شمخانی: غرب می خواهد با من هم مصاحبه کند

۱۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۹۴۸۲۵۱ سرخط اخبار

دبیر شورای امنیت ملی گفت که او اولین نفر در لیست بازجویی آمریکا بوده است.

به گزارش «انتخاب»، شمخانی در برنامه نگاه یک شنبه شب اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف آنها تضعیف محور مقاومت و فرسایشی کردن آن است.وی گفت: هدف دیگر این است تا با خاستگاه این مقاومت یعنی انقلاب اسلامی مقابله شود چرا که انقلاب اسلامی یک تفکر والگوی حکومتی است که با مزاحمت ها و مشکلات مختلفی که استکبار برای آن ایجاد کرده مقتدرانه جایگاهش تثبیت شده است.

وی جنگ نیابتی را جنگ مکمل در تضعیف محور مقاومت و انقلاب اسلامی دانست و افزود: استکبار و رژیم صهیونیستی نیز به این نتیجه رسیده اند که برای مقابله با ایران اتفاقاً با نام دینداری و اقدام بخشی از دین علیه بخش دیگر آن انجام شود به ویژه آنکه حکومت های دیگر در منطقه غالباً مادام العمری، موروثی و طایفه ای و طبیعی است که در پی مهار انقلاب اسلامی ایران باشند.

شمخانی افزود: ایران مستقل ترین و باثبات ترین کشور منطقه است، هم در تحولات داخلی و هم در اقدامات بیرونی. ایران کشوری است که صبر استراتژیک دارد، زیگ زاگی حرکت نمی کند بلکه یک بازیگر فعال است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی یکی از  اهداف مشترک گروه های تکفیری و صهیونیستی در منطقه را تضعیف محور مقاومت دانست و افزود جنگ نیابتی مکمل تضعیف محور مقاومت است.

وی درباره حملات هوایی عربستان به یمن گفت: آنها به اهدافشان نرسیدند، این جنگی نیابتی نیست و قتل و عام یک ملت بی دفاع است که حتما شکست خواهد خورد. وی افزود:از تکفیری ها باید پرسید که چگونه می شود تلاویو در امنیت باشد اما اهل سنت موصل و الانبار در امنیت نباشند؟

شمخانی افزود: همواره سعی کرده ایم از بی مهابا گری مبتنی بر دستور دیگران دست بردارند و کنار هم مشکلات منطقه ای را حل کنیم، ایران به دنبال تجاوز به هیچ کشوری نیست، اما این به این معنا نیست که ما نسبت به مردم مظلوم منطقه بی تفاوت باشیم.

به گفته شمخانی: ایران امروز احساس می کند خط دفاع از خود هم سو و همزمان و منطبق شده با دفاع از خط مقاومت. ما نمی توانیم نسبت به سرنوشت جهان اسلام بی تفاوت باشیم.

وی افزود: گروه های تکفیری در زمان ظهور خود اعلام کردند تهدید اول ما ایران، شیعیان و متحدان ایران است، سرپنچه های قوی امنیتی و دفاعی ایران تاکنون اجازه نداده است که این گروه ها چنین خطایی را در سرزمین مقدس ایران انجام دهند.

شمخانی افزود: بحث تقرب تکفیری ها به مرز 50 کیلومتری مرزهای ایران بحثی قدیمی است، ما 3 خط قرمز در عراق داشیتم، مرزهای ما، تهدید بغداد، تهدید عتبات عالیات، با کمک مردم عراق، مرجعیت عراق و حمایت ایران از این سناریو ها گذشته ایم و امروز هیچ تهدیدی در نزدیک مرزهای ما وجود ندارد، اما اقدامات تروریستی ممکن است، اما قبل از اینکه این تصمیمات انجام شود دستگاه های امنیتی ما آنها را خنثی کرده اند.

