متن و حاشیه سفر ظریف به غرب آفریقا

۱۰ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۲۱ کد : ۱۹۶۱۷۸۰ سرخط اخبار

محمد جواد ظریف ظهر یک شنبه برای انجام اولین سفر دوره ای خود به قاره آفریقا بعد از اجرای برجام، سوم مرداد ۹۵ عازم غرب این قاره شد و سفر او به چهار کشور در غرب قاره سیاه، تا عصر پنج شنبه، هفتم مرداد ادامه یافت. وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر به چهار کشور نیجریه، غنا، گینه کوناکری و مالی رفت و طی این چند روز با مقامات عالی رتبه این کشورها دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف اولین سفر دوره ای خود به آفریقا را قبل از توافق هسته ای در سال ١٣٩٣ انجام داده بود که طی آن با حضور در کشورهای کنیا، اوگاندا، تانزانیا، زنگبار و بروندی در شرق آفریقا به رایزنی با مقامات عالی رتبه این کشورها پرداخته بود.

از طرفی و در نگاهی کلی تر، سفر ظریف به غرب آفریقا، موج سوم سفرهای او بود که در جهت فرصت سازی یا ایجاد فرصت های جدید برای بخش های تجاری کشور انجام شد. موج اول و دوم این سفرها سفر به شش کشور آسیایی و چهار کشور اروپای شمالی بود.

وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به غرب قاره آفریقا یک هیأت سیاسی-تجاری به همراه داشت تا به گفته مدیر کل هماهنگی و راهبرد اقتصادی وزارت خارجه، ارزش افزوده ای که این وزارتخانه در روابط خارجی ایجاد کرده است را به ارزش افزوده اقتصادی تبدیل کند.

بر همین اساس، ظریف به دعوت همتایان آفریقایی اش در رأس این هیأت که شامل بیش از ۳۰ فعال اقتصادی هم بود، ظهر یک شنبه سوم مرداد ۹۵ عازم غرب این قاره شد و پس از حدود ۹ ساعت پرواز، وارد آبوجا پایتخت نیجریه شد.

مشروح اخبار سفر محمد جواد ظریف و همچنین برخی حاشیه های این سفر را در این گزارش مرور خواهیم کرد.

تاکید ظریف بر حمایت ایران از مبارزه با القاعده و بوکوحرام

دیدار با «جفری اونیاما» وزیر خارجه نیجریه، اولین برنامه محمدجواد ظریف در کشور نیجریه بود. او طی سخنانی در این دیدار گفت: همکاری های ما به حوزه روابط دوجانبه محدود نمی شود و در مجامع و سازمان های بین المللی مانند اوپک، همکاری های اسلامی، غیرمتعهدها و کشورهای صادرکننده گاز و غیره همکاری داریم.

وی تصریح کرد: من با یک هیأت بزرگی تجاری از بخش های مختلف، به نیجریه آمده ام و این نشان دهنده علاقه مندی بخش های دولتی و خصوصی ما برای گسترش روابط و همکاری است.

ظریف با بیان این که با نیجریه روابط دیرینه دوجانبه داریم، گفت: روابط فرهنگی مردمی میان دو کشور در سطح خوبی قرار دارد. دانشجویان زیادی از نیجریه مهمان ما و در حال تحصیل در ایران هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما در کنار شما برای مبارزه با القاعده و بوکوحرام هستیم.

جفری اونیاما، وزیر خارجه نیجریه نیز در این دیدار با بیان این که ایران کشور بسیار مهمی در منطقه و جهان است، گفت: ما بسیار علاقه مند به تعمیق و گسترش روابط در همه حوزه ها و زمینه های سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و بین المللی هستیم.

او با اشاره به این که روابط بسیار خوبی با ایران داشته و داریم، گفت: از رفع تحریم های ایران بسیار خرسندیم و از آن استقبال می کنیم.

وی با بیان این که همکاری دو کشور در ثبات بازار جهانی نفت بسیار مهم است، گفت: ما نمی خواهیم کشوری تک محصولی و متکی به نفت باشیم. از این رو آماده استفاده از تجربیات ایران و گسترش روابط با آن هستیم.

