مواضع اتریش و اسپانیا به ایران نزدیک می‌شود

شکاف در اروپا بر سر سرنوشت اسد

۱۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۵۱۸۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی که کشورهای بزرگ اروپایی بر لزوم کنار رفتن اسد از قدرت تاکید دارند، برخی دیگر از کشورهای اروپایی می‌گویند که باید چارچوبی یافت تا بشار اسد نیز بتواند در آن چارچوب به طرفی در مبارزه با داعش تعریف شود.
شکاف در اروپا بر سر سرنوشت اسد

دیپلماسی ایرانی: کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و چگونگی مشارکتش در مرحله انتقالی دچار دو دستگی شده اند. آن هم در حالی که همه بر این نکته متفق القول هستند که باید چارچوبی واحد و یکپارچه برای رویارویی با داعش در سوریه یافت.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، در حالی که کشورهای بزرگ اروپایی بر لزوم کنار رفتن اسد از قدرت تاکید دارند، برخی دیگر از کشورهای اروپایی می گویند که باید چارچوبی یافت تا بشار اسد نیز بتواند در آن چارچوب به طرفی در مبارزه با داعش تعریف شود.

به نظر می رسد در یک جبهه بریتانیا و فرانسه و تا اندازه ای با مواضعی ملایم تر آلمان حضور دارند که بر لزوم کنار زدن بشار اسد از قدرت در هر نوع از مرحله انتقالی و رسیدن به راه حلی برای بحران سوریه تاکید دارند، در حالی که در مقابل کشورهایی مثل اسپانیا و اتریش، دو کشوری که همچنان نمایندگی های دیپلماتیک خود را در دمشق حفظ کرده اند، به دیدگاه روسیه و ایران که بر لزوم مذاکره با اسد به عنوان یکی از فعالان جنگ جاری در سوریه در طول چهار سال گذشته تاکید دارند، نزدیک هستند.

در همین رابطه خوزه مانوئل گارسیا مارگایو، وزیر امور خارجه اسپانیا خواستار مذاکره با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای اعمال آتش بس شد و تاکید کرد، صلح دائمی حتی با دشمنان هم به دست می آید.

اسپانیا نقشی محوری در بحران سوریه ایفا نمی کند، اما گزینه مذاکره با تهران را برگزید تا بتواند روابط اقتصادی گسترده ای با این کشور بنا کند تا در صورت لغو تحریم ها بعد از اجرای مرحله توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی، سهمی بزرگ از بازار اقتصاد ایران داشته باشد.

در مارس گذشته جان کری، وزیر امور خارجه امریکا اظهارات مشابهی را بیان کرده بود و خواستار مذاکره با اسد برای پایان دادن به جنگ شده بود که انتقادهای گسترده ای را موجب شده بود.

این در حالی است که فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در مواضعی متضاد با متحد امریکایی اش گفت: «در سوریه باید از انجام هر کاری که به معنای حمایت از بشار اسد باشد یا باعث می شود او در قدرت حفظ شود، خودداری کرد. رفتن اسد همواره مطرح بوده حتی در دوره انتقالی.»

در ماه می، گریپ بایلی، نماینده بریتانیا در امور سوریه نیز گفت: «نمی توان با اسد مذاکره کرد، در حالی که در عین حال ضرورت دارد به توافقی سیاسی برسیم تا مستقیما عملیات انتقالی کلید بخورد.»

شکاف در میان اروپایی ها زمانی نمایان شد که سباستین کورتس، وزیر امور خارجه اتریش در تهران از اسد دعوت کرد تا تلاش هایش را در مبارزه با داعش افزایش دهد.

گسترش روابط اقتصادی و استفاده از فرصت های سرمایه گذاری در افق اقتصادی ایران دلیل اصلی سفر مسئولان اروپایی به تهران و اعلام مواضع نزدیک به سیاست های تهران است.  

تحلیلگران و ناظران مسائل منطقه می گویند که اروپایی ها مواضعی واحد علیه شبکه داعش بیان می کنند و بر لزوم مبارزه با این شبکه تاکید دارند اما در سیاست ها و اظهاراتشان همین رویکرد را در برابر اسد ندارند.

بر خلاف کشورهای محوری اروپا، اتریش و سوئد از جمله کشورهایی بودند که در سال 2013 با ارسال سلاح و مهمات نظامی به جریان های مسلح مخالف اسد مخالفت کردند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بشار اسد سوريه اتحاديه اروپا


نظر شما :