تمرکز ترامپ و پوتین به تقویت آتش بس

اسرائیل نگران است، پس احتمال پایان جنگ سوریه وجود دارد

۰۳ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۰۳۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نگرانی اسرائیل بزرگترین نشانه برای احتمال به موفقیت رسیدن ترامپ و پوتین به ایجاد پایه های اصلی توقف تدریجی جنگی است که بیش از آن چه انتظار می رفت، طول کشیده است.
اسرائیل نگران است، پس احتمال پایان جنگ سوریه وجود دارد

نویسنده: سمیح صعب

دیپلماسی ایرانی: سازمان امنیت مرکزی امریکا «سی آی ای» برنامه سری خود «برای آموزش گروه های مخالف معتدل سوری» را متوقف کرده است، این گامی دیگر در جهت رسیدن به تفاهم میان امریکا و روسیه بر سر سوریه محسوب می شود. آتش بس در جنوب غرب سوریه تنها یک آزمایش اولیه نیست، و به نظر هم نمی رسد حمله ای که به رئیس جمهوری امریکا بر سر اتهام های در حال تشدید مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2016 می شود، تاثیری بر گرایش ترامپ برای همکاری های گسترده تر با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بگذارد.  

باید به این حرف ها هم توجه نکرد که تشدید حملاتی که اخیرا علیه دو طرف به ویژه ترامپ آغاز شده و عده ای فاش کرده اند که نشستی سری میان ترامپ و پوتین در حاشیه نشست گروه 20 در شهر هامبورگ آلمان که در هفتم ماه جاری برگزار شد، با هدف قطع ارتباطات برای همکاری امریکا و روسیه در سوریه بوده است.

این جدای از توپ برفی ای است که بعد از دیدار دونالد ترامپ جونیور، پسر رئیس جمهوری امریکا با وکیل روسی در جریان تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری این کشور شروع به شکل گرفتن کرده و باعث شده تحقیق های گسترده تری بر سر نقش روسیه در این انتخابات صورت بگیرد، اتفاقی که سبب شده سنگینی این اتهامات ریاست جمهوری ترامپ را تحت تاثیر قرار دهد و فضا را برای سناریوهای بدتر از ریاست جمهوری بگشاید.  

اما چه جایگزینی به جای همکاری های امریکا و روسیه در سوریه وجود دارد؟ البته درگیر شدن بیشتر امریکا در جنگ علیه داعش به معنای لغزیدن به مرحله بعد از آن در جنگ با حکومت سوریه خواهد بود. چنین سناریویی نیازمند حضور گسترده تر نیروهای امریکایی همانند تجربه عراق است.

با علم بر این که تحقق چنین سناریویی نیازمند تلاش هایی استثنائی است تا از رویارویی با ایران و روسیه جلوگیری شود که هر دو حاضر نیستند به این راحتی که بعضی ها تصور می کنند از سوریه عقب نشینی کنند و به ادعای بعضی ها اجازه دهند امریکا بیشتر درگیر بحران سوریه شود.

آن چه در ظاهر تا الآن برداشت می شود این است که ترامپ متمایل به رفتاری سیاسی است که منجر به برخورد با روسیه نشود. او ترجیح می دهد که بر شکست داعش تمرکز کند. همکاری با روسیه از جمله عوامل تسهیل کننده در شکست دیگر گروه های جهادی در سوریه خواهد بود. اسرائیل نگرانی خود را از وقوع چنین احتمالی مخفی نمی کند، تلآویو بر این اعتقاد است که این اتفاق کمک می کند که حکومت سوریه پایه های خود را مستحکم کند و در نتیجه نقش ایران در سوریه تقویت خواهد شد حتی اگر روسیه وانمود کند که آمادگی دارد «منافع اسرائیل» را در چارچوب کاهش تنش در اراضی سوریه تضمین کند.

در برابر همکاری امریکا با روسیه، اسرائیل موضعی ترغیب کننده نسبت به مخالفان حکومت سوریه اتخاذ کرده است، همان طور که در گذشته نیز مشابه چنین موضعی در پیش گرفته بود، اسرائیل تمایلی به آرامش مطابق آن چه امریکا و روسیه بر آن توافق کرده اند، ندارد. نگرانی اسرائیل بزرگترین نشانه برای احتمال به موفقیت رسیدن ترامپ و پوتین به ایجاد پایه های اصلی توقف تدریجی جنگی است که بیش از آن چه انتظار می رفت، طول کشیده است.

منبع: النهار / تحریریه  دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امریکا و روسیه سوریه سمیح صعب


نظر شما :