ترک نیجریه به مقصد غنا و شروع خبرسازی برخی رسانه ها درباره این سفر

با پایان اولین روز سفر محمد جواد ظریف به غرب آفریقا در روز دوشنبه ۴ مرداد، وی از آبوجا پایتخت نیجریه عازم آکرا پایتخت غنا شد تا اهداف خود از سفر به غرب آفریقا را در این کشور دنبال کند.

در این میان برخی رسانه ها با قطعیت از عالم غیب خبر دادند که «پیگیری آزادی شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه در برنامه سفر ظریف به این کشور نبوده است». این رسانه ها بعدا نیز درباره اخبار این سفر مطالبی مغرضانه مطرح کردند.

واکنش وزارت خارجه به خبرسازی ها

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه صبح سه شنبه پنجم مرداد ادعای برخی رسانه ها در مورد محتوای دیدارهای وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات نیجریه را خبرسازی خواند و تصریح کرد: متأسفانه این رسانه های کم شمار به قدری به انتشار اخبار دروغ و جعلی عادت کرده اند که به راحتی منافع جمهوری اسلامی و امنیت ملی کشور را نیز قربانی دیدگاه های سیاسی خود می کنند.

این مقام وزارت امور خارجه از رسانه ها خواست از بازنشر اخبار تائید نشده، ساختگی، بدون مأخذ و منبع در مورد سفر وزیر امور خارجه به نیجریه خودداری و با بایکوت اندک رسانه های جنجالی و دروغ پرداز به جریان سالم خبری کمک کنند.

درخواست جدی ظریف برای آزادی «شیخ ابراهیم زکزاکی»

حجت الاسلام و المسلمین علی فلاح زرومی، نماینده جامعةالمصطفی (ص) که در سفر هیأت ایرانی به نیجریه حضور داشت، نیز روز پنج شنبه هفتم مرداد اعلام کرد: ظریف در دیدار با مقامات نیجریه از جمله رئیس جمهور و وزیر امور خارجه، ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به وضعیت جسمی شیخ ابراهیم زکزاکی، موضوع آزادی ایشان را به عنوان فردی که همه فرقه های اسلامی را به حفظ وحدت دعوت کرده، با جدیت خواستار شد.

وی افزود: وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که آزادی شیخ زکزاکی، قطعا اثرات ثمربخشی برای مقابله با افراط گرایانی مثل بوکو حرام در نیجریه خواهد داشت.

نماینده جامعةالمصطفی (ص) همچنین نیاز به معالجه و درمان شیخ زکزاکی را به مسئولان نیجریه ای یادآوری کرد.

ظریف: وهابیت خطر اصلی است

محمدجواد ظریف شامگاه دوشنبه چهارم مرداد پس از ورود به غنا در جمع ایرانیان مقیم این کشور با بیان این که ایران هراسی با هزینه و سرمایه گذاری فراوان صهیونیست ها و بدخواهان به ویژه رژیم سعودی در حال انجام است، گفت: جنایات این رژیم کودک کش در یمن و سوریه به شکل سرسام آوری جهان را به اندوه واداشته است. این ها تلاش فراوانی در طول سالیان گذشته کردند که یک چهره غیرواقعی از جمهوری اسلامی را نشان بدهند؛ با این هدف که بر جنایات و سیاست های کوته نظرانه خودشان سرپوش گذارند و از این طریق راهی برای ایران هراسی پیدا کنند و آن را ادامه دهند.

وزیر امور خارجه افزود: امروز دنیا بعد از نزدیک به ٣٧ سال به این واقعیت پی برده و بیدار شده که خطر وهابیت خطر اصلی است که دنیا را با افراط رو به رو کرده است و امروز ددمنشی داعشی گردن یک کودک ١٢ ساله را می زند و آنان در این راستا نه تنها جنایت را انجام می دهند که از آن فیلم و عکس تهیه می کنند. امروز با فرو ریختن پرده ایران هراسی این جنایات کم کم روشن می شود. بدیهی است رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی که دو رژیم هم سو و همراه بوده اند، امروز همکاری شان روشن و آشکار شده و دیگر قابل پوشاندن نیست.

