یک مقام آمریکایی: روحانی با احمدی‌نژاد فرق دارد

۲۸ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۶۰۱۴۱ سرخط اخبار

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشست شورای آتلانتیک درباره توافق هسته ای ایران و موضوعات مختلف در زمینه روابط آمریکا و ایران صحبت کرد.

به گزارش فارس، اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک امروز پنجشنبه نشستی با موضوع ایران و آمریکا برقرار کرد؛ نشستی که در پایان آن، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید سخنرانی کرد.

بن رودز در ابتدا گفت که رئیس جمهور اوباما در ابتدای مناظرات انتخاباتی خودش گفت که بدون پیش شرط با دشمنان آمریکا مذاکره می کند و از اولین دستورهایی که من در آغاز کارم از رئیس جمهور آمریکا گرفتم این بود که ما باید به فعالیتهای دیپلماتیکمان بیافزاییم.

وی گفت که در آستانه ریاست جمهوری اوباما در ژانویه 2009 آمریکا و ایران در مسیر تقابل و درگیری بزرگتر قرار داشتند. برنامه هسته ای ایران به شدت در حال جلو رفتن بود و آنها از تعداد صفر سانتریفیوژ به تعداد 5 هزار سانتریفیوژ رسیده بودند.

روددز افزود: رئیس جمهور آمریکا بارها تاکید کرده بود که ایران حق دسترسی به برنامه هسته ای  صلح آمیز را دارد به شرط آنکه تعهداتش در معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای را اجرا کند.

مقام آمریکایی به اغتشاشات انتخابات سال 1388 و تاثیر آن بر مواضع دولت آمریکا در قبال ایران اشاره کرد.

بن رودز انتخابات ریاست جمهوری ایران در این سال را انتخاباتی معیوب و نارسا توصیف کرد و ادعای آمریکایی ها درباره مقابله با اغتشاشات ناشی از آن را «سرکوب خشن اعتراضات و تظاهرات» خواند.

او مدعی شد که در سال 2009 و با وجود تلاش ها برای مذاکره درباره برنامه هسته ای، امریکا در تلاشهایش شکست خورد و در نتیجه باراک اوباما به «افزایش فشار بر ایران» روی آورد.

رودز گفت که به خاطر تجدید روابط آمریکا و روسیه در زمان آغاز ریاست جمهوری اوباما، واشنگتن توانست رای مثبت مسکو را برای همراه کردن شورای امنیت سازمان ملل جهت اعمال تحریم های جامع ضد ایران همراه کند.

وی تاکید کرد که علی رغم مذاکرات مختلف در عمان و تشدید فشار تحریم ها نتایج مثبتی تا سال 2013 در قبال برنامه هسته ای ایران ایجاد نشد اما انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور نقطه عطفی ایجاد کرد؛ کسی که رویکرد میانه روتری برای تعامل با جهان ارائه داده بود و رئیس جمهور اوباما هم در نامه ای به او بر تمرکز بر مذاکرات هسته ای تاکید کرد.

 وی گفت که پس از آن و در اولین جلسه مذاکرات در عمان بین طرف آمریکایی و ایرانی، تغییر لحن مقامات ایرانی قابل مشاهده بود و نشان داد که امکان پیش بردن مذاکرات وجود دارد.پس از آن جان کری وزیر خارجه اولین مقام آمریکایی بود که پس از سالها با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار کرد.

رودز البته گفت که دیدار و ملاقات روسای جمهور دو کشور دیوار و پلی بود که برای ایرانی ها عبور از آن، «بیش از حد» بود البته روسای جمهور پس از دهه ها با هم تلفنی صحبت کردند.

او با اشاره به مذاکرات گسترده در سطوح کارشناسی و سیاسی پس از توافق موقت ژنو، از جان کری و وندی شرمن به خاطر پیش بردن این مذاکرات با طرف های ایرانی تشکر و قدردانی کرد.

رودز مذاکرات طولانی بین طرف های آمریکایی و ایرانی در مذاکرات هسته ای را زمینه ساز «اعتماد» برای پیش بردن مذاکرات هسته ای توصیف کرد.

او با بیان اینکه ایران به تعهدات برجامی خود در زمینه مختلف انجام داده، مدعی شد که آمریکا و شرکایش در گروه 1+5 هم به تعهداتشان در زمینه رفع تحریمها عمل کرده اند.

معاون امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی درباره توافق هسته ای ایران تاکید کرد که بر اساس این توافق برنامه هسته ای ایران ماهیت آن تغییر کرده و راه برای حصول آن به سلاح هسته ای بسته شده است.

