هشدار سیف درباره عدم اجرای تعهدات غرب

آیا امکان فروپاشی برجام وجود دارد؟

۲۸ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۸۱۱۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
سیف روز پنجشنبه در دیدار با جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که در صورت عدم اجرای تعهدات مندرج در برجام از سوی اروپا و آمریکا، توافق فرو خواهد پاشید.
آیا امکان فروپاشی برجام وجود دارد؟

نویسنده: دیوید فرانسیس 

دیپلماسی ایرانی: ولی الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران معتقد است که آمریکا و اروپا با دور نگاه داشتن ایران از سیستم مالی بین المللی، از اجرای شرایط قید شده در توافق هسته ای با این کشور سرپیچی کرده اند.

به گفته سیف که برای شرکت در نشست بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به واشنگتن سفر کرده، اروپا و آمریکا تقریبا هیچ اقدامی برای عملیاتی کردن توافق انجام نداده اند.

سال گذشته آمریکا، چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان توافق کردند که در ازای محدودسازی برنامه هسته ای ایران، تحریم های مالی و اقتصادی علیه این کشور را بردارند.

سیف با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا گفت: «به طور کلی ما توان استفاده از دارایی های مسدود شده خود در خارج از کشور را نداریم و شرکای ایران به تعهدات خود پایبند نبوده اند.»

سیف روز پنج شنبه در دیدار با جک لو، وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد که در صورت عدم اجرای تعهدات مندرج در برجام از سوی اروپا و آمریکا، توافق فرو خواهد پاشید. وی در سخنان خود به معنای دقیق این ادعا و جزئیات مواردی که ایران نتوانسته به دارایی های خود دست پیدا کند، نپرداخت.

روز جمعه جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا و جامعه بین الملل به اجرای تعهدات خود طبق توافق صورت گرفته با ایران پایبند است.

دولت اوباما در حال بررسی تسهیل محدودیت هایی است که مانع استفاده از دلار آمریکا در انتقالات مالی ایران می شود. اما در کنگره دو عضو جمهوری خواه یعنی مارک کرک، سناتور ایلینویز و مارکو روبیو، سناتور فلوریدا لایحه ای را پیشنهاد کرده اند که حتی دسترسی غیرمستقیم ایران به سیستم مالی آمریکا از جمله استفاده از دلار آمریکا در انتقالات تجاری را ممنوع می کند.

روز جمعه مایک پامپئو، نماینده جمهوری خواه طی بیانیه ای اعلام کرد که دولت ها و شرکت های مختلف نباید فراموش کنند که بانک مرکزی ایران هنوز از سوی آمریکا تحریم است و وزارت خزانه داری بانک مرکزی ایران را نهاد پولشوئی این کشور می داند.

اظهارات پامپئو در حالی مطرح شده است که بوئینگ به عنوان اولین شرکت آمریکایی، خواهان برقراری ارتباط تجاری با ایران شده است. بر اساس مفاد توافق هسته ای، شرکت های آمریکایی می توانند در فروش هواپیمای مسافربری و قطعات آن با ایران همکاری داشته باشند. هواپیماهای باربری، پهپادها و جنگنده ها مشمول این استثنا نمی شوند.

تام کیم، سخنگوی شرکت بوئینگ مذاکره برخی از مقامات خود با مقامات ایرانی را تایید کرده است. به گفته وی: «ما بخوبی می دانیم که شرایط در منطقه بسیار پیچیده و دائما در حال تحول است و از تمامی دستورات دولتی برای همکاری های خود تبعیت خواهیم کرد.»

منبع: فارن پالسی / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25

کلید واژه ها: برجام توافق هسته ای ولی الله سیف


نظر شما :