وی افزود: اینها نگران این وضعیت هستند و چون نگران هستند برای ادامه ایران هراسی سرمایه گذاری می کنند. از این رو می بینیم در مقابل حرکت بزرگ ملت ایران برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی تلاش کردند ولی مردم ما نه تنها مقاومت کردند بلکه هوشمندانه پای صندوق های رأی حاضر شدند و صرف نظر از انتخابی که کردند، نشان دادند این مردم را نمی توان از جمهوری اسلامی جدا کرد.

ظریف ادامه داد: این بزرگ ترین پشتوانه ماست و این که مردم برای ما تاکنون پشتگرمی جدی آفریدند و حال امروز وظیفه ماست که از هر لحظه مأموریتمان استفاده و برای نشان دادن واقعیات ایران واقع گرایی کنیم.

وی در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: خوشحالم که خداوند موهبتی به ما داده تا بتوانیم نماینده مردمی باشیم که در طول ٣٧ سال گذشته به خصوص هشت سال جنگ تحمیلی و هشت سال تحریم های ظالمانه و ناجوانمردانه قدرت های استکباری با قدرت و صلابت ایستادند. این باعث شد ما هم در برابر شش کشور بزرگ ایستادگی کنیم و برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را به عنوان یک واقعیت معرفی کنیم. البته شورای امنیت می خواست این برنامه را تعطیل کند و آن را تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی می دانست ولی امروز این موضوع را نه تنها پذیرفت بلکه کشورها را موظف کرد با ایران در حوزه هسته ای همکاری کنند.

ظریف با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در این راستا گفت: رهبر معظم انقلاب نه تنها به بنده لطف کردند و حمایت کردند بلکه عنایت کردند و بارها به من گفتند که من هر روز دعا می کنم. این دعا پشتگرمی مهمی برای همه ما در مذاکرات هسته ای بود و ما همواره قدردان این نعمت بزرگ ولایت هستیم.

وی با اشاره به اینکه بزرگ ترین هیأت اقتصادی که در سه سال گذشته در سفرها بوده را در این سفر به همراه دارد، تاکید کرد: نگاه ما در سیاست خارجی نگاه همه جانبه است و سفر ما نشان دهنده این است که ما سیاست خارجی و اقتصادی متوازن داریم.

بازدید ظریف از مرکز جمعیت سلامت هلال احمر در غنا

محمدجواد ظریف صبح سه شنبه به وقت محلی در مرکز جمعیت سلامت هلال احمر در کشور غنا حضور یافت و از بخش های مختلف این مرکز بازدید کرد.

ظریف: همکاری های بانکی با غنا را تسهیل می کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه برنامه های خود در سفر به غرب آفریقا صبح سه شنبه به وقت محلی در محل وزارت خارجه غنا حاضر شد و با "هانا سروا تِته" همتای خود در این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

وی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران حضور یافت و ضمن بیان این مطلب که سفرش به همراه یک هیأت بزرگ اقتصادی به غرب آفریقا یک فرصت است، گفت: ما مانعی برای توسعه روابط با غنا و آفریقا نداریم و از گسترش روابط با این کشور استقبال می کنیم.

ظریف تاکید کرد: ما باید برخی موضوعات همچون همکاری های بانکی را تسهیل کنیم تا امکان این روابط به صورت راحت تر و آسان تر برای بخش خصوصی فراهم شود.

حضور ظریف در نشست همکاری های اقتصادی ایران و غنا

وزیر امور خارجه کشورمان و هیأت همراه وی در نشست همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و غنا شرکت کردند.

به گزارش ایسنا محمدجواد ظریف و همتای غنایی اش پس از انجام دیداری رسمی و شرکت در یک کنفرانس خبری، در نشست همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و غنا حضور یافتند.

وزیر امور خارجه کشورمان طی سخنانی در این نشست با بیان این که «آفریقا، غرب آفریقا و به ویژه غنا برای ما مهم است»، گفت: بخش های مختلف اقتصادی و تجاری و علمی ما سال های سال است در غنا حضور و فعالیت دارند.

وی افزود: ایرانیان برای قوام نکرومه به عنوان یک قهرمان مقاومت و آزادی احترام قائلند.

ظریف با بیان این که ایران و غنا از کشورهای در حال توسعه اند، گفت: تحریم های ایران رسما برداشته شده و زمینه همکاری برای تجار دو کشور  و بخش های مالی و بانکی فراهم است.

