آمار کشته‌های درگیری‌های سودان جنوبی به ۲۷۲ تن رسید

۲۰ تیر ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۶۱۰۶۳ سرخط اخبار

یک منبع دولتی در سودان جنوبی امروز (یکشنبه) اعلام کرد، همزمان با فوران مجدد درگیری های مسلحانه شدید در بخش هایی از جوبا، دست کم ۲۷۲ تن در درگیری میان فرقه های رقیب این کشور در پایتخت کشته شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این درگیری ها پنج شنبه و جمعه میان نیروهای وفادار به سالوا کر، رئیس جمهور سودان جنوبی و طرفداران ریک مچار، معاون سابقش درگرفت.

این ناآرامی و خشونت ها باعث افزایش نگرانی هایی شده مبنی بر اینکه ممکن است سودان جنوبی پس از بیرون آمدن از یک جنگ داخلی دو ساله، با بی ثباتی بیشتری مواجه شود؛ جنگ داخلی که در دسامبر ۲۰۱۳ میلادی پس از اخراج مچار از سمت معاونت ریاست جمهوری به دست سالوا کر آغاز شد.

روز شنبه جوبا آرام بود اما به گفته یکی از شاهدان، امروز صدای تیراندازی در جودیل و جبل واقع در ورودی غربی جوبا و در نزدیکی سربازخانه های نظامی که میزبان نیروهای وفادار به مچار هستند، شنیده شد.

یکی از امدادگران در جوبا که خواست نامش فاش نشود، گفت: برای مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صدای تیراندازی های شدید از طرف منطقه جبل شنیده می شد.

روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی نوشت: تنش در خیابان های جوبا در روز شنبه همزمان با پنجمین سالگرد استقلال این کشور نوظهور پس  از دو روز درگیری موج می زد. دولت مراسم برگزاری سالگرد استقلال را در روز شنبه لغو کرد و افزود: قادر به تحمل پیامدهای آن نیست.

توافقنامه صلح اوت سال گذشته میلادی به جنگ داخلی سودان جنوبی پایان داد اما سالوا کر و ریک مچار هنوز به یکی از بخش های کلیدی این توافق یعنی ادغام نیروهایشان عمل نکرده اند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل روز جمعه گفت که ناآرامی های اخیر بر عدم تعهد به توافقنامه صلح تاکید دارد و از رهبران این کشور خواست تا به درگیری ها پایان دهند، به فرماندهان نظامی نظم ببخشند و در راستای اجرای توافق صلح با یکدیگر همکاری کنند.

کلید واژه ها: سودان مچار


نظر شما :