شیخ تمیم میهمان پوتین در سواحل دریای سیاه

امضای توافق نهایی روسیه و قطر را آشتی می‌دهد

۲۰ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۰۹۱۲ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
سفر امیر قطر به روسیه نخستین سفر او به این کشور از زمان به قدرت رسیدنش در 25 ژوئن 2013 که به جای پدرش شیخ حمد منصوب شد، خواهد بود.
امضای توافق نهایی روسیه و قطر را آشتی می‌دهد

دیپلماسی ایرانی: کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز 14 سپتامبر در مقر ییلاقی سوچی در سواحل دریای سیاه میزبان شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر خواهد بود. این دیدار نخستین نشست دو جانبه آنها از زمان به قدرت رسیدن شیخ تمیم بن حمد به قدرت محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به لیبرال های مخالف حکومت عربستان که مقر آن در لندن است، ناظران سفر امیر قطر به روسیه را "ناگهانی" می دانند برای این که دو کشور سال ها است اختلافات سنگینی بر سر موضوعات مختلف به ویژه درباره دو پرونده سوریه و مصر و همچنین نفوذ ایران در منطقه دارند. دو طرف همچنین اختلافات سنگینی بر سر چگونگی فروش گاز و تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز دارند.

قطر در پرونده سوریه از مخالفان بشار اسد حمایت قاطع می کرد و حتی اقدام به تشکیل گروه های شبه نظامی که بعدا تبدیل به گروه های تروریستی شدند علیه حکومت بشار اسد کرد در حالی که روسیه قاطعانه از حکومت اسد حمایت می کرد. در مصر نیز قطر در حالی از در مخالفت با سقوط حکومت محمد مرسی و حکومت اخوانی مصر در آمد که روابط دو کشور تا کنون به شدت تیره است. در حالی که مسکو بعد از به قدرت رسیدن عبدالفتاح السیسی روابط خود را با قاهره گسترش داد و پیمان نظامی با آن منعقد کرد.

سفر امیر قطر به روسیه نخستین سفر او به این کشور از زمان به قدرت رسیدنش در 25 ژوئن  2013 که به جای پدرش شیخ حمد منصوب شد، خواهد بود.

خبرگزاری آناتولی به نقل از ناظران سیاسی در مسکو گزارش می دهد که امیر قطر زمانی احساس کرد باید به روسیه سفر کند و به فکر بهبود روابط با مسکو بیفتد که دو طرف به این نتیجه رسیدند باید بر سر بسیاری از مسائل منطقه ای به تفاهم برسند، به ویژه که بحران پرونده هسته ای ایران نیز به پایان رسیده و تهران توافق نامه نهایی را با مجموعه 1+5 ماه گذشته امضا کرد. در عین حال دو طرف بر خطر داعش و گسترش آن واقف هستند و قبول دارند که این شبکه تروریستی تهدیدی برای همه کشورهای منطقه است.

از سوی دیگر منابع آگاه در سفارت قطر در مسکو درباره سفر شیخ تمیم به روسیه گفتند که در نشست پیش رو رهبران روسیه و قطر بر سر پرونده های مختلف بحث و تبادل نظر خواهند کرد که مهمترین آنها همکاری های دو جانبه، بحران خاورمیانه در راس آنها بحران سوریه، بررسی اوضاع جاری در منطقه خلیج فارس بعد از امضای توافق هسته ای ایران در ماه گذشته خواهد بود.

امیر قطر هفته گذشته با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دوحه دیدار کرده بود. در این دیدار دو طرف بر سر همکاری های دو جانبه و چگونگی تقویت همکاری ها در زمینه های مختلف علاوه بر آن چگونگی حل بحران های منطقه ای و بین المللی مورد توجه دو کشور با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

لاوروف روز دوشنبه هفته پیش نیز در نشست سه جانبه عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان و جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در دوحه شرکت کرده بود. وزیر امور خارجه روسیه درباره این دیدار گفته بود که طرف ها بر سر پرونده های مختلف منطقه ای در راس آنها سوریه و تحرکات سیاسی برای رسیدن به صلح و ثبات در منطقه و ایجاد پیمان علیه داعش با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11 

کلید واژه ها: قطر روسيه


نظر شما :