پیروزی پیشتاز جمهوریخواهان در نوادا

چه کسی می‌تواند ترامپ را شکست دهد؟

در واقع معلوم نیست کدام کاندیدا در چه ایالتی می تواند ترامپ را شکست دهد، البته کروز به تگزاس چشم دوخته است که انتخاباتش در 1 مارس برگزار می شود.
چه کسی می‌تواند ترامپ را شکست دهد؟

نویسنده: شین گولدمیکر

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ سه شنبه شب رقبایش را در انتخابات مقدماتی نوادا شکست داد و سومین پیروزی پیاپی وی در رقابت ها موجب شد تا این سرمایه دار نیویورکی با وضعیت خوبی راهی سه شنبه بزرگ در هفته آینده شود. روزی که رای دهندگان چندین ایالت پای صندوق های رای خواهند رفت. پیروزی قاطع ترامپ زمانی به دست آمد که رای دهندگان نوادا عصبانی تر از ایالت های دیگر بودند و موجب شدند که وی به سومین پیروزی پس از نیوهمشایر، کارولاینای جنوبی و مقام دومی در آیووا دست پیدا کند. ترامپ در سخنرانی پیروزی اش گفت: «ما نوادا را دوست داریم. ما نوادا را دوست داریم. شما به رئیس جمهورتان افتخار خواهید کرد و به کشورتان هم افتخار بیشتری خواهید کرد.»

برای اولین بار در فصل انتخاباتی 2016، آمار برگرفته از صندوق های رای نشان می دهد که اکثریت رای دهندگان جمهوری خواه، 57 درصد از اهالی نوادا از دست دولت فدرال «عصبانی» هستند، و به طور ویژه خواهان این هستند که یک غیرخودی مشکلات آنها را حل کند. بیش از دو سوم رای دهندگان نوادا به یک غیرخودی سیاسی برای رئیس جمهور شدن بیشتر از کاندیدایی که دارای تجربه سیاسی است، علاقه دارند. این موارد به ترامپ کمک کرد تا شب بزرگش را جشن بگیرد و بگوید: «حالا ما می بریم، می بریم، می بریم. و به زودی کشور شروع به بردن، بردن و بردن می کند.»

نتایج آرا خبر بدی برای مارکو روبیو بود که در هیچ کدام از 4 ایالت اولیه پیروز نشده است و تد کروز که در آیووا پیروز شد ولی عملکرد مایوسانه ای روز شنبه در کارولاینای جنوبی داشت و به رتبه سوم دست یافت. این دو سناتور به رقابتشان برای این که بهترین کاندیدا برای شکست دادن ترامپ هستند ادامه می دهند. با پایان یافتن شمارش آرا در نوادا، ترامپ 45.9 درصد آرا، روبیو و کروز هم با 23.9 درصد و 21.4 درصد در مکان های دوم و سوم قرار گرفتند.

روبیو پس از اعلام نتایج، از انجام سخنرانی صرف نظر کرد، این در حالی است که کروز که خسته هم بود در سخنرانی اش به این موضوع اشاره کرد که تنها خودش جایگزینی مشروع برای شکست ترامپ محسوب می شود. کروز به حامیانش گفت: «تنها کمپینی که دونالد ترامپ را شکست داد و تنها کمپینی که می تواند دونالد ترامپ را شکست دهد، این کمپین است.»

هم اکنون به نظر می رسد متوقف کردن ترامپ به عرصه رقابت روبیو و کروز تبدیل شده است. اطلاعات برگرفته از صندوق های رای نشان می دهد که ترامپ آرای میانه روها و با فاصله زیاد آرای رای دهندگان بسیار محافظه کار را کسب کرده است. ترامپ آرای رای دهندگان مناطق روستایی و شهری را هم به دست آورده و در میان رای دهندگان با تحصیلات دیپلم و تحصیلکرده هم رای اول بوده است. ترامپ حتی استادانه آرای پایگاه رای دهندگان کروز، یعنی مسیحیان اوانجلیست را هم به دست آورد و با وجود آن که دو رقیب وی یعنی روبیو و کروز کوبایی تبار هستند، وی توانست آرای هیسپانیک ها را هم به دست بیاورد. ترامپ جزئیات این موفقیتش را این گونه توضیح داد: «من عاشق اوانجلیست ها هستم. همچنین هیسپانیک ها.»

ترامپ همچنین به ایالت های رقبای خودش هم چشم دوخته است - تگزاس برای کروز، فلوریدا برای روبیو و اوهایو برای کیسیک - و هم اکنون در نظرسنجی های این ایالت ها از آنها پیشی گرفته است. ترامپ در ادامه سخنانش می گوید: «به سمتی داریم پیش می رویم که دو ماه شگفت انگیز داشته باشیم.»

در واقع معلوم نیست کدام کاندیدا در چه ایالتی می تواند ترامپ را شکست دهد، البته کروز به تگزاس چشم دوخته است که انتخاباتش در یک مارس برگزار می شود. کروز در سخنرانی اش گفت: «نمی توانم برای برگشتن به خانه، ایالت فوق العاده تگزاس صبر کنم.»

کروز و روبیو هم اکنون با تقویمی سیاسی روبرو شدند که به نفع ترامپ است: حضور متعدد در برنامه های تلویزیونی به همراه رای گیری در چندین ایالت که تنها 7 روز دیگر صورت می گیرد. کروز که شانه به شانه روبیو حرکت می کند معتقد است که روبیو، سناتور فلوریدا شانسی برای پیروزی ندارد. کمپین کروز در بیانیه ای اعلام کرده است: «مارکو روبیو فعالیت زودهنگامی در نوادا برای پیروزی در این ایالت به عنوان تنها ایالت اولیه ای که توانایی پیروزی در آن را دارد، شروع کرده بود. اما با این اوصاف وی هنوز نتوانسته است دونالد ترامپ را شکست دهد.»

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند   

کلید واژه ها: روبیو نوادا دونالد ترامپ تد كروز انتخابات آمريكا انتخابات 2016 جمهوري خواه


نظر شما :