او در بخشی از این سخنرانی خود گفت که آمریکا آمادگی دیدار و ملاقات دو جانبه روسای جمهور دو کشور را داشت اما ایران آمادگی این کار را نداشت.

او گفت که با وجود دستاوردها در زمینه هسته ای و موضوعات دیگری از قبیل حفظ کانال دیپلماتیک برای آزادی زندانیان آمریکایی و همچنین مساله دستگیری نیروهای آمریکایی در آبهای خلیج فارس، بسیاری از رفتارهای دیگر ایران تغییر نیافته است.

وی افزود که ایران به حمایتهایش از حزب الله و تهدید اسرائیل ادامه می دهد و همچنان به آزمایش های موشک بالستیک ادامه می دهد. از عراق گرفته تا یمن ایران به حمایت از نیروهای نیابتی برای اقدامات بی ثبات کننده ادامه می دهد و حمایت ایران از رپیم بشار اسد همچنان ادامه دارد.

بن رودز در بخش دیگری از این سخنرانی خود با اتهام زنی به ایران گفت که حمایت ایران از تروریسم و گروه های چون حزب الله ادامه دارد.

وی با مثال زدن از تغییر روابط آمریکا با میانمار و کوبا تاکید کرد که سیاست دولت اوباما در قبال ایران با این دو کشور مشابهت ها و تفاوتهایی داشته است.

معاون سوزان رایس تاکید کرد که علی رغم حصول توافق هسته ای ایران، «ماهیت رژیم ایران تغییر نیافته است».

معاون امنیت ملی آمریکا درباره عدم تغییر ماهیت ایران علی رغم توافق هسته ای اینطور گفت که آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران در سخنرانیها و اظهاراتش این نکته را به ما «یادآوری» کرده است.

مقام ارشد کاخ سفید در سخنرانی خود به مسائل داخلی ایران و سیاست داخلی این کشور هم اشاره کرد.

بن رودز گفت برخی ها می گویند که تفاوتی بین حسن روحانی و محمود احمدی نژاد و تفاوتی بین میانه روها و تندروها در ایران نیست. این مقام آمریکایی چنین موضوعی را رد کرد و آن را نادرست خواند.

وی تاکید کرد که ایران کشوری تک صدایی نیست و نظرات متفاوتی در آن وجود دارد. البته آنهایی که خواهان روابط بهتر بین آمریکا و ایران هستند باید نقض هنجارهای بین المللی توسط ایران، همچنین تعصبی که سبب نوشتن شعار مرگ بر اسرائیل روی موشک می شود، را به رسمیت شناخته و با این مواضع مخالفت و رد کنند.

رودز افزود البته آمریکایی هایی که مخالف و منتقد روابط نزدیکتر بین آمریکا و ایران هستند باید این موضوع را بپذیرند که تفاوتی بین محمود احمدی نژاد و حسن روحانی وجود دارد. این اصرار که همه در ایران تندرو هستند سبب می شود که هر گونه فرصتی برای حرکت رهبران ایرانی در مسیر متفاوت را از بین می برد.

او تاکید کرد که البته ایران یک دموکراسی تمام عیار نیست اما انتخابات بود که حسن روحانی را به قدرت آورد و ازسوی دیگر افکار عمومی در ایران حامی توافق هسته ای بوده اند.

رودز با تاکید بر جمعیت جوان ایران و لزوم تعامل مردم به مردم آمریکا و ایران گفت که ایران شبیه به هر کشور دیگری، در سالها و دهه های پیش رو تغییر خواهد کرد و ما باید از این موضوع برای نسل آینده اطمینان حاصل کنیم که دلیل ندارد که ما در چرخه تنش و درگیری باقی بمانیم.

مقام آمریکایی در بخش دیگری از سخنانش درباره علت تخاصم و درگیری بین ایران و اسرائیل گفت که اسرائیل نگرانیهای امنیتی مشروعی در این زمینه دارد.

وی در این زمینه به حمایت ایران از حزب الله لبنان و همچنین «ایدئولوژی» جمهوری اسلامی در قبال اسرائیل به عنوان نگرانی های تل آویو اشاره کرد.

در این نشست سوالی درباره تاثیر ریاست جمهوری دونالد ترامپ بر توافق هسته ای ایران مطرح شد و اینکه آیا برجام ادامه می یابد؟

مقام ارشد کاخ سفید با گفتن اینکه این موضوع مساله ای سیاسی تلقی خواهد شد، از جواب دادن به این سوال طفره رفت و به آن پاسخ نداد.

کلید واژه ها: آمریکا و ایران حسن روحانی توافق هسته ای ایران رودز


نظر شما :