اقدامات عربستان مبنای دولت‌های عربی قرار نگرفت

۲۱ دی ۱۳۹۴ | ۱۷:۲۱ کد : ۱۹۵۵۴۹۴ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امور خارجه سیاست عربستان سعودی را مبتنی بر تحمیل سیاست های یکجانبه خود بر دولت ها و ملت های دیگر دانست و گفت: اقدامات عربستان مبنای دولت های عربی قرار نگرفته است.

به گزارش ایرنا، حسین جابری انصاری روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی افزود: سعودی ها این سیاست را اخیرا در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب اعمال و پیگری کرده اند تا یارگیری کنند و نشان دهند که عربستان تنها نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: مقداری شعار در این بیانیه ها صادر شده که نوعی اعلام موضع صرف است اما هیچگونه همراهی در زمینه اقدامات با اقدام یکجانبه عربستان سعودی به شکل جمعی در شورای همکاری خلیج فارس و در اتحادیه عرب اتفاق نیفتاده است.

جابری انصاری افزود: البته برخی از دولت های عربی اقداماتی را متمایز از اقدام عربستان سعودی در زمینه نوعی تاکتیک های دیپلماتیک انجام دادند که در جریان فشار گسترده ای که عربستان سعودی انجام می دهد، چندان غیرعادی نیست.

وی تاکید کرد: اقدامات یکجانبه عربستان سعودی در زمینه نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی در اعدام غیرانسانی شیخ نمر تقریبا به شکل گسترده در بسیاری از کشورهای دنیا و سازمان های بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: همچنین اقدامات یکجانبه عربستان در زمینه قطع رابطه سیاسی و دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران نیز حتی در مجموعه های عربی به شکل جمعی حمایت نشده و عملا هم در موضع گیری ها و هم در اقدامات بسیاری از کشورهای عربی خلاف این اقدام مبنای اقدام دولت های عربی قرار گرفته است.

**بیانیه اتحادیه عرب مخالفت با موضع جهانی در محکومیت اعدام های ضد حقوق بشری است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تقریبا هیچ دولتی به شکل قطعی از سیاست های یکجانبه عربستان سعودی در زمینه قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک و اقدامات تنش زا و بحران آفرینی های مختلفی که انجام داده، حمایت نکرده است.

جابری انصاری ادامه داد: حتی رئیس دوره ای اتحادیه عرب که اجلاس قاهره را مدیریت و ریاست کرده است، در کنفرانس مطبوعاتی صراحتا مخالفت خود را با قطع روابط به عنوان یک سیاست مناسب در برخورد با مشکلی که پیش آمده اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: جریان اعدام شهید شیخ نمر مساله ای است که بر خلاف قوانین بین المللی مربوط به حقوق بشر است و بسیاری از دولت های جهان مخالفت آشکار خود را نسبت به این اقدام خلاف مقررات بین المللی و حقوق بشر اعلام کرده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: آنچه در اتحادیه عرب در این زمینه با فشار عربستان سعودی صادر شده است، نوعی مخالفت با روح حاکم بر موضع جهانی در مخالفت با این گونه اعدام های غیرانسانی و غیرمنطبق با قوانین بین المللی و حقوق بشر است.

**منظومه دفاعی ایران ارتباطی با برجام ندارد

سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در خصوص رونمایی از سامانه موشکی گفت: این سامانه جزیی از منظومه دفاعی ایران بوده و ارتباطی با مساله برجام ندارد.

جابری انصاری افزود: این مساله ارتباطی با توافق هسته ای ندارد و مسیر جداگانه خود را در چارچوب دفاعی طی خواهد کرد.

وی ادامه داد: ملاک ایران توافقات برجام است و هر مصوبه ای که از سوی آمریکا به اجرا برسد و نقض برجام باشد با واکنش مناسب و اقدام متقابل ایران مواجه خواهد شد.

کلید واژه ها: اتحادیه عرب یکجانبه عربستان


نظر شما :