حفظ وتوی اوباما قطعی شد

سناتوری که آب پاکی را بر دستان مخالفان توافق ریخت

تصمیم کیسی نه تنها یک پیروزی برای اوباما در جهت رسیدن به 34 رای دموکرات‌ها برای حفظ وتویش بود، بلکه مشوقی برای دموکرات‌های مرددی همچون کاردین و بوکر هم می‌شود.
سناتوری که آب پاکی را بر دستان مخالفان توافق ریخت

نویسنده: جیم لوب
دیپلماسی ایرانی:
در حالی که لوب لاگ اساساً تحت تاثیر «اخبار فوری» قرار نمی گیرد، اما اعلام حمایت سناتور باب کیسی (دموکرات از پنسیلوانیا) از توافق هسته ای، مورد ویژه ای است. براساس محاسبات من، حمایت کیسی که از طریق یک بیانیه طولانی و متفکرانه مطرح شد، حمایت کافی در میان دموکرات های سنا برای حفظ وتوی اوباما را قطعی کرده است.
در واقع به شدت این احتمال وجود دارد که حتی نیازی به رای اوباما هم نباشد. اگر 41 دموکرات (شامل دو سناتور مستقل، برنی سندرز و انگس کینگ) با مطرح شدن لایحه بررسی توافق مخالفت کنند، این لایحه حتی به میز اوباما هم نمی رسد.
با حمایت سناتور کریس کونز (دموکرات از دلور) به همراه سناتور کیسی که شامل اکثریت قدرتمندی از دموکرات ها می شود، چنین چشم اندازی قابل مشاهده است. براساس شمارش من، با حمایت سناتور کونز، تاکنون 33 سناتور دموکرات از توافق حمایت کرده اند. نیمی دیگر از دموکرات های مردد هم به این لیست خواهند پیوست. انتظار می رود سناتور باربارا میکولسکی (دموکرات از مریلند) هم از توافق حمایت کند و با رای وی توافق به 34 رای مثبت برای حفظ وتو خواهد رسید.
تصمیم کیسی یک پیروزی بزرگ برای دولت و گروه های مستقلی است که در حمایت از توافق فعالیت می کنند. تاکنون این سناتور اهل پنسیلوانیا از متحدین وفادار آیپک و از تندروهای جدی در قبال ایران بود. مدت کوتاهی پس از پیروزی وی در انتخابات مجدد سال 2012، وی در بنیاد دفاع از دموکراسی ها (که نومحافظه کار و در اختیار جمهوری خواهان است) سخنرانی کرد و کن شوارز، عضو این بنیاد در معرفی وی این گونه صحبت کرد: «رهبران کمی همچون سناتور کیسی با ایران، بزرگترین تهدید ما در خاورمیانه، مقابله کرده اند.»
کیسی یکی از حامیان اصلی لایحه کرک-منندز بود، لایحه ای که توسط آیپک و بنیاد دفاع از دموکراسی ها برای نابودی برنامه اقدام مشترک در نوامبر 2013 طراحی شده بود. از 15 دموکراتی که حامی این لایحه بودند، کیسی و کونز، سومین و چهارمین سناتوری بودند که از توافق حمایت کردند -پس از جیلیبرند و دانلی- چهار سناتور دیگر - بگیچ، پرایور، لاندریو و هیگن- در انتخابات مجدد سال گذشته شکست خوردند. پنج سناتور -کاردین، بلومنتال، وارنر، بوکر و مانچین- هم هنوز موضعشان را اعلام نکرده اند. این درحالی است که منندز و شومر هم دو دموکرات عضو این لیست هستند که با توافق مخالفت کرده اند.
کیسی همچنین یکی از هشت دموکراتی بود که از لایحه تحریم ایران 2015 که توسط سناتور مارک کرک (جمهوری خواه از ایلینوی) یکی از وفادارترین سناتورها به آیپک طراحی شده بود، حمایت کرد. دیگر دموکرات های حامی این لایحه شامل منندز، شومر، بلومنتال، دانلی، مانچین و پیترز (وی هم از توافق حمایت کرده است) بودند. این لایحه برای شکست مذاکرات گروه ۱+۵ طراحی شده بود ولی نتوانست به صحن سنا بیاید.
فقط حمایت کیسی از این لوایح نیست که حمایتش از توافق را مهم نشان می دهد، بلکه براساس اطلاعاتی که من از کنگره به دست آورده ام، زمانی که شومر مخالفتش با توافق را اعلام کرد، کیسی یکی از سه دموکراتی -به همراه کاردین (عضو بلندپایه کمیته روابط خارجی) و بوکر- است که هدف آیپک و دیگر لابی ها بود تا با صرف هزینه چند میلیون دلاری با توافق مخالفت کند و بتواند وتوی رئیس جمهور را لغو کند.
تصمیم کیسی نه تنها یک پیروزی برای اوباما در جهت رسیدن به 34 رای دموکرات ها برای حفظ وتویش بود، بلکه مشوقی برای دموکرات های مرددی همچون کاردین و بوکر هم می شود. همچنین این یک پیروزی خیره کننده است، چون ده ها میلیون دلار برای کمپین مخالفت با توافق هزینه شده بود.
البته بنیامین نتانیاهو، آیپک و جمهوری خواهان که هم اکنون در حال کار بر روی لایحه تحریم جدید هستند، از اقداماتشان منصرف نخواهند شد. درحالی که هم اکنون اوباما در نبرد این ماه در سنا پیروز شده است، جنگ بر سر آینده سیاست ایالات متحده در مقابل ایران به سختی به پایان می رسد.

منبع: لوب لاگ/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: كنگره ویلیام کیسی توافق هسته ای


نظر شما :