آب پاکی روسیه بر دستان غرب و اعراب

پوتین: عده‌ای با وقاحت می‌گویند باید اسد برود

۲۴ آبان ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۳۷۳۲ اخبار اصلی خاورمیانه
فقط کسانی که احساس می‌کنند استثنا هستند به خودشان اجازه می‌دهند به شیوه‌ای وقاحت‌آمیز برخورد کنند و اراده خود را بر دیگران تحمیل کنند و می‌گویند که اسد برود.
پوتین: عده‌ای با وقاحت می‌گویند باید اسد برود

دیپلماسی ایرانی: اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه درباره سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای بسیاری به معنای زمزمه شکست نشست وین که قرار است در آن درباره مرحله انتقالی سوریه صحبت شود، به حساب می آید.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، پوتین روز جمعه گفت صحبت از کناره گیری بشار اسد که رئیس جمهوری منتخب و قانونی سوریه محسوب می شود، باعث می شود تا مذاکرات به شکست بینجامد.

این در حالی است که بریتانیا و عربستان سعودی به طور خاص بر تعهد روسیه بر سر کنار رفتن بشار اسد از قدرت به عنوان پیش شرط پیشرفت مذاکرات حساب کرده اند.

این اظهارات در حالی بیان می شود که تحرکات دیپلماتیک برای حل بحران سوریه که اکنون چهار سال است به طول انجامیده به طور جدی از سر گرفته شده و اظهارات متناقض طرف های مذاکره کننده می تواند مذاکرات را به محاق ببرد.

پوتین در مصاحبه ای که سایت کرملین منتشر کرد، گفت: «هیچ کس حق ندارد از اسد بخواهد از قدرت کنار برود. سوریه کشور مستقلی است و بشار اسد، رئیس جمهوری منتخب مردم سوریه است. آیا ما می توانیم سر این مساله بحث کنیم؟ قطعا نه.»

رئیس جمهوری روسیه در ادامه افزود: «فقط کسانی که احساس می کنند استثنا هستند به خودشان اجازه می دهند به شیوه ای وقاحت آمیز برخورد کنند و اراده خود را بر دیگران تحمیل کنند.»

اشاره او به کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی بود که خواهان کنار رفتن بشار اسد از قدرت هستند. عربستان سعودی همچنان می گوید کنار رفتن بشار اسد از قدرت تنها شرط حل بحران سوریه است و ریاض به هیچ وجه حاضر به کوتاه آمدن از این شرط نیست.

پوتین درباره دخالت نظامی روسیه در سوریه نیز گفت: «حملات هوایی روسیه در سوریه که در اواخر سپتامبر آغاز شده در کنار عملیات تهاجمی دولت سوریه ادامه خواهد یافت.»

پوتین در حالی این اظهارات را بیان کرد که اطلاعاتی به برخی رسانه ها درز پیدا کرد مبنی بر این که مرحله انتقالی در سوریه با نظارت روسیه ظرف 18 ماه آینده آغاز خواهد شد که به موجب آن بشار اسد به طور تدریجی از قدرت کنار خواهد رفت. گفته می شود این اتفاق که ظاهرا روسیه مبتکر آن بوده با اعتراض کشورهای عربی و ترکیه مواجه شده است. آنها مدت 18 ماه را طولانی می دانند و می گویند که این مرحله باید حداکثر 6 ماه باشد.

تحلیلگران می گویند رویکرد جدید روسیه که به نوعی تند محسوب می شود تلاش برای فشار به کشورهای عربی و غربی برای قبول ابتکار عمل روسیه است که می خواهد دولت انتقالی 18 ماه دیگر آغاز شود.

مسکو فقط در اتخاذ مواضع سیاسی و دیپلماتیک نیست که تلاش می کند اهداف خود را در سوریه پیش ببرد بلکه قصد دارد برای رسیدن به این اهداف از قدرت نظامی خود نیز استفاده کند. پوتین اعلام کرد، روسیه همه ابزارهای مالی و فنی ضروری برای پیشبرد حملات خود در سوریه را در اختیار دارد و حملات ما بدون هیچ گونه سقف زمانی تا زمانی که ارتش سوریه نیاز به کمک داشته باشد، ادامه خواهد یافت.  

با این حال گفته می شود تماس های مسکو پشت درهای بسته با کشورهای عربی برای بحث بر سر آینده بشار اسد همچنان ادامه دارد. در همین رابطه یوری یوشاکوف، مسئول سیاست خارجی در کرملین گفت که در جلسه پوتین با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در ترکیه بر سر موضوع سوریه بحث و تبادل نظر خواهد شد. این دیدار قبل از سفر ملک سلمان به روسیه خواهد بود.

وی در ادامه افزود: «پوتین همچنین نشست دو جانبه ای با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول و همچنین با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در حاشیه نشست جی 20 در ترکیه که روز یکشنبه آغاز خواهد شد، خواهد داشت.»

قرار است پوتین در 23 نوامبر به تهران سفر کند که نخستین سفر او به ایران از سال 2007 تا کنون خواهد بود.

از سوی دیگر و در سایه اختلافات پیش آمده بر سر حفظ بشار اسد یا رفتن او از قدرت که میان روسیه و متحدان او با طرف های غربی به وجود آمده است، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در تماس تلفنی با شیخ حمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی درباره چگونگی تسهیل فرایند سیاسی و چگونگی کاهش خشونت ها در سوریه و انجام کار مشترک در این زمینه با هدف ایجاد پیشرفت در نشست آینده وین بحث و تبادل نظر کرد.

با این توصیفات بسیاری از تحلیلگران انتظار ندارند که نشست وین بتواند به نتایج روشنی برسد. به ویژه که اختلافات سنگینی میان روسیه و ایران، حامیان اصلی بشار اسد با کشورهای غربی و عربی بر سر بقای اسد وجود دارد.

این در حالی است که فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا روز جمعه گفت: «اسد در چارچوب مرحله انتقالی در سوریه از قدرت کنار خواهد رفت.»

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسيه سوريه بشار اسد ولاديمير پوتين


نظر شما :