شمخانی عملکرد ائتلاف به رهبری آمریکا در مبارزه با داعش گفت در داخل آمریکا و منطقه نیز در این موضوع تشکیک وجود دارد.باید پرسید چرا هم رفتار ضد تروریستی نشان می دهید و هم در سوریه از تروریست حمایت می کنید، آمریکایی ها در منطقه یک راهبرد کاملا متناقض اتخاذ کرده اند. کارنامه حضور 6 ماهه آنها در مبارزه با داعش چیست؟

شمخانی طرح تجزیه عراق را در بین سیاستگزاران آمریکا با سابقه دانست و گفت برخی از آنها معتقد هستند اگر منطقه تجزیه شود بزرگترین اقلیت، اقلیت یهودی خواهد بود. اما در نهایت قادر به این امر نخواهند بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره مذاکرات هسته ای و رفتار آمریکایی ها گفت آمریکایی ها زمانی تصمیم به مذاکره گرفتند که به جمع بندی رسیدند که اعمال تهدید نظامی ایران قابل تصور نیست، آنها آغازگر می توانند باشند اما پایان گر نیستند، آنها قادر به نابودی یک فن آوری بومی نیستند، بنابراین تهدید نظامی را کنار گذاشتند، همچنین متوجه شدند برنامه هسته ای صلح آمیز  ایرانی ها در زمان اعمال تحریم از نظر فنی توسعه یافت، بنابراین تصمیم گرفتند مذاکره کنند.

وی افزود: اما احساس کردند که برای رسیدن به منافع حداکثری و راضی سازی برخی از متحدین نامشروع منطقه ای خود هر از گاهی بر طبل تهدید هم بکوبند، اما این طبل توخالی است.  ما باید بدانیم ایران هیجان زده نیست، دارای صبر و بصیرت استراتژیک است.

شمخانی ادامه داد: این تهدیدات در تصمیم گیری ایران هیچ تاثیری ندارد، این نوع از تهدیدات در هیچ یک از بندهای توافق مورد نظر ایران تاثیری ندارد.

وی افزود: مذاکرات هسته ای، مذاکره برای یک موضوع جهانی هم نگاه نیست، آنها برای خودشان ترتیبی از قلدری و کدخدایی را ترسیم کرده اند، ما هم عزت و اقتدار و دفاع از توانمندی بومی خود تعریف کرده ایم.  آنها به دنبال مهار ایران هستند، مهار یک نوع جنگ است، مهار اقدامی تقابلی است. ما با پذیرش این فضای تقابلی وارد مذاکرات شدیم، این جنگ بین اراده هاست.

وی افزود: بحث هسته ای دو بخش فنی-حقوقی و سیاسی دارد، مذاکره کنندگان ما به دنبال این هستند که اجازه زیاده خواهی به طرف مقابل را ندهند. اما یک بحث فراتر هم هست که در انتها موقعیت راهبردی ما را تعریف خواهد کرد، اینکه در انتها ما به چه بازیگری تبدیل خواهیم شد.

شمخانی ادامه داد: ما محتوا و متن توافق را فدای تعجیل و شتاب زدگی نخواهیم کرد، موضوع هسته ای فراتر از دولتهاست و کشوری است و نیازمد همگرایی و اجماع است و اگر قرار است توافقی نیز انجام نشود در اجماع باشد. توافق خوب توافقی است که با اجماع باشد، پیامد های آن موقعیت راهبردی ایران را اعتلا دهد و از لحاظ فنی نیز مورد قبول باشد.

شمخانی افزود: اعمال تحریم های ظالمانه بر مبنای اسناد واهی بود، ایران به طور شفاف مراکز هسته ای و توان هسته ای خود را اعلام کرده است. ایران در موضوع هسته ای هیچ هدفی جز هدف صلح آمیز دنبال نمی کند، و آنها باید به دنبال حل مسائل فنی باشند و نه تحقیر ملی.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود در مقابل زیاده خواهی های طرف مقابل باید ایستاد و آنها بیشتر از ما به مذاکرات نیاز دارند.

وی درباره اینکه آیا اطلاعات مربوط به مذاکرات در اختیار مردم قرار گرفته است؟ خاطرنشان کرد: می شود باز هم اطلاعات را در اختیار مردم قرار داد. اگر فریادی داریم بر سر دبه درآوران در بیاوریم نه به سر مذاکره کنندگان.

شمخانی همچنین گفت که او یکی از افراد فهرست 23 نفره مورد ادعای پیشنهادی طرف مقابل برای انجام مصاحبه  بوده است.
 

کلید واژه ها: محور مقاومت تضعیف محور مقاومت


نظر شما :