بعد از سوریه

روسیه در عراق، امریکا را به چالش می‌کشد

۰۷ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۲۴۱۴ اخبار اصلی خاورمیانه
مسکو بعد از آن که امریکا و متحدان اروپایی‌اش را در سوریه کیش و مات کرد این بار در عراق می‌رود تا مهره‌چینی تازه‌ای را علیه امریکایی‌ها انجام دهد.
روسیه در عراق، امریکا را به چالش می‌کشد

دیپلماسی ایرانی: تحرکات روسیه در برابر ایالات متحده امریکا و غرب در منطقه عربی به شکل بی سابقه ای افزایش یافته به گونه ای که روشن است امریکایی ها در برابر این تحولات دست پاچه شده اند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، مسکو بعد از آن که امریکا و متحدان اروپایی اش را در سوریه کیش و مات کرد این بار در عراق می رود تا مهره چینی تازه ای را علیه امریکایی ها انجام دهد.

دولت عراق اعلام کرده است که روسیه قصد دارد به همراه ایران و سوریه با هدف مبارزه با تروریسم در عراق اتاق امنیتی ایجاد کند. این اتفاق به خوبی حکایت از کاهش نقش آفرینی امریکا در منطقه در مساله مبارزه با داعش دارد.  

فرماندهی عملیات مشترک نیروهای مسلح عراق روز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که توافق جدید میان عراق با روسیه بعد از آن صورت گرفت که روسیه از وجود هزاران تروریست در عراق و سوریه که کشف شده از روسیه آمده اند و با داعش و جنایت های آن هم دست شده اند به شدت نگران شد.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از منابع نظامی روسی گزارش داد که فرماندهی ستاد مرکزی هماهنگی در بغداد دوره ای خواهد بود و بعید نیست کمیته ای در بغداد برای طرح ریزی نظامی و هماهنگی میان واحدهای مسلح نظامی در جنگ علیه داعش تشکیل شود.

روسیه با اعلام رسمی خبر ایجاد مرکز فرماندهی امنیتی در عراق به صراحت خبر از افزایش نفوذش در عراق می دهد آن هم در حالی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه یک روز قبل از دیدارش با باراک اوباما، همتای امریکایی اش در نیویورک از نقش امریکا در منطقه انتقاد کرد. وی در دیدار با جمعی از شبکه های امریکایی گفت که حمایت امریکا از گروه های مخالف در سوریه غیر قانونی بوده و هیچ تاثیری نداشته است. وی همچنین گفت: «نیروهای مخالف سوری که ایالات متحده آموزش داده با سلاح های مدرنی که واشنگتن در اختیارشان قرار داده است به داعش پیوسته اند.»

ناظران اظهارات پوتین را مانوری سیاسی قبل از دیدار او با رئیس جمهوری امریکا می دانند تا به این ترتیب بتواند شرایط را در مذاکره با طرف امریکایی به نفع خود بهبود بخشد.

این در حالی است که بسیاری بر این اعتقادند با اعلام رسمی روسیه بر نقش آفرینی در عراق رقابت آن با امریکا به شدت افزایش خواهد یافت و به این ترتیب مسکو از شکست های استراتژیک امریکا در مبارزه با داعش برای پیشبرد اهداف خود بهره خواهد برد.

از سوی دیگر بسیاری ایالات متحده را متهم می کنند که در بمباران اهداف داعش توسط ائتلافی که خود علیه این شبکه به وجود آورده است بزرگنمایی می کند و با وجود این که نزدیک به 3 هزار کارشناس نظامی برای آموزش و دادن مشاوره به نیروهای نظامی عراقی به این کشور گسیل داشته تا کنون نتوانسته است در شکست داعش کاری از پیش ببرد و شهرهای موصل و رمادی را از اشغال آن خارج کند. به اعتقاد تحلیلگران این شکست ها سبب شده است تا روسیه فرصت را غنیمت شمرده و با بهره برداری از این شکست ها پا جای پای امریکا در عراق بگذارد و به دستاوردهای سیاسی و نظامی خود بیفزاید.

در همین رابطه روزنامه انگلیسی آبزرور شکست سیاست های غرب در خاورمیانه را عاملی مهم در صعود ستاره بخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در منطقه می داند و می نویسد اکنون پوتین تصور می کند تنها کسی است که می تواند بحران های منطقه را حل کند.  

این روزنامه انگلیسی همچنین می نویسد که پوتین این گونه وانمود می کند که کاری که باراک اوباما نتوانست انجام دهد را می تواند خود به تنهایی انجام دهد. در حالی که حقیقت چیز دیگری است. پوتین در دیدار با باراک اوباما و دیگر رهبران غربی به هیچ وجه قصد ندارد درباره چگونگی شکست داعش یا حفظ بشار اسد در قدرت حتی تجدید نظر در اوضاع جاری در شرق اوکراین مذاکره کند بلکه تلاش دارد اعتباری تازه به مسکو در عرصه بین المللی بدهد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسيه سوريه امريكا عراق


نظر شما :