وزیر خارجه غنا نیز در این نشست گفت: می خواهیم فرصت ها و زمینه های همکاری های دوجانبه را در بخش های دولتی و خصوصی به ویژه در زمینه های بانکی و مالی بررسی کنیم.

وی با بیان این که شش ماه تا انتخابات در غنا فاصله داریم ولی اطمینان داشته باشید که در غنا قانون حاکم است، تصریح کرد: وزارت امور خارجه و وزارت تجارت غنا آماده هرگونه همکاری هستند تا این هیأت تجاری موفق شود.

ظریف: آماده همکاری با غنا برای مبارزه با تروریسم هستیم

وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه به دیدار "جان درامانی ماهاما" رییس جمهوری غنا رفت. ظریف در  این دیدار ضمن ابلاغ سلام گرم حسن روحانی به رییس جمهور غنا، اظهار کرد:  فصل جدیدی از روابط بسیار خوب بین ایران و غنا آغاز شده است.

وی با تاکید بر این که آماده همکاری با غنا در مبارزه با تروریسم و افراطی گری هستیم، افزود: همکاری های دوجانبه در سطح بسیار خوبی قرار دارد و همکاری های چندجانبه ما هم در سازمان ها و مجامع بین المللی بسیار خوب و نزدیک است.

ظریف ادامه داد: هیأت تجاری همراه من از بزرگترین هیأت ها در سال های اخیر است. آنها آماده بسط و تعمیق همکاری ها در همه زمینه ها با غنا هستند.

جان درامانی ماهاما نیز در این دیدار گفت: من بعد از توافق هسته ای با مقام های ایران دیدار داشتم و دیدارم موفقیت آمیز بود.

رییس جمهور غنا افزود: حضور ایران در غنا در بخش های مختلف به ویژه بخش پزشکی و دایر کردن کلینیک هلال احمر سازنده است.

وی ادامه داد: ما می توانیم در زمینه نفت، گاز، کشاورزی و آموزش و پرورش همکاری داشته باشیم.

رییس جمهور غنا همچنین تصریح کرد: جنگ در سوریه راه حل نظامی ندارد بلکه از اقدامات سیاسی در این زمینه حمایت می کنیم.

رییس مجلس غنا: همیشه از حق ایران برای داشتن انرژی هسته ای حمایت کرده ایم

محمد جواد ظریف عصر سه شنبه با ادواردو آداجاهو رییس مجلس کشور غنا دیدار کرد.

او در این دیدار با تاکید بر روابط نزدیک دو کشور ایران و غنا اظهار کرد: ما روابط نزدیکی در صحنه های بین الملل داریم و خواهان گسترش روابط هستیم.

ادواردو آداجاهو رییس مجلس غنا نیز در این دیدار گفت: من سال ٢٠١٤ به تهران و اصفهان آمدم و پیشرفت و توسعه این شهرها مرا تحت تأثیر قرار داد.

وی با بیان این که ایران چیزهای زیادی برای عرصه به جهان و غنا دارد، گفت: همیشه از حق ایران برای داشتن انرژی هسته ای حمایت کرده ایم.

رییس مجلس کشور غنا در پایان خطاب به ظریف گفت: سلام ما را به آقای لاریجانی رییس مجلس ایران برسانید. از ایشان دعوت می کنیم به غنا سفر کند.

بازدید ظریف از آرامگاه و موزه قوام نکرومه در غنا

حضور محمد جواد ظریف در آرامگاه قوام نکرومه، رهبر استقلال جمهوری غنا پایان بخش برنامه های او در این کشور بود.

ظریف با اهدای تاج گل به مقام رهبر آزادی خواه این کشور ادای احترام کرد. او همچنین از موزه قوام نکرومه بازدید کرد و یک نهال را در محوطه آرامگاه او کاشت.

وزیر امورخارجه کشورمان سپس عازم سومین کشور مقصد در این سفر یعنی گینه کوناکری شد.

ظریف: امیدواریم سنگ بنای یک روابط گسترده با گینه را بنا کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار «ماکاله کامارا» وزیر خارجه گینه کوناکری اظهار کرد: ایران و آفریقا دارای رشته های بسیار مستحکم دوستی و برادری هستند و ما تا امروز روابط سیاسی خوبی با گینه داشته ایم.

