ناکامی استراتژی خروج نظامیان آمریکایی از منطقه

اوباما نیروهای ویژه را به جنگ با داعش می‌فرستد

۰۹ دی ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۵۵۱۲۷ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
دولت اوباما در مواجهه با هر مشکل جدیدی که از سوی داعش بروز پیدا می‌کند، به افزایش تعداد اندکی از نیروهای ویژه بسند می‌کند. این اقدام بیش از اندازه محدود و بیش از اندازه دیر است.
اوباما نیروهای ویژه را به جنگ با داعش می‌فرستد

دیپلماسی ایرانی: سربازان آمریکایی در حال افزایش نقش خود در افغانستان هستند، جایی که قرار بود جنگ در آن پایان یافته و نیروهای آمریکایی به کلی از آن خارج شوند. نیروهای ویژه آمریکا به کمک نیروهای سوری رفته اند تا بتوانند آنها را در مبارزه با داعش یاری کنند. اوباما نیز اخیرا دستور داده که 300 نظامی آمریکایی به کامرون اعزام شده و به سربازان این کشور در مبارزه با گروه های شبه نظامی وابسته به داعش، یاری رسانند.

در شرایطی که خاورمیانه در آشوب فرو رفته، گروه های افراط گرا بخش هایی از کشورهای آفریقایی را به تصرف در آورده اند، کمپین های انتخاباتی بر موج وحشت عمومی از تروریسم سوار شده و کاخ سفید در حال افزایش ماموریت های برون مرزی نیروهای ویژه آمریکایی است.

علی رغم ادعای مکرر اوباما مبنی بر مخالفت با گسترش حضور نیروهای زمینی آمریکا در سایر نقاط جهان، کاخ سفید دائما در مورد نیروهای عملیات ویژه استثناء قائل می شود. مقامات آمریکایی نیز به طرق مختلف سعی می کنند حضور نیروهای ویژه آمریکایی را در لفاظی های خود توجیه کند.

دولت اوباما از نخستین روزهای آغاز به کار نشان داد که عملیات های محرمانه و استفاده از نیروهای ویژه را به جنگ های بزرگ و اشغالگری ترجیح می دهد. گسترش قابل توجه موقعیت گروه تروریستی داعش در محدوده سوریه و شام و بخش هایی از آفریقا باعث شد که توجه کاخ سفید به نیروهای ویژه برای جمع کردن این بحران بیش از پیش جلب شود.

اعزام این نیروها برای مبارزه با داعش، استراتژی اوباما مبنی بر خروج از این کشورها را زیر سوال می برد.

کاخ سفید در حال بررسی طرح پنتاگون مبنی بر حفظ حداقل یک پایگاه در افغانستان در سال های آتی است. تایید این طرح در تعارض کامل با ادعای اولیه اوباما مبنی بر خروج کامل از افغانستان- به استثنای حفظ نیروهای مبارزه با تروریسم و نیروهای حافظ امنیت سفارت آمریکا در کابل- است. اوباما در ماه اکتبر با تغییر استراتژی خود در مورد خروج از افغانستان، اعلام کرد که 5 هزار و 500 سرباز تا اوایل 2017 در خاک افغانستان باقی خواهند ماند.

پایگاه مورد نظر در افغانستان به عنوان مرکزی برای عملیات های ویژه و عملیات های اطلاعاتی در آسیای مرکزی و جنوبی مورد استفاده قرار می گیرد و جزئی از طرح کلی تر پنتاگون برای مبارزه با داعش و گروه های شبه نظامی وابسته به آن در کشورهای مختلف از جمله یمن، مصر و لیبی است.

نیروهای عملیات ویژه و نقش آنها در مبارزه با داعش در حال ارتقاء در ترتیبات نظامی آمریکا است. این واقعیت می تواند رقابت هایی را در سطوح نظامی و حتی دولتی به وجود بیاورد.

در اقدامی دیگر، وزارت خارجه تصمیم گرفته است که کمپین بین المللی مبارزه با داعش را تقویت کند و برای فرماندهی کمپین مایکل لامپکین از بازنشستگان نیروهای عملیات ویژه را در نظر گرفته است.

نشست مطبوعاتی اخیر اوباما در پنتاگون در حالی برگزار شد که همراه با اشتون کارتر، جو بایدن و ژوزف دانفورد از ژنرال های بلند پایه وزارت دفاع، ژنرال ژوزف ووتل، فرمانده نیروهای ویژه نیز در کنار وی قرار گرفته بود.

تهدید داعش پس از وقوع حملات تروریستی 13 نوامبر در پاریس و حملات سن برناردینو بیش از پیش جدی شده و باعث شده است که بسیاری از نامزدهای ریاست جمهوری استفاده جدی تر از نیروهای عملیات ویژه را به عنوان راهکار موثر توصیه کنند. در این میان می توان به توصیه مارکو روبیو و هیلاری کلینتون در این زمینه اشاره کرد.  

خود اوباما نیز تلاش می کند میان استراتژی عدم اعزام نیروهای زمینی آمریکا به عراق و سوریه و اعزام نیروهای ویژه تمایز قائل شود. این واقعیت در مصاحبه اخیر وی با شبکه سی.بی.اس نیز به خوبی آشکار بود.

مخالفان این اقدام معتقدند که استفاده از نیروهای ویژه به ترتیب حاضر یک گام ناتمام است. به گفته آنتونی کوردزمن، تحلیلگر ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، اعزام نیروهای ویژه به شکل حاضر نوعی تلف کردن هزینه و در خطر قرار دادن جان این نیروها است. به عقیده وی، دولت اوباما در مواجهه با هر مشکل جدیدی که از سوی داعش بروز پیدا می کند، به افزایش تعداد اندکی از نیروهای ویژه بسند می کند. این اقدام بیش از اندازه محدود و بیش از اندازه دیر است.

انتقادات مشابهی نیز در مورد اعزام نیروهای ویژه برای تعلیم نیروهای معارض صورت گرفته است. در مناطق دیگر نیز، دولت اوباما بیش از اندازه به نیروهای عاملیات ویژه تکیه کرده است. منتقدین بر این باورند که استفاده از نیروهای ویژه نمی تواند نوشداروی تمام معضلات امنیتی پیش رو باشد.

منبع: نیویورک تایمز/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 25

کلید واژه ها: داعش سوریه خاورمیانه


نظر شما :