عربستان درصدد اقدامات ایذایی جدید علیه لبنان

ریاض می‌خواهد از بیروت بابت حزب الله تعهد بگیرد

۱۸ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۷۰۱۳ اخبار اصلی خاورمیانه
عربستان درصدد است که اگر لبنان تقاضاهای آن علیه حزب الله را جامعه عمل نپوشاند عضویت لبنان در اتحادیه عرب را به حالت تعلیق در آورد.
ریاض می‌خواهد از بیروت بابت حزب الله تعهد بگیرد

نویسنده: خلیل فلیحان

دیپلماسی ایرانی: فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نتوانست امیر محمد بن نایف، ولیعهد عربستان را راضی کند که به فشارهای کشورش به لبنان پایان دهد، دلیل اصلی این ناکامی روابط استراتژیک سیاسی و تجاری میان فرانسه با عربستان است که اعمال فشارهایی از این دست را ناممکن می کند. امیر محمد بر مواضع کشورش در قبال لبنان پافشاری می کرد و می گفت که باید نفوذ حزب الله بر ارکان تصمیم گیر سیاسی و امنیتی و تاثیرگذاری اش بر نهاد نظامی لبنان کاهش یابد. درباره هدیه تسلیحاتی ای که ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان به ارتش لبنان داده بود نیز گفت که این سلاح ها به انبارهای تسلیحاتی ارتش عربستان خواهد آمد برای این که مقامات عربستان نگرانند که این سلاح ها به دست حزب الله برسد. لازم به یادآوری است که عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد که ولیعهد مواضع خود را در قبال سرنوشت هدیه تسلیحاتی عربستان به لبنان تغییر نداده تا این پیام فوری اولا به گوش مقام های لبنانی برسد قبل از این که از طریق کانال های دیپلماتیک به اطلاع پاریس رسانده شود. ثانیا، پیامی برای کشورهایی باشد که تلاش می کنند ابرهای تیره حاکم بر روابط عربستان با ایالات متحده امریکا و بریتانیا را بزدایند و می خواهند نقشی در این زمینه ایفا کنند.

منابع آگاه در وزارت امور خارجه لبنان گفتند که آن چه باعث نگرانی مسئولان شده این است که ممکن است عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه عرب در روز پنج شنبه پیش رو قطعنامه جدیدی را علیه لبنان به رای بگذارد که به موجب آن مواضع لبنان را در نشست های عربی و اسلامی که همگی در جهت حمایت از حزب الله هستند، محکوم کند. در آن صورت تنش کشورهای عربی با لبنان و همچنین میان خود اعضا تا سطح کشورهای عضو ارتقا می یابد. بعضی ها حتی صحبت از آن می کنند که هشدارهایی وجود دارد که ممکن است عضویت لبنان در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآید اگر اقدامات لازم و تقاضاهای عربستان در جهت کاستن از نفوذ حزب الله در لبنان و بیرون کشیدن نیروهای این حزب از سوریه را جامه عمل نپوشاند. همچنین تعهد ندهد که حزب الله در هیچ جنگ دیگری در کشورهای عربی به همراه دیگر سازمان ها علیه سازمان های دیگر در آن کشورها وارد نمی شود.

منابع وزارت امور خارجه گفتند که قرار است جبران باسیل، وزیر امور خارجه به همراه همراهان خود پنج شنبه آینده با همتای عربستانی خود در قاهره دیدار کند تا از شدت تنش های ریاض علیه بیروت کاسته شود. همچنین باسیل موضعی بگیرد که باعث کاهش تنش ها در روابط دو کشور شود و تنها به انتخاب احمد ابو الغیط، وزیر امور خارجه سابق مصر به عنوان دبیر کل جدید اتحادیه عرب به عنوان یک اقدام ایجابی بسنده نکند. لازم به یادآوری است که اعتراض های قوی ای در داخل مصر و برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب بر سر انتخاب احمد ابو الغیط در جریان است برای همین احتمال می رود عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر سامح شکری، وزیر امور خارجه فعلی مصر را برای سمت دبیر کلی اتحادیه عرب نامزد کند. این در حالی است که برخی کشوری عضو شورای همکاری خلیج فارس، در راس آنها قطر می گویند که نباید دبیرکلی اتحادیه عرب انحصارا در اختیار مصر که مقر این اتحادیه نیز هست، باشد، بلکه باید شیوه تازه ای برای این انتخاب در نظر گرفته شود از جمله مثلا اعضا ترتیبات جغرافیایی یا حروف ابجدی را ملاک قرار دهند.

لازم به یادآوی است که دبیر کلی نبیل العربی بر اتحادیه عرب تا ابتدای تابستان پایان می یابد و انتظار می رود جانشین او در دهم ماه جاری میلادی در یک صد وچهل وپنجمین دوره نشست اتحادیه عرب انتخاب شود.  

از دیگر مسائلی که باعث نگرانی مقامات لبنانی شده اطلاعاتی است که به دست آنها رسیده و نشان می دهد که اوضاع امنیتی کشور احتمال دارد ظرف شش ماه آینده ملتهب شود، در حالی که دستگاه امنیتی کشور تلاش بسیاری می کند که امنیت کشور را حفظ کند و جلوی بسیاری از حوادث تروریستی و انفجارها را علیه شخصیت های سیاسی و مردم و نهادهای مختلف کشور بگیرد.

 

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه عرب لبنان حزب الله


نظر شما :