وی افزود: ما تاکنون روابط خوبی نیز در سطح بین المللی داشته ایم که امیدواریم این روابط گسترش باید.

ظریف با بیان این که آفریقا همیشه به عنوان یک حوزه دارای اولویت برای ایران در زمینه توسعه اقتصادی بوده است، افزود: امروز مردم ایران تحریم های ظالمانه را از پیش رو برداشته اند و از این رو زمینه همکاری ما بیشتر شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت که ایران برنامه های قبلی خود که به دلیل تحریم ها میسر نشده بود را ادامه می دهد.

وی تاکید کرد: ما از همه حوزه ها در بخش خصوصی و دولتی از جمله در بخش های کشاورزی، منابع طبیعی، معادن، سدسازی و داروسازی نمایندگانی داریم و در همه این حوزه ها مایل به همکاری هستیم.

«ماکاله کامارا» وزیر خارجه گینه کوناکری نیز در این دیدار با بیان این که گینه و ایران می توانند در زمینه همکاری های دوجانبه گام بردارند، گفت: این سفر می تواند برای دو کشور توافق برد- برد دربر داشته باشد.

وزیر خارجه گینه با تاکید بر این که آفریقا نیازمند اقدامات در زمینه صنفی - تجاری و کشاورزی است، خطاب به ظریف گفت: حضور شما به همراه همسرتان در این سفرنشان می دهد شما اینجا را خانه خود می دانید.

مقامات پارلمانی گینه برای توسعه همکاری ها به ایران سفر می کنند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر چهارشنبه به وقت محلی با رییس پارلمان کشور گینه کوناکری دیدار و گفت وگو کرد.

محمدجواد ظریف در دیدار با "کلود کری کندیانو" ضمن ابلاغ سلام علی لاریجانی به او، گفت: ایران و آفریقا  به ویژه گینه روابط تاریخی و پیوندهای مشترک فرهنگی دارند.

وی افزود: روابط سیاسی و پارلمانی ما در سطح بسیار خوبی قرار دارد و این سفر هم موجبات گسترش روابط اقتصادی را بیش از پیش فراهم خواهد کرد.

رییس پارلمان گینه نیز در این دیدار گفت: بسیار خوشحالم که در گینه هستید و با کمال افتخار و مسرت در خدمت شما هستیم.

وی افزود: روابط دو کشور بسیار قدیمی است و به دوره جمهوری اول باز می گردد.

کلود کری کندیانو  ضمن قدردانی از همکاری و کمک های ایران به گینه گفت: پارلمان از تلاش های دولت گینه برای گسترش روابط با ایران در همه سطوح حمایت می کند.

رییس پارلمان گینه گفت: قرار است نایب رییس مجلس  و رییس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان در آینده برای گسترش همکاری های پارلمانی به ایران سفر کنند.

وی با بیان این که ما در کنار ایران هستیم، افزود: ایران یکی از مهمترین و پیشرفته ترین کشورهای منطقه است.

رییس پارلمان گینه افزود: پس از پایان موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای شاهد پیشرفت های ایران با قدرت و سرعت هستیم.

حضور در گینه سرآغاز فصل جدیدی از روابط ایران و این کشور است

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت توسعه روابط ایران و گینه کوناکری گفت که همکاری دو کشور یک فرصت است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف طی سخنانی در دیدار "مامادی یولا" نخست وزیر گینه کوناکری اظهار کرد: روابط دو کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد و این سفر به همراه هیأت اقتصادی بزرگی که همراه من هستند سرآغاز فصل جدیدی از روابط دو کشور به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری خواهد بود.

وی با بیان این که برای ما همکاری با گینه یک فرصت است، افزود: همکاری های اقتصادی ما در کنار همکاری و همگرایی سیاسی دو کشور در عرصه های مختلف بین المللی خوب و گسترده است.

"مامادی یولا"  نخست وزیر گینه نیز در این دیدار با بیان این که گینه یک کشور با فرصت های فراوان است، گفت: دولت ما از تقویت روابط دوجانبه در همه زمینه ها و عرصه ها حمایت می کند.

