دموکرات‌ها چپ‌تر می‌شوند

انتقادهای سخت بر سر اولین انتصاب‌های ترامپ

۲۶ آبان ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۴۷۳۳ اخبار اصلی خاورمیانه
سایت روزنامه هافینگتون پست نوشت: «یکی از دشمنان نژاد سامی در کاخ سفید». مجموعه حقوقی موسوم به «ای دی ال علیه کاسه» نیز انتصاب بانون را محکوم کرد.
انتقادهای سخت بر سر اولین انتصاب‌های ترامپ

دیپلماسی ایرانی: اولین انتخاب دونالد ترامپ برای راس طراحان استراتژی اش در کاخ سفید انتقادهای بسیاری را برانگیخته است. انتصاب استیو بانون، مدیر سایت «بریت بارت» که از راست گراهای تندرو است، باعث شده تا بسیاری نسبت به راه و روشی که قرار است ترامپ در پیش بگیرد، شبهه وارد کنند و به طور جدی بپرسند که وی تا چه اندازه به قواعد حزب جمهوی خواه پایبند است.

این در حالی است که در طرف مقابل، حزب دموکرات با تایید نامزدی یک نماینده مسلمان آفریقایی تبار به نام کیث الیسون، به عنوان رئیس کمیته حزب به روشنی نشان داد که به سمت جریان چپ متمایل شده است.

دونالد ترامپ در نخستین مصاحبه تلویزیونی خود با شبکه تلویزیونی سی بی اس در برخی مواضع سابق خود از جمله درباره بیمه خدمات درمانی باراک اوباما نرمش نشان داد و گفت: «بعضی از بندهای آن را حفظ می کنم.» وی در این مصاحبه نسبت به بدرفتاری طرفدرانش در حق اقلیت ها نیز واکنش نشان داد و با گفتن این که این گونه رفتارها او را آزار می دهد رو به دوربین کرد و گفت: «بس است.»

با این وجود و در حالی که برخی از جمله دموکرات ها گمان می کردند از ترامپ نشانه های مثبتی برای تعدیل مواضع سابقش مشاهده می شود، انتخاب رینس بریبوس در منصب عالی ترین سمت کاخ سفید که بر تغییر نظام بیمه خدمات درمانی دولت اوباما موسوم به «اوباما کر» تاکید کرده است، خوش بینی ها را کاملا از بین برد. انتصاب او با انتصاب بانون که از طرفداران عقاید نژادپرسی به نفع سفیدپوستان است و ضدیهود محسوب می شود، هم زمان شده است.

در همین رابطه سایت روزنامه هافینگتون پست نوشت: «یکی از دشمنان نژاد سامی در کاخ سفید». مجموعه حقوقی موسوم به «ای دی ال علیه کاسه» نیز انتصاب بانون را محکوم کرد.

همچنین یک منبع نزدیک به تیم ترامپ فاش کرد که «او در حال بررسی ابزارها برای اعلام سریع خروح ایالات متحده از معاهده آب و هوای پاریس است. توافقی که بر کاهش گازهای گلخانه ای به دلیل افزایش دمای زمین تاکید دارد و 200 کشور پای آن را امضا کرده اند. در همین رابطه در حال حاضر کنفرانسی نیز با مشارکت اعضا در مراکش در حال برگزاری است.»

ترامپ در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری امریکا این معاهده را «نیرنگ» دانسته و متعهد شده بود که از این معاهده خارج شود. معاهده ای که از سوی دولت باراک اوباما تایید شده است. جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در سفر خود به نیوزیلند تاکید کرد که دولت اوباما تا قبل از آغاز به کار دولت ترامپ همه تلاش خود را می کند که معاهده پاریس اجرایی شود.

در این میان و در حالی که افکار عمومی در داخل و خارج امریکا بر سر ترامپ در یک دو دستگی شدید به سر می برد، ابوعمر خرسانی، یکی از رهبران داعش گفت: «ترامپ کاملا دیوانه است. نفرت مطلق او از مسلمانان کار سربازگیری ما از هزاران نفر را آسان می کند.»

مقتدا صدر، رهبر جریان صدر نیز در عراق گفت که ترامپ فرقی میان جریان های اسلامی تندرو و میانه رو نمی گذارد و این کوتاهی او سبب می شود در مقابل تندروی تشدید شود.

در روسیه نیز ایلیا روگاتچیوف، یکی از مقامات وزارت امور خارجه روسیه گفت: «مسکو نسبت به وعده هایی که ترامپ قبل از انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر همکاری با روسیه بر سر سوریه داد، تردید دارد، برای این که نمی تواند بر خلاف نظر نهاد و نخبگان سیاسی در ایالات متحده عمل کند.»

اما انتخاب ترامپ با استقبال تندروهای صهیونیستی در سرزمین های اشغالی مواجه شده است. نفتالی بنت، رهبر حزب «خانه یهودی دینی قومی در اسرائیل» که از مخالفان تشکیل کشور مستقل فلسطینی است در این باره گفت: «انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید امریکا به اسرائیل این فرصت استثنائی را می دهد که در فرمول بندی های سیاسی خود تجدید نظر کند. الآن وقت آن است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر به سراغ دولت امریکا و جهانیان برود تا برای آن چه می خواهد فشار بیاورد و آن را محقق کند.» وی همچنین گفت: «انتخاب ترامپ فرصتی برای اسرائیل است تا از فکر ایجاد کشور فلسطینی که دیگر دوران آن به پایان رسیده، فورا منصرف شود.»

در اوکراین، پترو پروشنکو، رئیس جمهوری این کشور گفت که معتقد است ترامپ انضمام شبه جزیره کریمه به روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت و با کشورش همکاری خواهد کرد. وی گفت: «ایالات متحده کره شمالی نیست. باید به ملت و رئیس جمهوری آن احترام گذاشت.»

منبع: الحیات / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ دولت ترامپ


نظر شما :