خط سیر اظهارات رئیس جمهوری امریکا درباره مبازره با داعش

طرح مخفی یا جلب توجه احمقانه ترامپ؟

۲۳ تیر ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۰۰۶۱ اخبار اصلی آمریکا
بنابراین آنچه نکته مشهود این است که وعده‌ها و قول‌های ترامپ مبنی بر وجود طرحی خاص در جنگ با داعش وجود خارجی ندارند و صرفا راه‌هایی برای جلب توجه احمقانه بوده است.
طرح مخفی یا جلب توجه احمقانه ترامپ؟

نویسنده: ربکا تان

دیپلماسی ایرانی: نیروهای مورد حمایت آمریکا در سوریه خود را آماده می کنند تا داعش را از رقه بیرون کنند و این آخرین استراتژی ضد داعش پنتاگون است. اما مشکل کجاست؟ این طرح جدید درواقع همان طرح دولت اوباما است که رئیس جمهور ترامپ آن را «احمقانه» و «یک شکست کامل» خوانده بود. پنتاگون در نظر دارد با ستیزه جویان با گرفتن قلمرو آنها مبارزه کند درحالی که سعی دارد از جنگ داخلی سوریه بیرون بماند. ژنرال های ارتش در روزهای اخیر روی این نکته تاکید کرده اند که به دنبال به چالش کشیدن دولت بشار اسد نیستند؛ دولتی که از سوی ایران و روسیه پشتیبانی می شود.

این اساسا همان سیاستی است که دولت اوباما دنبال می کرد. برخی اوقات این طور به نظر می رسد که ترامپ در واقع هیچ طرح مخفی ای در شکست دادن داعش ندارد برخلاف وعده هایی که چندین بار در دوران مبارزات انتخاباتی داده بود. بیایید به قول هایی که ترامپ برای سرنگون کردن داعش داده و سیاست هایی که دنبال کرده است نگاهی بیندازیم:

می 2015: ترامپ به مجری فاکس نیوز، گرتا ون ساسترن، می گوید که «ایالات متحده کاملا تعادل خود در خاورمیانه را از دست داده است.» زمانی که ون ساسترن می پرسد که او چه خواهد کرد. ترامپ جواب داد: «نمی خواهم دشمن بداند که من چه خواهم کرد. متاسفانه برخی موارد را باید بگویم. اما یک روش شکست دادن سریع و موثر وجود دارد که پیروزی کامل را ارمغان خواهد آورد.»

ژوئن 2015: ترامپ در ملاقاتی هیئت مدیره دس موینس می گوید که نمی خواهد طرح خود در از بین بردن داعش را فاش کند چرا که مخالفان سیاسی اش آن را خواهند دزدید. «مشکل با سیاست این است که اگر من الآن حاضر شوم همه چیز را بگویم، هر کسی خواهد گفت وای چه ایده بزرگی. بعد از آن شما 10 کاندیدا خواهید داشت که از آن استفاده می کنند و یادشان می رود که بگویند این ایده از کجا آمده است. پس نمی گویم اما من راهی مطلق برای شکست دادن داعش دارم.»

نوامبر 2015: ترامپ در برابر جمعیتی که فورت دوج آیوا حضور دارند از سوال درباره اینکه برنامه او در شکست داعش چیست با این پاسخ که نمی خواهد دشمنان آن را بدانند، طفره رفت. او اضافه کرد: «من بیشتر از ژنرال ها درباره داعش می دانم. باور کنید.»

آپریل 2016: در سخنرانی رسمی خود در مورد سیاست خارجی، ترامپ تهدید در پی تهدید را متوجه داعش می کند اما دوباره از ارائه جزئیاتی درباره چگونگی مبارزه با داعش خودداری می کند. «من یک پیام ساده برای داعش دارم: روزهای آنها به شماره افتاده است. من به آنها نمی گویم چگونه و چطور. ما باید به عنوان یک ملت غیرقابل پیش بینی تر باشیم. ما الآن کاملا قابل پیش بینی هستیم. ما همه چیز را می گوییم. ما سربازانمان را می فرستیم و به آنها می گوییم. ما باید غیرقابل پیش بینی باشیم. ما باید غیرقابل پیش بینی بودن را از حالا شروع کنیم.»