وی افزود: وزیر معادن گینه اخیرا از سفر به ایران بازگشت و گزارشی به من ارائه کرد که بسیار خیره کننده بود.

نخست وزیر گینه کوناکری گفت: از حضور شرکت های خصوصی ایرانی استقبال و حمایت می کنیم.

هدیه شیعیان گینه به ظریف

اجرای یک مراسم توسط گروهی از شیعیان کشور گینه کوناکری در حضور محمد جواد ظریف از حاشیه های جالب سفر او به این کشور بود. آنها طی این مراسم به وزیر امور خارجه کشورمان هدایایی دادند.

از جمله هدایایی که توسط دختران عضو یک جمعیت شیعه در کشور گینه کوناکری به ظریف اهدا شد، لباس محلی این کشور بود. گروه مذکور پس از اجرای یک سرود مذهبی، هدایای خود را به محمدجواد ظریف دادند و همسر وزیر خارجه کشورمان لباسی را که به ظریف هدیه داده شد، بر تن او کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از اجرای این مراسم، ضمن تشکر از اجراکنندگان خطاب به آنها گفت: شما یک حالت ویژه و یک بعد معنوی به سفر ما به گینه دادید. مردم گینه برای ما مردم بسیار عزیزی هستند و امیدوارم این سفر بتواند روابط بیشتری بین مردم دو کشور برقرار کند.

دیدار ظریف با رئیس جمهور گینه کوناکری

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارهای خود با مقامات کشور گینه کوناکری، با "الفا کنده" رئیس جمهور این کشور نیز دیدار و گفت وگو کرد.

محمدجواد ظریف و رئیس جمهور گینه کوناکری در این دیدار بر گسترش روابط سیاسی و تجاری دو کشور تاکید کردند.

پس از پایان دیدارهای ظریف در گینه کوناکری، وی عازم مالی به عنوان چهارمین و آخرین کشور مقصد در سفر وزیر امورخارجه کشورمان به غرب آفریقا شد.

حضور ظریف در نشست فعالان اقتصادی ایران و مالی

وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر پنج شنبه در نشست فعالان اقتصادی ایران و مالی شرکت کرد.

او طی سخنانی در این نشست گفت: مالی به عنوان مهد اسلام در آفریقا برای ما کشوری عزیز و با اهمیت است. جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی به مالی دریغ نمی کند و امیدواریم که اتحاد و صلح در اینجا به ثمر نشیند و این کشور به سمت توسعه هرچه بیشتر حرکت کند.

ظریف با اشاره به حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی همراه او در این سفر گفت: در این نشست فعالان اقتصادی مال نیز حضور دارند که این نشانه عزم دو دولت برای همکاری های اقتصادی است.

ظریف: افراط درد مشترک جهان اسلام است

وزیر امور خارجه کشورمان سپس با مودیبو کئیتا، نخست وزیر مالی دیدار و گفت وگو کرد.

او در این دیدار  با بیان این که «با کشور مالی روابط بسیار خوبی داریم» گفت: مالی مهد اسلام در آفریقا بوده و برای مردم ایران اهمیت فراوانی دارد.

ظریف هم چنین اظهار کرد: مالی مهد اسلام معتدل و مداراگر بوده و از این که گروه های افراطی در مالی حضور پیدا کنند، ناراحت هستیم.

وی گفت: افراط درد مشترک جهان اسلام است که هر جا با یک نام خود را نشان می دهد؛ پدیده ای که ما هم در منطقه شاهد آن هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: آمادگی داریم در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطی گری با مالی همکاری کنیم.

وی افزود: مواد مخدر مشکل مشترک ما و شماست و ما که تجربیات زیادی برای مبارزه در این زمینه داریم آماده ایم آن را در اختیار شما بگذاریم.

ظریف افزود: در حوزه فرهنگی هم با توجه به اشتراکات دو ملت آماده بسط روابط هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: هیأت اقتصادی همراه من آمادگی دارند روابط اقتصادی دوجانبه را در همه زمینه ها از جمله کشاورزی، بهداشتی، آموزش، انرژی، فناوری و مالی و بانکی توسعه دهند.

مودیبو کئیتا، نخست وزیر مالی نیز طی سخنانی در این دیدار گفت: تصویری که ما از ایران داریم تصویر یک ملت و کشور بزرگ است که  نشان داد عقب ماندگی و توسعه نیافتگی در کشور آنها جایی ندارد.

