آخرین بررسی مرکز مطالعات جنگ امریکا و موسسه امریکن اینترپرایز

ایران در سوریه قوی‌تر خواهد شد

۲۳ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۶۷۸۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
این گزارش تاکید می‌کند که هر استراتژی‌ای از سوی امریکا به ناگزیر باید با تکیه به نیروهای وابسته به حکومت بشار اسد باشد تا بتواند بر گروه‌های جهادی و سلفی غلبه کند و آنها را شکست دهد.
ایران در سوریه قوی‌تر خواهد شد

دیپلماسی ایرانی: مرکز مطالعات جنگ امریکا با همکاری دپارتمان "پروژه تهدیدهای خطرناک"، وابسته به مرکز مطالعات سیاسی امریکن اینترپرایز، گزارشی را منتشر کرده اند که در آن به تحلیل تلاش های چند ماه اخیر ایالات متحده برای طراحی و ارزیابی تهدیدها برای مبارزه با داعش و القاعده در سوریه پرداخته است.

این گزارش در ابتدا اشاره می کند که بر این اساس گزارش را تهیه کرده که حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نمی تواند شریکی برای امریکا در ادامه مبارزه با داعش و القاعده محسوب شود. در این گزارش همچنین آمده است که ایران و روسیه قدرت رهبری و تحکم بر ارتش سوریه در تمامی سطوح را به دست گرفته اند. آنها همچنین تاکید می کنند که پیمان وابسته به حکومت اسد نمی تواند سراسر سوریه را پاکسازی کند و به تصرف خود در آورد و سلطه خود را بر آن حاکم کند.

این گزارش همچنین تاکید می کند که هر استراتژی ای از سوی امریکا به ناگزیر باید با تکیه به نیروهای وابسته به حکومت بشار اسد باشد تا بتواند بر گروه های جهادی و سلفی غلبه کند و آنها را شکست دهد.  

این گزارش همچنین توضیح می دهد که ارتش سوریه همچنان تنها قدرت یکپارچه مبارز در میدان است که می تواند به تنهایی همه بخش های کشور را به دست گیرد.

با این حال در این گزارش آمده که جدایی بعضی سربازها و فرار برخی از آنها به علاوه جنگ سال های گذشته باعث فرسایش ارتش سوریه شده تا آن جا که تعداد نیروهای ارتش سوریه به نصف کاهش یافته به گونه ای که در حالی که ارتش سوریه در سال 2014 حدود 100 هزار سرباز داشت در حال حاضر چیزی در حدود 30 تا 40 هزار سرباز دارد که این تعداد هم به دلایل مختلف با مشکلاتی در عملیات تهاجمی مواجه است.  

درباره نقش ایران در سوریه، در این گزارش آمده است که بخش بزرگی از نیروهای انسانی که ارتش سوریه از تامین آنها عاجز است، ایران فراهم کرده که این مساله تاثیر مستقیم بر دستاوردهایی که نیروهای حکومت سوریه در ماه های اخیر به دست آورده اند، داشته است. ایران اداره پیمانی را بر عهده دارد که در حدود 30 هزار نیروی نظامی در اختیار دارد که شامل نیروهایی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حزب الله لبنان، گروه های شبه نظامی شیعی عراق، مبارزان شیعی افغانی می شود و این در حالی است که ایران خود 7 هزار نیروی ورزیده نظامی خود را به سوریه ارسال کرده که در میان آنها نیروهای زمینی وابسته به ارتش نیز هستند.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که ایران نقشی مهم در بازسازی گروه های شبه نظامی وابسته به حکومت داشته است، آن چه در ظاهر دیده می شود این است که فرماندهان نظامی وابسته به حکومت سوریه فقط فرماندهی آنها را بر عهده دارند در حالی که در پس پرده هدف دیگری دنبال می شود و آن تاسیس زیربنایی اساسی و طولانی مدت است تا بتواند چیزی شبه "حزب الله سوریه" به وجود آید. ایران و حزب الله نقشی مهم در ایجاد نیروهای دفاع ملی سوریه که مشابه نیروهای بسیج ایران است، داشته اند. ایران همچنین بر سربازگیری در سراسر کشور نظارت مسقیم دارد که در این میان بعضی وقت ها حکومت سوریه به صورت مستقیم با پیشنهادهای رقابتی خود تلاش می کند در این رابطه با ایرانی ها رقابت کند.

درباره روسیه، این گزارش تاکید می کند که روس ها از ارتش سوریه و ساختارهای رسمی دولت سوریه حمایت کرده اند، به ارتش سوریه به صورت مستقیم کمک های نظامی رسانده اند که شامل بعضی سلاح های پیشرفته هم می شود. روسیه تا کنون تلاش کرده روشن کند که مشارکت نظامی اش در سوریه در چارچوب توافق دو جانبه میان دو دولت مشروع روسیه و سوریه برای رویارویی با تروریسم بوده است. اما از سوی دیگر روسیه با تسلط بر عملیات های بزرگ در شمال کشور در اواخر 2015 از قدرت و استقلال حکومت کاست.

در پایان این گزارش تاکید شده است که سیاست تشدید مبارزه با گروه های سلفی جهادی از سوی روسیه و حکومت اسد سبب می شود تا ایران بتواند جایگاه خود را در سوریه ارتقا دهد، در عین حال هر گونه تلاش برای جدایی میان روسیه و ایران را با توجه به نقش مهم ایران در سوریه از بین برود.

در این گزارش همچنین آمده است که حضور موثر ایران و روسیه در جنگ داخلی سوریه فقط محدود به جنگ با تروریسم نبوده بلکه باعث شده است تا ایالات متحده از خاورمیانه بیرون رانده شود.

این گزارش در پایان اشاره می کند که دیگر به ایالات متحده بر می گردد که آیا می خواهد نفوذ خود را در سوریه احیا کند و در برابر پیمان وابسته به حکومت سوریه کوتاه بیاید و امتیازهای مهم بدهد یا در برابر دشمنان استراتژیکش که برای دستاوردهای غیردائمی بهانه رویارویی با داعش و القاعده را دارند، تسلیم شود.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ارتش سوریه حزب الله ایران روسیه بشار اسد


( ۱ )

نظر شما :