اصلاحاتی که می‌تواند آتن را نجات دهد

خروج یونان از یورو، ورود به سقوط؟

۲۴ تیر ۱۳۹۴ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۹۹۴۳ اخبار اصلی اروپا
اگر یونان از اروپا فرمان نبَرد، دوران کاملاً جدیدی شروع می‌شود که در آن یک کشور عضو، از اتحادیه پولی یورو خارج خواهد شد. بسیاری پیش بینی می‌کنند اگر یونان دست به این اقدام بزند، اقتصادش بیش از پیش سقوط خواهد کرد.
خروج یونان از یورو، ورود به سقوط؟

نویسنده: دیوید فرانسیس

دیپلماسی ایرانی: یک ضرب الاجل دیگر آمد و رفت و نشست فوق العاده سران اروپا برای نگه داشتن یونان در منطقه یورو به دوشنبه صبح کشید بدون اینکه راه حلی پیدا شود. اما مسیر رسیدن به توافق مشخص شده است. در ساعات اولیه روز دوشنبه، یونان موافقت کرد تا با شروط سختگیرانه ای که حتی از اقدامات ریاضتی هم فراتر می روند همگام شود. بر اساس شروط جدید، نمایندگان مجلس یونان باید «بدون تأخیر» فهرستی از هزینه-کرد، مالیات، حقوق بازنشستگی و دیگر اصلاحات دولتی تهیه کنند تا بتوانند وام دیگری به ارزش 91.5 تا 96 میلیارد دلار از وام دهندگان صندوق بین المللی پول، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا دریافت کنند.

آتن تنها درخواست یک وام 59 میلیارد دلاری کرده بوده است، اما مقامات اروپایی تشخیص دادند که یونان نیاز به 20 میلیارد دلار بیشتر از این دارد. اگر یونان اصلاحات جدید را اعمال نماید، آن وقت وام جدیدی دریافت خواهد کرد که به کمک آن می تواند 1.7 میلیارد دلار بدهی خود به صندوق بین المللی پول و 7.5 میلیارد دلار بدهی خود به بانک مرکزی اروپا را طی دو ماه آینده پرداخت کند. با این پول، دولت یونان در سه سال آینده دخلش بیشتر از خرجش خواهد بود.

بانک های یونان نیز می توانند به خط اعتباری فوری دسترسی داشته باشند، گزینه ای که بعد از مشکل بر سر وام 265 میلیارد دلاری برای آنها از دسترس خارج شده بود. بانک های یونان از 29 ژوئن/8 تیر بسته شده بودند و مشتریان تنها امکان برداشت 60 یورو داشتند. قانونگذاران اروپایی گفتند که همزمان با بررسی خواسته های ریاضتی اروپا از یونان، آنها نیز پول نقد در اختیار این کشور قرار می دهند. علاوه بر این، یونان باید صندوقی برای تجمیع درآمد فروش دارایی های دولتی تأسیس کند و از طریق آن بدهی های خود را بپردازد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، می گوید که حجم این صندوق باید در حدود 55 میلیارد دلار باشد. اگر یونان از این روند پیروی نکند، خروج این کشور از منطقه یورو، آنچه که با عنوان Grexit مطرح شده است، اتفاق خواهد افتاد.

اینها تنها چند نمونه از پیشنهادات ارائه شده به یونان در طول مذاکرات پرتنش بوده اند. شبکه خبری CNBC حتی گزارش داد که صندوق بین المللی پول که یونان 1.7 میلیارد دلار به آن بدهکار است از الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان، خواسته است که استعفا دهد. البته این شبکه خبری اقتصادی به سرعت این خبر را پس گرفت.

به نظر می رسد که اگر یونان اصلاحات درخواست شده توسط شرکای اروپایی اش را انجام بدهد، حداقل این بحران 5 ساله به پایان خواهد رسید. اگر یونان از اروپا فرمان نبرد، دوران کاملاً جدیدی شروع می شود که در آن یک کشور عضو، از اتحادیه پولی یورو خارج خواهد شد. این اتفاق تاکنون نیفتاده بوده است و بسیاری پیش بینی می کنند اگر یونان دست به این اقدام بزند، اقتصادش بیش از پیش سقوط خواهد کرد.

نرخ بیکاری در یونان اکنون 25 درصد است که با خروج این کشور از منطقه اقتصادی یورو بسیار بیشتر هم خواهد شد. نسبت بدهی به درآمد ناخالص ملی در سال 2014 برابر با 177 درصد بوده است که بالاترین رقم در میان کشورهای اروپایی است. اولتیماتومی که به یونان داده شد، در حالی است که میان کشورهای اروپایی در مورد نحوه برخورد با یونان اختلاف نظر وجود دارد. آلمان، فنلاند و کشورهای شرق اروپا به حرف مرکل گوش کردند و بر موضع خود سرسختانه ایستادند. مقامات این کشورها گفتند که به یونان اعتماد ندارند و فکر نمی کنند این کشور اقدامات ریاضتی لازم که هفته پیش شهروندانش روز یکشنبه رد کردند (اما دولت در روز جمعه قبول کرد) انجام دهند.

سیپراس باید شورشی را که در حزب چپ تندروی خودش، سیریزا، رخ داده و مخالف سر فرود آوردن در مقابل خواسته های اروپا و حذف خدمات اجتماعی و بیمه های بازنشستگی است فروبنشاند. او دو روز وقت دارد نمایندگان مجلس را قانع سازد که تسلیم شوند. اما نشانه های پس از جلسه یکشنبه غروب نشان می دهند که نمایندگان چنین قصدی ندارند. دمیتریوس پاپادیمولیس، یکی از اعضای حزب سیریزا و نایب رئیس پارلمان اروپا، روز دوشنبه به تلویزیون یونان گفت: «برنامه این است که یونان و یونانی را تحقیر کنند، یا دولت سیپراس را سرنگون کنند.»

منبع: فارن پالیسی/ مترجم: علی عطاران

کلید واژه ها: یونان سیپراس


نظر شما :