سانسور اخبار مربوط به توافق

آیا دولت اوباما درباره برجام دروغ می‌گوید؟

۲۴ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۹۸۷۸ اخبار اصلی آمریکا
سانسور بخش کوچکی از رونوشت کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی در مورد برجام و آشکار شدن سانسور ویدئوی سخنان سخنگوی وزارت خارجه در 2011 در رابطه با همین موضوع، شک و تردیدها را نسبت به عدم صداقت دولت اوباما با مردم در مورد توافق هسته ای افزایش داده است.
آیا دولت اوباما درباره برجام دروغ می‌گوید؟

نویسنده: اسکات جانسون 

دیپلماسی ایرانی: دولت اوباما برای بازنویسی تاریخ از ابزارهایی استفاده می کند که جورج ارول در کتاب 1984 به تصویر کشیده است. خط مشی حزب که اورول به اینگسوس نسبت می دهد این منطق را به وجود می آورد: آن که گذشته را کنترل می کند، آینده را کنترل خواهد کرد؛ هر که زمان حال را کنترل می کند، گذشته را نیز کنترل می کند.

سرمقاله نیویورک پست در روز نهم جولای در مورد جاش ارنست مثالی از این دست است. در نهم می در نشست مطبوعاتی «کوین کورک» از وی پرسید که آیا وی می تواند قاطعانه تصدیق کند که هیچ مقام رسمی ارشدی تا کنون در مورد توافق هسته ای با ایران به عموم دروغ نگفته است؟ پاسخ جاش ارنست بدین شرح بود: «من فکر می کنم که واقعیت های مربوط به این توافق و منافع آن روشن ساخته که امنیت ملی آمریکا ارتقاء یافته و تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای به عقب رانده شده است. در حقیقت، ایران هم اکنون متعهد شده است که به دنبال سلاح هسته ای نباشد و ما نیز می توانیم تایید کنیم که آنها توان لازم برای دستیابی به سلاح را ندارند. این منتقدان ما هستند که به دروغ یا به اشتباه مدعی اند که ایران هرگز به توافق پایبند نخواهد ماند. آنها به دروغ یا به اشتباه ادعا می کنند که ما هرگز نخواهیم توانست با استفاده از جامعه بین المللی پایبندی ایران را بررسی کنیم. منتقدان ما مدعی هستند که ایران میلیاردها دلار از این توافق سود جسته است. اما این گونه نیست. در واقع، ما شاهدیم که حکومت ایران از عدم دستیابی به منافع مالی مورد انتظار شاکی است. بنابراین شاهدیم که تلاشی از سوی کسانی که در مورد توافق به اشتباه فکر می کنند یا در مورد آن دروغ می گویند، وجود دارد تا این دعوا را به پا کنند. اما مهم آن است که با نگاه به نتایج توافق در می یابیم که ایران نمی تواند به سلاح هسته ای دست یابد؛ ما می توانیم تصدیق کنیم که برنامه هسته ای آنها تنها روی اهداف صلح آمیز متمرکز است و ما در امن تر کردن ایالات متحده، اسرائیل و متحدانمان در منطقه موفق بوده ایم چرا که ایران نمی تواند به سلاح هسته ای دست پیدا کند. این موضوع تنها اولویت تشخیص داده شده از سوی اوباما نبود. بلکه اولویت نخست وزیر اسرائیل و دیگر متحدان آمریکا در منطقه نیز بود. موضوع اصلی بحث همین است و واقعیت ها نشان می دهد که استراتژی که رئیس جمهور پیش گرفته بود، به شکل قابل توجهی موفقیت آمیز بوده است.»

با تکرار سوال از سوی کوین، جاش ارنست پاسخ داد: «هیچ مدرکی مبنی بر این که چنین اتفاقی افتاده باشد، وجود ندارد. من شما و دیگر منتقدان توافق را تشویق می کنم به واقعیت ها و نتایج آن بنگرید. ما می توانیم آنها را تصدیق کنیم و واقعیت ها کاملا آشکارند.»

با این حال کاخ سفید نسخه رونوشت را سانسور کرده است. در پاسخ به این که آیا وی می تواند قاطعانه تصدیق کند که هیچ مقام رسمی ارشدی تا کنون در مورد توافق هسته ای با ایران به عموم دروغ نگفته است، پاسخ های ارنست پس از این عبارت آمده است: نه کوین. در توضیح، سرمقاله نیویرک پست نیز نوشته است: دو کلمه از سخنان جاش ارنست ( نه، کوین) از نسخه رونوشت رسمی کاخ سفید حذف شده است. جاش ارنست در پاسخ به جویا شدن موضوع گفته است: آن کلمات واضح ادا نشده و غیرقابل شنیدن بوده اند. اما این گونه نیست. این کلمات به راحتی در ویدئوی مربوطه قابل شنیدن است. جالب تر آن که ارنست هم اکنون حاضر نیست بار دیگر به همان سوال جواب دهد. وی با منحرف کردن موضوع تنها به این نکته بسنده می کند که دولت در مورد منتفع شدن همگان از توافق، تصمیمی بر پایه واقعیت گرفته است. با خواندن متن سخنان وی می توان گفت که جاش ارنست مطمئن است که مقامات ارشد دولتی در این زمینه دروغ هایی به عموم گفته اند. 

پاسخ های طولانی جاش ارنست فاقد عنصر صداقت و راست گویی هستند. زمانی ایران با استفاده از وجوهی که به خاطر رفع تحریم ها به دست آورده به دنبال سلاح هسته ای خواهد رفت و آن زمان پس از پایان زمان مقرر در توافق است. تا آن زمان ایران به بهترین موشک های بالستیکی دست یافته که هم اکنون با رضایت ضمنی دولت آمریکا اقدام به آزمایش آنها می کند.

این هفته اخباری نیز از سانسور 8 دقیقه ای سخنان جن ساکی در آغاز دوره مذاکرات هسته ای با ایران در سال 2011 منتشر شد. این دو موضوع به هم مرتبط هستند.

منبع: پاورلاین بلاگ / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25

کلید واژه ها: جاش ارنست برجام


نظر شما :