او ین پیام را در بعدا در سخنرانی واتربری کانتیکت نیز تکرار کرد. «دوستان ما خیلی خیلی سریع داعش را شکست خواهیم داد. این باید کاری سریع باشد. ما طرحی عالی برایش داریم. این فوق العاده خواهد بود. آنها می پرسند، آن طرح چیست؟ خوب من ترجیح می دهم آن را نگویم. من ترجیح می دهم غیرقابل پیش بینی باشم.»

سپتامبر 2016: ترامپ در برابر جمعیتی در کارولینای شمالی از برنامه ای مخفی برای شکست دادن داعش می گوید که در واقع از ژنرال هایش خواسته تا آن را اجرا کنند. «من قصد دارم تا تیم ژنرال های ارشدم را تشکیل دهم و دستورالعمل ها را به آنها بدهم. آنها 30 روز برای ثبت کارشان در دفتر بیضی فرصت دارند و طرح باید پرسروصدا و سریع باشد. ما هیچ انتخابی نداریم.»

اکتبر 2016: در دور دوم مناظرات انتخاباتی ترامپ به احمقانه بودن سیاست خارجی ایالات متحده اشاره می کند و به ژنرال ها خرده می گیرد. «جورج پاتون و داگلاس مک آرتور دارند قبر خود را می کنند.». این دو ژنرال در بحث های عمومی از طرح پنتاگون برای بازپس گیری موصل صحبت کرده بودند. ترامپ می گوید: «چرا آنها نمی توانند این کار را بی سروصدا انجام دهند. چرا نمی توانند این حمله را انجام دهند. حمله ای خیره کننده و حمله ای بعد از حمله دیگر و به مردم آمریکا اطلاع دهند که ما رهبران آنها را بیرون کرده ایم و به موفقیتی فوق العاده رسیده ایم.»

آوریل 2017: ایالات متحده قدرتمندترین بمب غیراتمی خود را که مادر همه بمب ها لقب دارد در حمله ای ضد داعش در افغانستان مورد استفاده قرار داد. در یک کنفرانس خبری ترامپ درباره این حمله می گوید: «یک ماموریت خیلی خیلی موفقیت آمیز دیگر» اما او حاضر نیست تایید یا رد کند که این حمله با امضای او صورت گرفت یا اینکه تصمیم مستقل ارتش بود.

او گفت: «هرکسی به درستی می داند چه اتفاقی افتاده است. بنابراین کاری که من انجام دادم دادن اختیار به ارتش ما بود. ما فوق العاده ترین ارتش در جهان را داریم و آنها مطابق معمول کار خود را انجام داده اند. ما به آنها اختیار کامل را داده ایم و این کاری است که آنها انجام داده اند.»

می 2017: ترامپ در کنفرانس مشترک با امیر کویت می گوید که طی دو هفته آینده کنفرانسی درباره داعش خواهد داشت. کنفرانسی که هرگز برگزار نشد اما او در جلسه کابینه در 12 ژوئن گفت که استراتژی ارتش آمریکا در قبال داعش مورد بازنگری قرار خواهد گرفت و کنفرانسی در عرض دو هفته در این باره تشکیل خواهد شد. این مهلت در 26 ژوئن بدون برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی یا برنامه ای برای آن به پایان رسید.

بنابراین آنچه نکته مشهود است این است که وعده ها و قول های ترامپ مبنی بر وجود طرحی خاص در جنگ با داعش وجود خارجی ندارند و صرفا راه هایی برای جلب توجه احمقانه بوده است. بنابراین مساله مهم تر حالا این است که استراتژی منسجمی برای هدایت ایالات متحده پس از پیروزی های اخیر در برابر داعش پیدا کنیم چرا که حالا به مرحله اتفاقات غیرمترقبه تر و غیرقابل پیش بینی تر در مبارزه با داعش رسیده ایم.

منبع: وکس/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: داعش ایالات متحده ی آمریکا دونالد ترامپ ارتش


نظر شما :