کدام نامزد برای اعراب بهتر است؟

عرب تبارها در دو راهی ترامپ و کلینتون

۲۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۹۸۴۶ اخبار اصلی آمریکا
باربارا اسلاوین می نویسد: آن دسته از عرب تبارها که نگران موضوع فلسطین هستند، از این واهمه دارند که کلینتون به خاطر دریافت کمک های مالی گسترده از سوی میلیاردر آمریکایی – اسرائیلی حیم سابان در مقام رئیس جمهور، دیدگاه های اسرائیل را اتخاذ کند.
عرب تبارها در دو راهی ترامپ و کلینتون

نویسنده: باربارا اسلاوین 

دیپلماسی ایرانی: آمریکایی های عرب تبار نیز مانند بسیاری دیگر از رای دهندگان هنوز در مورد انتخاب نهایی خود به عنوان رئیس جمهور دچار شک و تردید هستند.

در طیف جمهوری خواهان، ترامپ با اظهارات خود علیه مسلمانان تکلیف را یکسره کرده است. در طیف دموکرات ها، تمایل به حمایت از برنی سندرز وجود دارد چرا که وی از حقوق فلسطینیان سخن به میان می آورد و مخالف مداخلات نظامی آمریکا در خاورمیانه است. اما از سوی دیگر، سندرز در هفتم ژوئن عملا فرصت انتخاب شدن به عنوان کاندید نهایی حزب را در مقابل هیلاری کلینتون از دست داد.

«رندا فهمی»، معاون سابق وزیر انرژی در دوران جورج دبلیو بوش، کلینتون و ترامپ را هر دو واجد مشکلاتی می بیند.

فهمی که مشاور سابق «اسپنسر آبراهام»، سناتور آمریکایی عرب تبار بوده، از زمان رونالد ریگان در همه کمپین های انتخاباتی این حزب حضور داشته است. وی از نامزدی کریس کریستی در سال جاری حمایت کرده بود.

به گفته فهمی جامعه آمریکاییان عرب تبار یکپارچه نیست. تعداد اندکی از عرب تباری های جمهوری خواه پشت سر ترامپ قرار گرفته اند و دودستگی میان دموکرات های این بخش از جامعه نیز دیده می شود.

به گفته وی کلینتون مواضع متفاوتی در دوران تصدی پست وزارت امور خارجه در مورد موضوعات مختلف مانند منازعه اعراب-اسرائیل اتخاذ کرده است. وی خطاب به آیپک از حمایت بی شائبه از اسرائیل سخن به میان آورد، اما در مقام بانوی اول در دیدار با همسر یاسر عرفات رویکردی کاملا متفاوت داشت.

 کلینتون در سال 2000 برای گرفتن رای یهودیان نیویورک و راه یابی به سنا به عنوان سناتور آنها تلاش زیادی کرد اما به عنوان وزیر امور خارجه در مورد اقدامات اسرائیل اخطار جدی به آن داد.

به گفته یکی دیگر از آمریکایی های عرب تبار که خواست نامش نشود، احتمال می رود این قشر از جامعه به نامزد حزب سبز «جیل استین» یا «گری جانسون»، لیبرال تر رای دهند یا به طور کلی از شرکت در انتخابات سر باز زنند.

آمریکایی های عرب تبار معتقدند که پیش زمینه متفاوت افراد این جامعه، عمومیت دادن در مورد آن را مشکل می کند. اکثریت افراد این جامعه مسیحی و از فرزندان کسانی هستند که یک دهه پیش از سوی شامات به آمریکا گریختند.

اگر چه اکثر آنها از فلسطینیان حمایت می کنند، اما نگاه آنها به موضوع سوریه متفاوت است. کلینتون نسبت به سندرز و ترامپ رویکردی مداخله جویانه تر برای حل معضل سوریه دارد.

به گفته «اد گابریل»، آمریکایی لبنانی تبار که پیشتر سفیر آمریکا در مراکش بوده و در حال حاضر مشاور کلینتون برای جلب نظر عرب تبارهای آمریکاییست، «یک شکاف جدی در جامعه عرب تبارهای آمریکایی بر سر حمایت از مداخله در سوریه و عدم مداخله در سوریه وجود دارد. من حامی جدی دیدگاه کلینتون هستم و معتقدم که باید مقابل بشار اسد بایستیم تا وی را مجبور به مذاکره کنیم.»

با این وجود، وی تاکید کرده است که عرب تبارهای آمریکا نیز مانند بیشتر مردم بر پایه موضوعات داخلی به ویژه وضعیت زندگی خود و آزادی های فردی رای خواهند داد. به عقیده وی کلینتون صدایی رسا علیه بیگانه هراسی است و حامیان سندرز نهایتا گرد کلینتون جمع خواهند شد.

جیم زاگبی، رئیس موسسه آمریکایی های عرب تبار و نماینده سندرز در کمیته حزب دموکرات در مورد زمان واگذاری رسمی کاندیداتوری از سوی سندرز اعلام بی اطلاعی کرده است. به گفته وی به طور کلی عرب تبارهای آمریکا بر اساس رویه ای که از 2002 ایجاد شده ترجیح می دهند که نامزدهای دموکرات را انتخاب کنند. در مقایسه با رویکرد این جمعیت با هیسپانیک ها و یهودیان آمریکایی، زاگبی معتقد است که هیچ اتفاقی در این دوره از انتخابات مقدماتی نیفتاده است که منجر به گسترش حمایت از جمهوری خواهان میان افراد این جامعه شود.

آن دسته از عرب تبارها که نگران موضوع فلسطین هستند، از این واهمه دارند که کلینتون به خاطر دریافت کمک های مالی گسترده از سوی میلیاردر آمریکایی – اسرائیلی حیم سابان در مقام رئیس جمهور، دیدگاه های اسرائیل را اتخاذ کند. دغدغه اصلی دموکرات های عرب تباری که گرد سندرز جمع شده اند، همین موضوع بوده است.

به گفته «شبلی تلهامی»، آمریکایی فلسطینی الاصل و استاد دانشگاه مریلند، بدون شک سندرز توانسته نظر کسانی را که خواهان رویکرد مساوات طلبانه تر در حل منازعه اعراب و فلسطین هستند جلب کند، اما کلینتون از شانس بهتری برای رسیدن به توافق برخوردار است. وی به اسرائیل خیلی اهمیت می دهد و درگیر شدن آن با اسرائیل غیرمحتمل به نظر می رسد. اما نگاه به سابقه وی نشان می دهد که وی از هر کسی بهتر می داند که چه کاری باید انجام دهد. کلینتون بازیگران را به خوبی می شناسد و در منطقه مورد احترام است.

منبع: المانیتور / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 25 

کلید واژه ها: سندرز عرب تبار ترامپ


نظر شما :