وی افزود: ایران برای ما یک الگو است که ثابت کرد با شجاعت و تلاش می توان بر همه مشکلات فائق شد.

نخست وزیر مالی گفت: زمانی که همه راه ها بر روی شما بسته بود با درایت و شجاعت عمل کردید تا منافع ملی کشورتان را حفظ کنید.

 وی با بیان این که «ایران می تواند الگویی برای همه کشورهای در حال توسعه باشد»، افزود: باید تلاش کنیم روابط خوب دو کشور را هر چه بیشتر تعمیق دهیم چراکه ملت های ایران و مالی می خواهند بیش از  پیش به هم نزدیک باشند.

نخست وزیر مالی با بیان این که «قدرت ایران نشأت گرفته از یک فرهنگ غنی و تمدن باستانی است»، اظهار کرد: ما دیدگاه های مشترک زیادی داریم. دولت مالی از گسترش و تقویت ارتباطات با ایران به ویژه در حوزه های اقتصادی حمایت می کند.

دیدار با رییس مجلس مالی؛ آخرین برنامه سفر ظریف به غرب آفریقا

وزیر امور خارجه کشورمان در آخرین برنامه سفر خود به غرب آفریقا و کشور مالی با رییس مجلس ملی این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

محمد جواد ظریف در دیدار با  "ایساک سیدیبه" با تاکید بر این که «برای روابط با مالی احترام بسیاری قایل هستیم»، گفت: تاریخ و نقش مالی در گسترش اسلام برای ما ارزشمند است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: امیدواریم مشکلات داخلی مالی با اتحاد و به نفع مردم و مسلمانان حل و فصل شود.

وی با تاکید بر این که «آماده هرگونه کمک به مالی در مقابله با تروریسم و مواد مخدر هستیم»، گفت: اطمینان دارم ظرفیت های مالی حضور ما را در این کشور موفق تر خواهد کرد.

ظریف با اشاره به هیأت اقتصادی همراهش و زمینه های کاری آن ها ابراز امیدواری کرد که روابط تجاری دو کشور گسترش یابد.

رییس مجلس ملی کشور مالی نیز ضمن خوشامد گویی و تبریک به خاطر موفقیت بزرگ در مذاکرات هسته ای گفت: روابط ایران و مالی بسیار خوب است و ما از داشتن روابط خوب با جمهوری اسلامی ایران خرسند هستیم.

وی با بیان این که «عزم جدی برای تقویت روابط با ایران داریم»، گفت: مالی از مواضع ایران در منطقه و مجامع بین المللی حمایت می کند و این حمایت دایمی و قاطع است.
 
ایساک سیدیبه به سفر اخیر خود به ایران اشاره کرد و گفت: در آن سفر با آقای لاریجانی دیدار کردم و دیدار با او برایم افتخار بزرگی بود و شخصیت ایشان را تحسین می کنم.

وی به کمک های ایران در حوزه درمانی اشاره کرد و گفت: از کمک هایی که برای رفاه حال مردم مالی است قدردانی می کنم.

توئیت ظریف از غرب آفریقا

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان این سفر در صفحه ی توئیترش نتایج سفر دوره ای خود به چهار کشور غرب آفریقا و بازدید از کشورهای نیجریه، غنا، گینه کوناکری و مالی را دلگرم کننده و موفقیت آمیز خواند.

ظریف در این توئیت نوشته بود: سفر موفقیت آمیز به غرب آفریقا با ۷۰ مدیر تجاری به پایان رسید. از ظرفیت های عظیم برای همکاری اقتصادی و تعهد برای مقابله با افراط گرایی دلگرم شدم.

