نتانیاهو خواستار اخراج حماس از ترکیه شد

۰۱ دی ۱۳۹۴ | ۱۸:۴۳ کد : ۱۹۵۴۹۷۶ سرخط اخبار

نخست وزیر رژیم صهیونیستی با ابراز نگرانی درباره فعالیت های حماس در ترکیه، این موضوع را مانعی در راه عادی سازی روابط با آنکار عنوان کرد.

به گزارش فارس، «بنیامین نتانیاهو» با اشاره به فعالیت های حماس در ترکیه گفت، رژیم صهیونیستی باید اطمینان یابد از خاک این کشور فعالیتی علیه اسرائیل صورت نمی گیرد.

به نوشته روزنامه «هاآرتص»، نتانیاهو در نشستی با اعضا حزب لیکود در کنست (پارلمان اسرائیل) گفت، هنوز موانعی بر سر توافق آشتی با ترکیه وجود دارد که باید حل وفصل شود.

به گفته یک مقام ارشد کابینه اسرائیل که در این نشست حضور داشته، نخست وزیر اسرائیل گفته: «مذاکره با ترکیه در حال انجام است اما هنوز تفاهمی صورت نگرفته است».

نتانیاهو سپس تاکید کرد، آنکارا و تل آویو هنوز بر سر فعالیت های حماس در ترکیه و همین طور اقدام اسرائیل در محاصره دریایی نوار غزه اختلاف نظر دارند.

وی به نمایندگان کنست گفت: «ترکیه "صالح عروری" عضو ارشد شاخه نظامی حماس را از خاک خود بیرون کرد. البته این اقدام به درخواست اسرائیل صورت نگرفت و تحت فشار آمریکا رخ داد. وزارت خزانه داری آمریکا عروری را در فهرست تروریست هایی قرار داد که دارایی های آنها باید ضبط شود و پیوندهای اقتصادی با آنها نیز ممنوع است».

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه اظهار داشت، عروری مرکز فرماندهی حماس را در استانبول برپا کرده بود و از آنجا به گروه های فلسطینی در کرانه باختری دستور می داد، حتی بعد از اینکه از ترکیه اخراج شد.

نتانیاهو با بیان مطلب فوق تاکید کرد: «اخراج «عروری» برای ما کافی نیست. ما می خواهیم مطمئن شویم از خاک ترکیه، فعالیت تروریستی علیه اسرائیل صورت نمی گیرد». 

به نظر می رسد شرط و شروط گذاشتن های نتانیاهو با شرط های سه گانه ترکیه بی ارتباط نباشد. زیرا آنکار بعد از حادثه کشتی مرمره که کماندوهای اسرائیلی به کشتی حامل کمک های بشردوستانه برای غزه حمله کردند و 9 فعال ترکیه ای را کشتند، اعلام کرد برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اسرائیل باید سه شرط آنها را برآورده کند. نخست عذرخواهی رسمی از ترکیه، پرداخت غرامت به خانواده قربانیان حادثه کشتی مرمره و رفع حصر غزه که ظاهرا اسرائیل دو مورد نخست را به انجام رسانده و اکنون مشکل بر سر مورد سوم است.

در این رابطه بود که نخست وزیر اسرائیل گفت: «ما سیاست خود را درباره محاصره دریایی غزه تغییر نخواهیم داد. ما تجهیزات به غزه منتقل می کنیم و به بازسازی آن کمک می کنیم اما امنیت خود را رها نمی کنیم».

بنیامین نتانیاهو در بخش دیگری از این نشست اعلام کرد کمیته مرکزی لیکود جمعه آینده رهبر جدید خود را انتخاب خواهد کرد. 

وی سپس از تصمیم «سیلوان شالوم» وزیر امور داخلی اسرائیل برای استعفا از سمت خود در بحبوحه رسوایی اخلاقی او استقبال و از خدمات چندین ساله او قدردانی کرد.

کلید واژه ها: حماس رژیم صهیونیستی


نظر شما :