در حالی که اکثرا بر موضوع مبارزه با تروریسم تاکید کردند

وزرای خارجه بحرین و عربستان تنها حاضران ضد ایرانی نشست منامه

۱۱ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۳۳۹۶ اخبار اصلی خاورمیانه
نشست منامه که هر ساله برگزار می‌شود عموما بر قضایای امنیتی و سیاسی جهان عرب و خاورمیانه تمرکز دارد اما این بار آینده خاورمیانه بعد از توافق هسته‌ای ایران موضوع آن بود. برای همین عمده گفت‌وگوها حول محور ایران و توافق هسته‌ای آن بود.
وزرای خارجه بحرین و عربستان تنها حاضران ضد ایرانی نشست منامه

دیپلماسی ایرانی: نشست سه روزه "امنیتی منامه" فرصتی به وجود آورد تا کشورهای عربی به ویژه بحرین و عربستان سعودی هر خشمی از ایران دارند را آزادانه بیان کنند و به قول معروف عقده دل خود را بگشایند. خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین ایران را هم ردیف داعش قرار داد و ادعا کرد تهدید آن همانند داعش بر کشورهای عربی است و عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان نیز گفت بهتر است ایران پول هایی که بعد از لغو تحریم ها به دست می آورد را به جای دشمنی با کشورهای عربی و بی ثبات کردن خاورمیانه صرف توسعه اقتصادی خود کند. آنتونی بلینکن، معاون وزیر امور خارجه امریکا که یکی از میهمانان نشست منامه بود در پاسخ به اظهارات وزرای امور خارجه بحرین و عربستان گفت که ایالات متحده همچنان بر رفتارهای غیرقابل قبول ایران که به ادعای وی حمایت از تروریسم در منطقه است، بعد از توافق هسته ای با ایران تمرکز خواهد کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اما جدای از مقامات عربی خشمگین از ایران، نشست منامه میهمانان عالی رتبه دیگری نیز داشت که علاوه بر موضوع ایران تلاش کردند بر تهدید اصلی منطقه یعنی تروریسم نیز تمرکز کنند. نشستی که از جمعه شب کار خود را آغاز کرد و در آن هیئت های رسمی و وزرای دفاع و امور خارجه و مشاوران امنیت ملی بیش از 20 کشور جهان حضور داشتند. این نشست که هر ساله برگزار می شود عموما بر قضایای امنیتی و سیاسی جهان عرب و خاورمیانه تمرکز دارد که این بار آینده خاورمیانه بعد از توافق هسته ای ایران موضوع آن بود. برای همین عمده گفت وگوها حول محور ایران و توافق هسته ای آن بود که حاضران به نوعی درباره آن به اظهار نظر پرداختند و از دیدگاه خود آینده منطقه را بعد از این توافق مورد بررسی قرار دادند.

عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب که یکی از میهمانان نشست منامه بود درباره این نشست گفت: «این نشست فرصتی است که حاضران ضمن دیدار با یکدیگر درباره قضایای مختلف عربی و پرداختن به جزئیات آن سهمی در راه حل های آن داشته باشند.»

وی همچنین گفت: «ما باید در چنین نشست هایی ماهیت کشورهای خارجی و منافع آنها را درک کنیم و بفهمیم که نباید به فکر تعامل با کشورهای خارج از منطقه برای حفظ مصالحمان باشیم.»

عمرو موسی تاکید کرد، دوران ضعف سپری شده است و اکنون باید تلاش کنیم بتوانیم دوباره جهان عرب را بازسازی کنیم.

در این نشست عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر نیز حضور داشت. وی که سخنران افتتاحیه نشست منامه در روز جمعه بود، گفت که این نشست از مهمترین نشست های منطقه ای است که درباره قضایای امنیتی در سطح منطقه ای می پردازد و در وضعیت فعلی خاورمیانه که طوفان های سهمگین منطقه عربی را درنوردیده است نقش آن مضاعف می شود.

وی همچنین گفت: «در دورانی به سر می بریم که گروه های شبه نظامی و خارجی خارج از قانون سلاح حمل می کنند و به اصول و مبادی کشورها حمله می کنند و نه تنها تمامی ابزارهای اعمال قانون دولت ها را از بین می برند بلکه استقلال کشورها را نیز از بین برده اند و ما شاهدیم که در برخی کشورها چنین رفتارهایی به درگیری های طایفه ای و دینی و محلی منجر شده است. ما می بینیم که هر مجموعه از شهروندان یا خانواده ها رنگ یا نژاد یا مذهب را معرف خود می کنند و با تنگ نظری باعث ایجاد ترس نزد دیگران می شوند. همچنین می بینیم که برخی طرف ها گمراه شده اند و به گروه های تروریستی پیوسته اند و با به راه انداختن منازعات طایفه ای تلاش می کنند دستورالعمل های طرف های خارجی را پیاده کنند و منافع آنها را در منطقه دنبال کنند.»

السیسی نسبت به مخاطرات نامحدود به امنیت ملی اعراب هشدار داد و گفت: «مشکلاتی که با آنها مواجهیم می تواند آینده ما را به خطر بیندازد، برای همین باید فورا با تمامی ابزارهای ممکن فکری برای حل مشکلات منطقه کنیم تا بتوانیم کشورهایمان را از گزند بحران ها در امان نگه داریم.»

تحلیلگران و کارشناسان مسائل استراتژیک که در نشست منامه شرکت کرده اند بر این اعتقادند که پیروزی بر تروریسم وظیفه ای است که باید همه کشورهای عربی بر عهده بگیرند و در همین راستا باید دولت ها هر چه سریع تر فکری برای حل بحران های سیاسی کشورهای خود کنند تا به درگیری های داخلی و خارجی خود مثل آن چه در سوریه و یمن می گذرد، پایان دهند. به اعتقاد آنها نشست هایی مثل نشست منامه می تواند کمک موثری به تجمیع افکار برای یافتن راه حلی برای بحران های خاورمیانه کند.

در همین رابطه اسماعیل ولد الشیخ، نماینده سازمان ملل در امور یمن که او نیز یکی از میهمانان نشست منامه بود، گفت: «نشست منامه یکی از مهمترین فعالیت های شناخته شده در جهان به ویژه درباره کشورهای عربی و استراتژی و امنیت آن است. تنوع متخصصین و مشارکت کنندگان حاضر در آن نشان از اهمیت این نشست دارد و آن چه در آن مطرح می شود عموما مسائلی هستند که نه تنها مورد توجه منطقه عربی بلکه جامعه جهانی است.»

ارسولا فون دیر لین، وزیر دفاع آلمان نیز بر اهمیت نشست منامه تاکید کرد و گفت موضوعاتی که در این نشست مطرح می شوند مورد توجه همه است.

وی همچنین گفت که چنین فعالیت هایی اقدامات مهمی در تبادل افکار و بحث بر سر امور مورد توجه همه طرف ها است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نشست منامه خاورمیانه ايران توافق هسته‌اي


نظر شما :