افشای دیدار فرزند ترامپ با معارض سوری

۰۴ آذر ۱۳۹۵ | ۲۳:۰۰ کد : ۱۹۶۴۹۳۳ سرخط اخبار

 دیدار فرزند رئیس جمهور آمریکا با رهبر یکی از گروه های معارض دولت سوریه که حامی روسیه است، احتمال همکاری دولت تازۀ آمریکا با روسیه در موضوع سوریه را تقویت کرده است.

به گزارش تسنیم، بر اساس گزارش‎ها پسر دونالد ترامپ، رئیس‎جمهور منتخب امریکا، مهرماه در پاریس، پایتخت فرانسه، با رنده قسیس، رهبر یکی از گروه های معارض دولت سوریه که حامی روسیه است، دیدار داشته است.

پیشتر حمایت ترامپ از سیاست های مسکو در قبال سوریه در طول مبارزات انتخاباتی اش در امریکا جنجال‎آفرین شده بود و اکنون دیدار فرزندش با این بانوی سیاست مدار سوری-فرانسوی، احتمال همکاری دولت تازۀ امریکا با روسیه در موضوع سوریه را تقویت کرده است.

روزنامۀ وال استریت ژورنال اعلام کرد دونالد ترامپ جونیور، فرزند ارشد رئیس جمهور منتخب امریکا، در تاریخ 11 اکتبر (20 مهر) در نشستی به میزبانی قسیس در هتل ریتز پاریس، شرکت داشته است.

به گزارش پرس تی وی، مسکو گروه معارضی را که قسیس رهبری می‎کند، یک گروه معارضِ «میهن‎پرست» تلقی می کند.

از سوی دیگر بسیاری از گروه‎های معارضِ تکفیری و مسلح در سوریه قسیس را طرفدار دولت سوریه می‎دانند چراکه وی اگرچه خواستار انتقال سیاسی است، اما این موضوع را در همکاری با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، ممکن می داند و طرفدار مداخلۀ روسیه است.

قسیس سه شنبه (2 آذر) در یک برنامۀ تحلیلی که از شبکۀ تلویزیونی الجزیره پخش شد، گفت: «روسیه برای نجات کشور، به خاطر سوریه، مداخله کرد. مشکل اینجاست که شما روس ها را نمی‎شناسید، آن‎ها را درک نمی‎کنید. شما فقط روس‎ها را به مخالفت با معارضان متهم می‎‏کنید، اما باید آن‎ها را درک کنید.»

بسام باراباندی، یک دیپلمات اسبق در سوریه که اکنون به عنوان یکی از مخالفان دولت سوریه به واشنگتن پناهنده شده است، دربارۀ قسیس می‎گوید که هیچ کس جز دولت سوریه، قسیس را معارض تلقی نمی‎کند.

فابین باسارت، همسر قسیس، یک تاجر فرانسوی است که یک اتاق فکر موسوم به مرکز امور سیاسی و خارجی را مدیریت می کند. باسارت روابط تجاری قوی با قزاقستان و روسیه دارد.

به گفتۀ ناظران سیاسی، باسارت، همسرش را به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه، معرفی کرد و این سیاست مدار سوری با لاوروف دیدار داشت.

جوزف باهوت، کارشناس امور خاورمیانه در «اندیشکدۀ کارنگی برای صلح ‎ بین المللی» در امریکا، دراین باره می‎‏گوید: «او (قسیس) دوست خوب لاوروف است. لاوروف وی را و چند تن دیگر را به مسکو دعوت کرد و آن‎‏ها آن چیزی را خلق کردند که -به طنز- "معارض مسکویی" نامیده می‏ شود. روس‎ها سعی کردند که این افراد را به مذاکرات صلح سوریه در ژنو وارد کنند، اما معارضان دیگر اعتراض کردند.»

قسیس اخیراً در صفحۀ شخصی خود در شبکۀ اجتماعی فیس بوک نوشت: «معارضان سوریه پس از پیروزی ترامپ امید یافتند که روند سیاسی جلو خواهد رفت و روسیه و امریکا بر سر بحران سوریه به توافق خواهند رسید. چنین امید و باوری درنتیجۀ جلسۀ شخصی من با دونالد ترامپ جونیور در پاریس در ماه اکتبر به دست آمد.»

وی افزود: «من موفق شدم از طریق پسر ترامپ، ایدۀ خود را دربارۀ نحوۀ همکاری برای ایجاد توافق میان روسیه و امریکا بر سر سوریه، به دونالد ترامپ منتقل کنم.»

رئیس جمهور منتخب امریکا در طول مبارزات انتخاباتی خود از دولت سوریه و روسیه به دلیل «مبارزه با داعش» تجلیل و بارها اعلام کرد امریکا می بایست به جای تمرکز بر تغییر دولت سوریه بر مبارزه با تروریست‎ها متمرکز شود.

ترامپ چهارشنبه (3 آذر) در مصاحبه با روزنامۀ نیویورک تایمز گفت: «دیدگاه من دربارۀ سوریه با همه متفاوت است.»

رئیس جمهور منتخب امریکا به بیان جزئیات دیدگاهش نپرداخت، اما گفت نظر وی در تعارض با نظر لیندزی گراهام، سناتور جمهوری خواه امریکا، قرار دارد که خواستار حمایت نظامی بیشتر از گروه های معارض دولت سوریه و مقابله با روسیه شده است.

ترامپ در همان مصاحبه گفت قصد دارد دامادش، جارد کوشنر را به عنوان نماینده در مناقشۀ رژیم اسرائیل و فلسطین معرفی کند.

این اظهارات در کنار دیدار سیاسی فرزند ارشد ترامپ در پاریس، گمانه زنی ها دربارۀ حضور فرزندان و نزدیکان دونالد ترامپ در منصب‎های مهم دولتی را تقویت کرده است.

کلید واژه ها: ترامپ قسیس دونالد ترامپ پاریس لاوروف دربارۀ امریکا منتخب امریکا سوریه منتخب


نظر شما :