هزینه تحریم برای خودروسازی «رنو» و «پژو»

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۹۴۷۸۷۶ سرخط اخبار

بازگشت دوباره شرکت پژو به ایران اگرچه با مخالفت و انتقادهایی از سوی برخی جریانات داخلی، نمایندگان مجلس و فعالان صنعت خودرو روبه رو است، اما این شرکت همچنان مصمم به فعالیت دوباره در ایران است. 

به گزارش دنیای اقتصاد، در همین حال برخی مخالفان حضور این شرکت فرانسوی در ایران معتقدند که پژو طی فعالیت حدود 23 ساله خود در کشورمان تنها به تامین منافع خود پرداخته و بدون هیچ سرمایه گذاری فقط از بازار ایران بهره برداری کرده است.

آنها همچنین خروج نابهنگام پژو از کشورمان را مورد انتقاد قرار داده و عنوان می کنند که صنعت خودرو کشورمان از این مساله آسیب جدی دیده است. اظهارات مخالفان حضور دوباره پژو در ایران در شرایطی است که دو شرکت خودروساز فرانسوی یعنی پژو و رنو نیز با ترک بازار ایران با ضرر و زیان های مالی زیادی مواجه شدند؛ به طوری که طبق برخی اخبار غیررسمی پژو بعد از خروج از ایران با زیان 800 میلیون یورویی روبه رو شد. بر این اساس، دیگر شرکت فرانسوی فعال در ایران یعنی رنو نیز پس از کاهش فعالیت های خود در ایران با کاهش 512 میلیون یورویی در درآمدهای خود مواجه بوده است. بر این اساس روز گذشته فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی هزینه های تحریم برای دو شرکت خودروسازرنو و پژو پرداخت. در این گزارش آمده است که چند هفته ای است که هیات های بزرگ سرمایه گذاری از کشورهای مختلف وارد ایران می شوند و خواهان سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد ایران هستند. بر اساس گزارش این نشریه، خودروساز های فرانسوی و شرکت های اروپایی در همین حال در جست وجوی بازگشت به ایران هستند. در اثر تحریم های بین المللی علیه ایران، سال گذشته شرکت رنو با کاهش درآمد 512 میلیون یورویی از محل فعالیت های خود در ایران مواجه شد حال آنکه این خودروساز فرانسوی هم اکنون به دنبال لغو تحریم ها است؛ زیرا لغو تحریم های مالی موجب آزاد شدن پول های مسدود شده و انتقال آن به خارج از ایران می شود. بنابراین گزارش، سه سال پیش هنگامی که تحریم های غرب شرکت پژو سیتروئن پی اس ای را از عرضه خودرو به ایران منع کرد، این شرکت خودروساز فرانسوی از دسترسی به دومین بازار بزرگ خود محروم شد. تا آن زمان، این شرکت هر ساله در حدود نیم میلیون دستگاه خودرو در ایران به فروش می رساند.

فروش خودرو های پژو در ایران به طور عجیبی همچنان با آمار بالایی روبه رو است. بر اساس اطلاعات و بنا به اعلام یک فرد نزدیک به شرکت پژو، حدود 300 هزار دستگاه خودرو با برند پژو سال گذشته در ایران به فروش رسید، این در حالی است که شرکای ایرانی قبلا قطعات را از شرکت پژو دریافت می کردند، اما اکنون به نظر می رسد قطعات را از جاهای دیگری وارد می کنند. طبق گفته افراد نزدیک به این شرکت، خودروسازی پژو با لغو تحریم های ایران، مجددا می تواند به سود بسیاری بالایی دست یابد.

به گفته منابع نزدیک به شرکت پژو، این شرکت ماه گذشته یک موافقت نامه غیرالزام آور با شرکت ایران خودرو برای سرمایه گذاری مشترک 50-50 برای تولید مشترک خودرو امضا کرد. پژو فقط یکی از چندین شرکت اروپایی- شامل شرکت های فعال در حوزه انرژی، صنعت و مالی - است که پس از دستیابی قدرت های جهانی به یک توافق اولیه با ایران، خود را برای بازگشت به ایران آماده می کند.

بر این اساس برای رسیدن به توافق نهایی تا 30 ژوئن مهلت باقی است، اما اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، با کاهش تحریم ها، تجارت و سرمایه گذاری خارجی در ایران بار دیگر آغاز می شود.برخی از بزرگ ترین گروه های اروپایی از قبل زمینه را آماده کرده اند و حوزه انرژی یکی از امیدبخش ترین حوزه ها در این زمینه بوده است.

پاتریک پویان، مدیر اجرایی گروه انرژی توتال فرانسه پس از اشاره به این که او به فکر بازگشت به ایران است در این خصوص گفت: «ایران دومین ذخایر گازی بزرگ جهان را پس از روسیه دارد و ما بازگشت به این کشور را پس از لغو تحریم ها بررسی خواهیم کرد.» ایران همچنین چهارمین ذخایر نفتی بزرگ جهان را دارد.

در این زمینه شرکت هایی از کشورهایی مانند لهستان که از قدیم روابط قابل توجهی با ایران نداشته اند، نیز در جست وجوی سرمایه گذاری در بخش انرژی ایران بوده اند.

مسوولان شرکت پی کی ان اورلن که یکی از بزرگ ترین شرکت پالایش نفتی در لهستان است، در چارچوب سفر یک هیات تجاری لهستان به ایران، علاقه خود را برای فعالیت در ایران اعلام کرد.

در بخش دیگری از بازار خودرو، شرکت رنو عرضه قطعات خودرو به ایران را در سطحی پایین آغاز کرده که این امر با کاهش اخیر برخی تحریم های ایران تطبیق داشته است.

این گروه خودروسازی فرانسه که سال گذشته کاهش درآمد 512 میلیون یورویی از محل فعالیت های خود در ایران داشت، بیان کرد: «تحولات دیپلماتیک را به دقت زیر نظر داریم تا در صورت لزوم، فعالیت های سطح عادی خود در ایران را از سر بگیریم.» رنو یکی از شرکت های بین المللی است که در جست وجوی برخورداری از یک نقدینگی بادآورده کوتاه مدت است؛ زیرا لغو تحریم های مالی موجب آزاد شدن پول های مسدود شده این شرکت می شود.

افراد نزدیک به رنو می گویند مبلغی به ارزش 200 میلیون یورو از پول های این شرکت به اجبار در حساب های بانکی در ایران باقی مانده است، اما عمده فعالیت شرکت های اروپایی در حال حاضر صرف تشویق دولت ها شده است تا صنایع خود را به بازاری که در گذشته بسیار پررونق بود بازگرداند. سال گذشته فرانسه یکی از نخستین کشورهایی بود که هیاتی متشکل از نمایندگان 100 شرکت به تهران فرستاد که این بزرگ ترین نمایش از اشتیاق شرکت های غربی به ایران در بیش از یک دهه گذشته بود.

از جمله شرکت هایی که در این سفر سه روزه به ایران حضور داشتند می توان به شرکت های توتال، آلستوم، گروه مخابرات اورانژ و رنو اشاره کرد. آنها چنان به این سفر اشتیاق داشتند که حتی هشدار آمریکا را نادیده گرفتند. این در حالی است که آمریکا همواره نسبت به انجام چنین فعالیت هایی در کشورهای اروپایی هشدار داده است. از آن پس، کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان، اتریش و پرتغال همگی هیأت های خود را به ایران فرستاده اند و آخرین آنها نیز لهستان بوده است.

کلید واژه ها: پژو رنو شرکت پژو ایران لهستان


نظر شما :