زلزله‌ای‌ سیاسی که سوریه و لبنان را در نوردیده است

دروزی‌ها در دو راهی جنگ یا خویشتنداری

۲۶ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۸۸۱۶ اخبار اصلی خاورمیانه
صدای مخالفت با آن‌چه "تقیه سیاسی" می‌خوانند در درون طایفه دروزی روز به روز بلندتر می‌شود، آنها همه گروه‌های تکفیری را رد می‌کنند و می‌گویند هیچ تفاوتی میان آنها وجود ندارد.
دروزی‌ها در دو راهی جنگ یا خویشتنداری

دیپلماسی ایرانی: زلزله ای به جان پیروان طایفه دروزی افتاده است. زلزله ای که لبنان و سوریه را در نوردیده است. دروزی ها احساس می کنند با جنایتی که منجر به دگرگون شدن اوضاع در ادلب شده، زمین زیرپایشان لرزیده است.

دروزی های لبنان احساس نمی کنند که خود در معرض خطر هستند، به ویژه که مواضع رئیس سوسیالیست های پیشرو، ولید جنبلاط، نماینده پارلمان و رهبر سیاسی دروزی های لبنان، همواره در جهت محکوم کردن جنایت های جبهه النصره بوده و آن را تروریستی دانسته است. اگر چه از آن طرف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را به دلیل اتفاقی که افتاده است نیز ملامت می کند.

این در حالی است که صدای مخالفت با آن چه "تقیه سیاسی" می خوانند در درون طایفه دروزی روز به روز بلندتر می شود، آنها همه گروه های تکفیری را رد می کنند و می گویند هیچ تفاوتی میان آنها وجود ندارد، همه مثل هم هستند و نمی توان گفت یکی بهتری از دیگری است از جمله جبهه النصره.

به نظر می رسد جنبلاط این روزها در موضع دفاعی است، گویا می خواهد از امور در جهتی که فکر می کند به سود او و طایفه اش است، دفاع کند. او می خواهد این مساله را در جلسات شورای مذهبی دروزی ها مفصلا مطرح کند و از آنها کسب تکلیف کند که باید در این زمینه چه کرد. اگر چه دروزی ها عموما نمی خواهند آتش تنش را شعله ورتر کنند و به عملیات مسلحانه روی بیاورند. علی رغم این که بسیاری از چهره های متنفذ و به عبارتی شاهین های طایفه دروزی از جمله وئام وهاب، رئیس "جریان توحید لبنان" خواستار برداشتن سلاح و جنگ با تکفیری ها هستند. شورای دروزی ها مخالف رویارویی نظامی با جبهه النصره در تمامی مناطق مختلف محل سکونت دروزی ها است. اکثر رهبران دروزی نسبت به تحولات جاری در سوریه محافظه کارانه برخورد می کنند به ویژه از این می ترسند که دامنه تنش در سوریه بلافاصله به لبنان کشیده شود. البته بی شک جنایت های تکفیری ها و جبهه النصره در لوزه را محکوم می کنند.

ولید جنبلاط چند روز پیش در صفحه تویتر خود نسبت به توطئه های فتنه انگیزی که وحدت سوریه را هدف قرار داده است، هشدار دارد و گفت "کسانی که تا دیروز علم انقلاب در سوریه را برافراشته بودند اکنون به قتل هویت کشور روی آورده اند." وی همچنین به کار بردن هر گونه عبارتی درباره حوادث ادلب که باعث تشدید اوضاع شود را رد کرد و گفت چنین عبارت هایی به سود هیچ کس نخواهد بود. وی همچنین ادعا کرد که سیاست های بشار اسد بود که سوریه را به این آشوب رساند.

جنبلاط هم زمان نسبت به هر گونه اقدامی از سوی اسرائیل در قبال دروزی ها در سوریه نیز هشدار داد و بر اهمیت آشتی با اهالی درعا و الجوار برای یکپارچه و آزاد ماندن سوریه عربی تاکید کرد.

با این حال افرادی مثل وئام وهاب مواضع تندتر و رادیکال تری دارند و همه را دعوت به رویارویی با گروه های تکفیری می کنند و می گویند اگر الآن در برابر آنها نایستیم فردا خطر بزرگ تری دامنگیر دروزی ها خواهد شد. وی در گفت وگو با السفیر می گوید: «شورای مذهبی امروز باید مسئولیت پذیر باشد، آن چه در ادلب رخ داده کشتار است، نه حادثه ای فردی یا خصوصی.»

وی درباره ولید جنبلاط و مواضع او نیز می گوید: «شکی نیست که جنبلاط به فکر طایفه دروزی است. اما دلجویی از النصره و قبول تحقیر دروزی ها هیچ تاثیری بر حمایت از آنها نخواهد گذاشت. ما طایفه بدبختی نیستیم که مجبور باشیم چیزی را تحمل کنیم، ما هر گونه تعدی به خود را رد می کنیم، نباید جلوی خورد و خوراک و نوشیدنی ما را بگیرند تا تروریست ها راضی شوند، باید خودمان سلاح برداریم و به جنگ عقیده ای که علیه ما به پا کرده اند، برویم.»

وی سپس خطاب به جنبلاط می پرسد: «می توانی یک کلمه از جبهه النصره برای ما بیاوری که سلامتی ما را تضمین کند و ثابت کند که نمی خواهند ما را تکفیر کنند؟»

برای همین وهاب تاکید می کند، قضیه برای ما روشن است، هیچ شکی در مواضعمان نداریم، ما در برابر تصمیمی هستیم که می خواهد ما را قتل عام کند.

منبع: السفیر/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: طایفه دروزی وليد جنبلاط لبنان سوريه


( ۷ )

نظر شما :