کنار آمدن تلاویو با واقعیت‌های جدید منطقه

نتانیاهو واقعیت حضور روسیه در سوریه را فهمیده است

۲۴ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۹۹۳۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: مکرم محمد احمد
مکرم محمد احمد می‌نویسد: حدس غالب بر این است که اسرائیل به خوبی درک کرده که حضور روسیه در خاورمیانه به حقیقتی اسراتژیک تبدیل شده است.
نتانیاهو واقعیت حضور روسیه در سوریه را فهمیده است

دیپلماسی ایرانی: چه عاملی سبب می شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ظرف یک سال چهار بار به روسیه سفر کند؟! آیا خطوط قرمزی که تعریف شده و ضرورت همکاری های مشترک در آسمان سوریه تا برخورد هوایی صورت نگیرد و جنگنده های اسرائیلی و روسیه در آسمان سوریه با یکدیگر برخورد نکنند، و همچنین ممانعت از دستیابی حزب الله به سلاح های مدرن و پیشرفته عامل اصلی سفرهای مکرر نخست وزیر اسرائیل به مسکو بوده است؟ سفرهایی که برخی از سیاستمداران عرب آن را نوعی پناه گرفتن اسرائیل پشت مسکو تعبیر کرده اند. آیا واقعا این مسائل هدف اصلی سفر نتانیاهو به مسکو است یا اسرائیل اهداف دیگری را دنبال می کند که فراتر از تمامی اهداف اعلام شده از سوی اسرائیل از جمله سالگرد بیست و پنجمین سال روابط روسیه و اسرائیل است؟!

حدس غالب بر این است که اسرائیل به خوبی درک کرده که حضور روسیه در خاورمیانه به حقیقتی اسراتژیک تبدیل شده که راه گریزی از آن نیست و باید به تعامل با آن برخواست، و سایه روسیه برای مدتی طولانی بر آینده سوریه یا حداقل بخشی از آن سایه خواهد انداخت. از این رو و با توجه به این دو دلیل می توان سفر نتانیاهو به مسکو را حمایت از مصالح امنیتی اسرائیل تعبیر کرد. به خصوص بعد از آن که روسیه به طرفی مهم در معادلات امنیتی اسرائیل تبدیل شده است.

آن چه بر خطر اوضاع موجود در سوریه می افزاید افزایش احتمال فروپاشی آتش بس موقتی است که پیش از این میان روس ها و امریکایی ها در ژنو توافق شد. بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اعلام کرده است که تصمیم قاطع دارد که وجب به وجب خاک سوریه را پاکسازی کند و نگذارد هیچ منطقه ای تحت کنترل مخالفان مسلح سوری باقی بماند. تحقق این هدف بدون همکاری اساسی روسیه در حمایت هوایی از ارتش سوریه که اخیرا عملیاتش را تا سه برابر افزایش داده، غیر ممکن است.

کسی نمی داند روس ها چگونه با اسرائیلی ها به توافق رسیده اند در حالی که بنیامین نتانیاهو بر ضرورت کاهش حضور نظامی ایران در سوریه تاکید دارد و می گوید نباید تحت هیچ شرایطی سوریه به پایگاه پیشروی ایران در منطقه تبدیل شود، به ویژه که سوریه خود را آماده جنگ زمینی علیه سازمان های مسلح مخالف سوری به کمک نیروهای حزب الله با حمایت نظامی آشکار ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران می کند، در حالی که تمرکز فعلی روسیه در همکاری با سوریه بیشتر بر حمایت هوایی است. علاوه بر آن، وزرای دفاع سوریه و روسیه و ایران در تهران گرد هم آمدند تا راه های تقویت توانایی های سوریه برای آزادسازی خاکش را بررسی کنند، این به آن معنا است که همکاری های سه جانبه این سه کشور فراتر از آن چیزی است که اسرائیل و دیگران تصور می کنند. در این میان آن چه روشن است این است که تفاهم های روسی و اسرائیلی از بسیاری از خطوط قرمزی که نتانیاهو تعریف کرده بود و تلاش می کرد بر اساس آنها با طرف روسی بر سر آینده سوریه و تاثیر آن بر امنیت اسرائیل به توافق برسد، فراتر رفته است. این حقیقتی غیرقابل انکار است که این روزها بیش از هر زمانی خود را به خوبی نشان می دهد.


منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

مکرم محمد احمد

نویسنده خبر

مكرم محمد احمد، نويسنده و روزنامه‌نگار و نماينده سابق مجلس مصر در سال 2007 و يكي از نويسندگان روزنامه الاهرام است. وي در گذشته مدير روزنامه الاهرام در دمشق ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سوریه روسیه و اسرائیل بنیامین نتانیاهو ولادیمیر پوتین


نظر شما :