شک و تردیدهای ترامپ بعد از حمله به سوریه

واکنش بعدی امریکا چیست؟

۳۱ فروردین ۱۳۹۶ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۶۸۴۰۳ اخبار اصلی آمریکا
ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکاست که در مبارزات انتخاباتی متعهد شده بود که در منازعات خارجی درگیر نشود. با این حال با اقدام نظامی علیه دولت اسد او ممکن است درهای دخالت ایالات متحده در جنگ داخلی که روسیه نیز در آن حضور دارد، را گشوده باشد.
واکنش بعدی امریکا چیست؟

دیپلماسی ایرانی: حتی زمانی که به نظر می رسد دونالد ترامپ کار درست را انجام داده، این کار باعث سردرد و سردرگمی شما می شود. حمله موشکی غیرمنتظره آمریکا به پایگاه هوایی سوریه در پاسخ به استفاده از سلاح های شیمایی علیه غیرنظامیان به نظر متناسب و فکرشده بود. در واقع هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه اسبق نیز آن را به عنوان تاکتیکی برای جلوگیری از استفاده سلاح های شیمیایی توسط نیروی هوایی اسد ضد مردم بی گناه، توصیه کرده بود. عده اندکی انتظار داشتند که ترامپ چنین تاکتیکی را دنبال کند.

ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکاست که در مبارزات انتخاباتی متعهد شده بود که در منازعات خارجی درگیر نشود. با این حال با اقدام نظامی علیه دولت اسد او ممکن است درهای دخالت ایالات متحده در جنگ داخلی که روسیه نیز در آن حضور دارد، را گشوده باشد. درحالی که ترامپ متهم می شد که در امور بین المللی بیش از حد منزوی خواهد بود، روی دیگر ماجرا رو شد. مسکو سریعا اعلام کرد که حملات موشکی از دو ناوشکن ایالات متحده در شرق دریای مدیترانه صورت گرفته است. این حملات زمانی صورت گرفت که پنتاگون اعلام کرد شواهدی در دست دارد که حملات شیمیایی صورت گرفته به سه شهر تحت کنترل شورشیان در خان شیخون استان ادلب، توسط هواپیماهای سوری که از پایگاه هوایی الشریعات برخاسته بودند، صورت گرفت. ویدیو و عکس های منتشر شده از این حمله شیمیایی ده ها قربانی از جمله کودکان را نشان می دهد که برخی مرده و برخی دچار تشنج، سرفه خونی یا کف دهان شده بودند. تصاویری که به اندازه کافی برای اقدام نظامی راضی کننده بود. وزارت بهداشت ترکیه گفت که آزمایش ها نشان می دهد سارین، یک عامل اعصاب ممنوعه، در این حمله مورد استفاده قرار گرفته است.

ترامپ در هنگام اعلام حملات موشکی گفت: «این حمله از منافع حیاتی امنیتی ایالات متحده دفاع کرده و به پیشگیری و جلوگیری از گسترش و استفاده از سلاح های شیمیایی مرگبار منجر می شود.» او گفت که سال ها تلاش برای تغییر رفتار اسد شکست خورده و این مساله منجر به تداوم جنگ داخلی سوریه و بحران پناهندگان شده که این امر به نوبه خود به بی ثباتی در منطقه و تهدید ایالات متحده و متحدانش انجامیده است.

بنابراین بعد از این چه خواهد شد؟ ترامپ همواره در برابر این اتهام که مبارازات انتخاباتی او با تبانی با روس ها برای کمک به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری همراه بوده، ایستاده است. حمله او به پایگاه هوایی سوریه در یک مفهموم سرزنش روسیه است که از سال 2013 با اسد برای از بین بردن زرادخانه سلاح های شیمیایی کار می کند. سخنگوی پنتاگون گفت که به نیروهای روسیه در سوریه درباره حملات موشکی قریب الوقوع در فرودگاه هشدار داده شده بود تا از این طریق آسیبی به آنها وارد نشود.

سناتور جان مک کین و لیندسی گراهام معتقدند که ترامپ باید گام های نظامی ضروری تری را برای فلج کردن نیروی هوایی اسد بردارد. اما به نظر ترامپ تمایل چندانی ندارد که تا آن حد پیش برود. تمام چیزی که در هفته گذشته شاهد بودیم عدم تاثیر تصاویر خان شیخون بر دولت جدید است. ترامپ پاسخ روسیه به تشدید حملات ایالات متحده را در نظر دارد. جسله برنامه ریزی شده هفته گذشته وزیر امور خارجه، رکس تیلرسون و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نشانه هایی از این نگرانی را در بر داشت.

از همه مهم تر، ترامپ باید نگران واکنش عمومی مردم آمریکا باشد. موجی از همدردی برای قربانیان کشته شده از سلاح های شیمیایی ایجاد شده اما این احساسات می تواند در برابر جنگی طولانی و غیرقابل پیش بینی در خاورمیانه که در آن تشخیص دوست و دشمن سخت است، به راحتی پراکنده شود.

منبع: فیلی/ مترجم: روزبه آرش   

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا روسیه سوریه دونالد ترامپ


نظر شما :