متن اصلی توئیت ظریف:
Ending successful W. Africa visit w/۷۰ business execs. Encouraged by huge potential for economic cooperation & commitment to fight extremism

مختصری درباره کشورهایی که ظریف به آنها سفر کرد

اولین مقصد ظریف در این سفر کشور نیجریه بود. نیجریه ۱۷۰ میلیون جمعیت دارد و زبان رسمی آن انگلیسی و واحد پول آن نایرا است. پایتخت نیجریه "آبوجا" است؛ جایی که گفته می شد شهر جدید و البته خیلی گرانی است که همه نمی توانند در آن زندگی کنند و شاید به همین سبب بود که فراوانی جمعیت قابل توجه کشور نیجریه، در این شهر احساس نمی شد. آبوجا شهری سرسبز بود که طبیعت زیبایی داشت. به دلایلی که گفته شد، فرصت مواجهه با تعداد زیادی از مردم این شهر یا کشور برای ما دست نداد ولی اگر بخواهیم اندک برخوردها را ملاک قرار بدهیم، باید بگوییم که مردم نیجریه در مقایسه با اهالی سه کشور بعدی، مردم جدی تری بودند. غذاهای آبوجا با وجود تنوع، به نظر ادویه خاصی داشتند که به مذاق ما ایرانی ها خوش نمی آمد.

غنا؛ کشوری با مردمی صمیمی

دومین مقصد ظریف در غرب آفریقا کشور غنا بود. غنا حدود ۳۰میلیون جمعیت دارد، پایتخت آن آکرا است و «سیدی» واحد پول این کشور است. زبان رسمی در غنا مانند نیجریه انگلیسی است. غنا نیز شهری زیبا بود. گفته می شد ترافیک در آکرا از ترافیک های تهران دست کمی ندارد. رانندگان در این شهر با وجود ترافیک نظم خاصی داشتند؛ هرچند راننده ای که خبرنگاران را جابجا می کرد، برای ساعتی این نظم را نادیده گرفت و البته رانندگان دیگر به هیچ وجه واکنش منفی به بوق های پی در پی با دلیل و بدون دلیل او که خود ما را هم کلافه کرده بود، نشان نمی دادند. مردم آکرا مردمی خوشحال و صمیمی به نظر می آمدند. نگاه توأم با لبخند مردم رنگین پوش سطح شهر به میهمانانشان و استقبال آنها از گرفتن عکس های یادگاری برای ما خاطره ای خوب از آکرا و غنا به جا گذاشت.

گینه کوناکری؛ کشوری با ویژگی های عجیب اما واقعی!

پایتخت این کشور «کوناکری» نام داشت. گینه کوناکری ۱۲ میلیون جمعیت دارد و زبان رسمی آن فرانسوی است. واحد پول این کشور فرانک است و بیشتر جمعیت این کشور مسلمان هستند. گینه کوناکری با وجود این که دارای منابع غنی بوکسیت آلومینیوم و الماس و طلاست، از لحاظ امکانات و بهداشت وضعیتی نامناسب داشت و پایتخت این کشور خیلی به یک شهر شبیه نبود. این کشور دو سال درگیر بیماری ابولا بوده و بر اثر آن ۳ هزار تن کشته شده اند. حضور جمعیت زیاد مردم کوناکری در سطح شهر ساعت خاصی نمی شناخت. مردم این شهر عموما از این که سوژه عکاسی شوند، بدشان می آمد و این را به شیوه های مختلف به کسی که قصد عکاسی یا فیلم برداری داشت، می فهماندند. نکته جالب درباره گینه کوناکری این بود که طبق گفته سفیر ایران در این کشور، «احمد سکوتوره» رهبر فقید گینه کوناکری از حامیان پروپا قرص ایران در زمان جنگ بوده و با امام (ره) نیز دیدارهایی داشته است.

مالی؛ فراتر از انتظار

شنیده های ما از مالی حاکی از این بود که کشوری در حد گینه کوناکری و حتی پایین تر از آن در انتظار ماست اما بر عکس، ورود ما به مالی با صحنه های جالبی در یک صبح دل انگیز همراه شد. زمین های کشاورزی، طبیعت زیبا و رودخانه جاری در سطح شهر خبر از جایی متفاوت می داد. خیابان های این کشور دارای نظم جالبی بود به طوری که علاوه بر داشتن پیاده رو و جاده ماشین رو یک لاین مخصوص موتورسواران داشت و موتورسواری زنان در این شهر امری عادی بود. پایتخت مالی «باماکو» نام دارد و زبان مردم این کشور نیز فرانسوی است.

کلید واژه ها: گینه غنا نیجریه آفریقا گینه کوناکری غرب آفریقا


نظر شما :