لبنان منتظر نتایج سفر وزیر خارجه‌اش به ایران است

انتظار لبنانی‌ها از "کنفرانس امنیتی مونیخ" در تهران

۲۶ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۵ کد : ۱۹۵۲۹۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
هنوز مشخص نیست که آیا مساله قبول هدیه تسلیحاتی ایران به لبنان در مذاکرات باسیل با مقامات ایرانی مطرح خواهد شد یا نه.
انتظار لبنانی‌ها از "کنفرانس امنیتی مونیخ" در تهران

دیپلماسی ایرانی: جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان و مقامات غربی برای 48 ساعت وارد تهران شدند تا اهداف دو گانه ای را پیش ببرند، هدف اول پاسخ دادن به دعوت محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در کنفرانس منطقه ای وابسته به "کنفرانس امنیتی بین المللی مونیخ" با حضور وزرای خارجی اروپایی و منطقه ای و دیگری بحث بر سر چگونگی گسترش روابط دو جانبه. در این میان وزیر امور خارجه لبنان هدف دیگری را نیز دنبال می کند، مذاکره بر سر چالش انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان و بازتاب بحران سوریه بر لبنان. یک منبع آگاه دیپلماتیک به النهار گفت که این نشست قرار است مقدمه ای برای نشست سالانه مونیخ در آلمان باشد. او همچنین گفت که تحولات امنیتی که در برخی کشورهای خاورمیانه از سوریه گرفته تا یمن سبب شده تا این کنفرانس با حضور مقام های منطقه ای در پایتخت ایران با همکاری "مرکز مطالعات سیاسی" وابسته به وزارت امور خارجه ایران برگزار شود. 

این منبع آگاه دیپلماتیک همچنین گفت که باسیل در این کنفرانس یک روزه به همراه همتایانش از سوریه و عراق و عمان و کویت و قطر شرکت خواهد کرد. در این کنفرانس وزرای امور خارجه آلمان و هند و پاکستان و افغانستان نیز حضور می یابند که تعداد وزرای امور خارجه شرکت کننده در این کنفرانس را به 18 وزیر می رساند، علاوه بر آنها 80 چهره پارلمانی و سیاسی و امنیتی از اروپا و آسیا در این کنفرانس شرکت خواهند داشت. در این کنفرانس نمایندگان و مسئولان منطقه ای سازمان ملل نیز حضور دارند.

منبع آگاه لبنانی همچنین گفت که باسیل در این کنفرانس به حضار خواهد گفت که در لبنان چه می گذرد و لبنان با چه تهدیدهای تروریستی روبه رو است. از جمله حملات موشکی و توپ خانه ای که به طور مرتب هر روز داعش و دیگر گروه های تروریستی به پایگاه های ارتش به جرود عرسال شلیک می کنند. لازم به ذکر است که بیش از یک سال است نیروهای داعش و متحدانش در درگیری های خود با ارتش لبنان تعدادی از سربازهای لبنانی را به اسارت خود گرفته اند و هر روز به مواضع ارتش حمله می کنند. این هم باید یادآور شویم که سازمان امنیت لبنان تا کنون بسیاری از گروه های تروریستی را کشف کرده و بسیاری از افراد وابسته به آنها را بازداشت کرده است.

با این حال ایران از تحولات جدید راضی نیست، احتمال این که تکفیری ها از سوریه به کشورهای مجاور آن از جمله لبنان فرار کنند، وجود دارد و ایرانی ها از این بابت نگرانند. این چیزی است که علاء الدین بروجردی، رئیس کمیته امنیت ملی و روابط خارجی در مجلس شورای اسلامی ایران در دیدار با تمام سلام، نخست وزیر، جبران باسیل، وزیر امور خارجه و سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان بیان کرده است. مسئولان ایرانی باکی ندارند که ارتش لبنان خود اقدام کند و تا مرز با سوریه پیشروی کند و از آن طرف نیروهای حزب الله به مرزها برسند و منطقه را از وجود داعش و گروه های تروریستی پاک کنند.

اما موضوع دیگری که قرار است باسیل با حسن روحانی، رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در میان بگذارد، چگونگی حل بحران انتخاب رئیس جمهوری لبنان قبل از برگزاری نشست مشترک فرانسه – ایران در پاریس در ماه آینده است. روحانی به فرانسوا اولاند در اواخر ماه گذشته میلادی در جریان دیدار با او در نیویورک وعده داد که بر سر این موضوع در پاریس صحبت کند. لازم به یادآوری است که رئیس جمهوری فرانسه خود هیئتی را به تهران فرستاده بود و از ایران برای حل این مشکل دعوت کرده بود، اول فرانسوا جیرو، به عنوان نماینده رئیس جمهور قبل از امضای توافق هسته ای ایران به تهران رفته بود و بعد از امضای توافق نیز لوران فابیوس، وزیر امور خارجه به تهران رفت.

یک عضو هیئت لبنانی همراه با باسیل به النهار گفت که او قرار است صبح ها راس ساعت 8 با شماری از بازرگانان لبنانی در تهران دیدار کند تا با آنها درباره چگونگی فعالیت در بازار ایران بعد از اجرای توافق هسته ای بحث و تبادل نظر کند. باسیل از بروجردی حرفی دلگرم کننده شنیده است مبنی بر این که تهران بعد از اجرای توافق از بازرگانان لبنانی برای استفاده از فرصت های اقتصادی بعد از برجام در ایران استقبال می کند.

هنوز مشخص نیست که آیا مساله قبول هدیه تسلیحاتی ایران به لبنان در مذاکرات باسیل با مقامات ایرانی مطرح خواهد شد یا نه. البته او باید قبل از این که این موضوع را در تهران مطرح کند آن را با دولت در میان بگذارد چرا که پیش از این دولت لبنان به دلایل مختلف از پذیرفتن این هدیه عذر خواسته بود.

باسیل انتظار دارد از همه مسئولان ایرانی بشنود که از این که واشنگتن و ریاض همچنان به مسلح کردن نیروهای مخالف سوری ادامه می دهند، ناخرسند است و همچنین تهران حمایت سیاسی از مواضع روسیه در سوریه می کند. همچنین انتظار می رود طرح ایران برای حل سیاسی بحران سوریه نیز مجددا مطرح شود.

 

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جبران باسيل كنفرانس امنيتي مونيخ در تهران ايران و لبنان لبنان


نظر شما :