز می کند که اتحادهایی غیرمعمول ایجاد می شوند.

در پی شکست ریاست جمهور در لغو و جایگزینی طرح درمانی اوباما که در کنگره جمهوریخواه ایجاد شد، برخی از اعضای حزب از واکنش های ترامپ در برابر تظاهرات خشونت بار ملی گراهای نژادپرست در ماه گذشته در شارلوتسویل ویرجینیا انتقاد کردند. ترامپ همچنان اما به درگیری با جمهوریخواهان ادامه می دهد. روز چهارشنبه او موافقت خود با رهبران دموکرات درباره افزایش سقف بدهی ‎ها نشان دهد، تصمیمی که به تزلزل در جبهه جمهوریخواهان منجر شد. این رفتار از سوی جمهوری خواهان «شوکه کننده» «زننده» و «نانجیبانه» قلمداد شد. برخی از جمله سناتور بن ساس از نبراسکا این عمل را معامله آشکار با متحدان جدید قلمداد کرده و از این حرکت انتقاد کردند. برخی از جمله میچ مک کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا احساسات واقعی خود را با لحن صدا و زبان بدن خود نشان دادند اگرچه سعی داشتند این احساسات را در کلمات خود مخفی نگه دارند. اما ترامپ هیچ نشانه ای از دادن امتیاز و کوتاه آمدن در برابر حزب خود نشان نداده است. او روز جمعه توییت کرد که قانون گذاران جمهوریخواه باید خودشان را به خاطر همراهی او با دموکرات ها سرزنش کنند.

ادامه این رفتارها می تواند استراتژی خطرناکی باشد. اتهامات مربوط به توافق کمپین ترامپ با روس ها و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. برخی از کارشناسان معتقدند در حال حاضر شواهد کافی برای محکوم کردن ترامپ یا دستکم جلوگیری از ادامه کار او وجود دارد. از نظر عده ای مدارکی که از تحقیق درباره اخراج مدیر سابق اف بی آی، جیمز کامی به دست آمده است به تنهایی می تواند برای برکناری ترامپ کافی باشد.

تا کنون جمهوریخواهان مجلس و سنا از رئیس جمهور در برابر این پرونده ها محافظت کرده اند. اما مدت هاست که این رازی سرگشاده است که جمهوریخواهان ترجیح می دهند که به جای فردی مانند دونالد ترامپ رئیس جمهوری همچون مایک پنس داشته باشند. رویایی که می تواند پس از برکنار کردن رئیس جمهور رنگ حقیقت به خود بگیرد. گزارش ها درباره اینکه جمهوری خواهان پنس را به ترامپ ترجیح می دهند درحالی روز به روز قوت می گیرد که ترامپ روز به روز کمتر از قبل می تواند روی جمهوری خواهان حساب باز کند. این درحالی است که بیل کلینتون وقتی که با اتهام مواجه شد توانست به لطف آرای اعضای دموکرات سنا حکم گناهکار بودن خود را لغو کند.

با جدی تر شدن چنین سناریویی بحث در این باره در میان احزاب گوناگون و بخش های مختلف سنا بالا گرفته است. هرچند در حال حاضر در سطح همومی چنین بحث هایی گسترده نشده است اما گفته می شود که کمپین سیاه پوستان محافظه کار طی نشستی در این رابطه بحث کرده اند. با این حال در پیش بودن روند فعلی، پشت کردن به حزب، مشورت نگرفتن از اعضای رده بالای حزب، عدم گفتگوی سازنده میان رئیس جمهور و جمهوری خواهان سنا و مجلس همراه با اقدامات اخیر او در قبال حزب، رئیس جمهور همچنان به خاری در چشم بودن خود ادامه می دهند.

منبع: نیوزویک/ مترجم: روزبه آرش

انتشار اولیه: شنبه 25 شهریور 1396 / انتشار مجدد: جمعه 7 مهر 1396

کلید واژه ها: دونالد ترامپ جمهوریخواهان مجلس سنا مایک پنس


نظر شما :