چهار ادوات جنگی ایران در عراق

تسلیحات ایران که داعش باید از آنها بترسد

۲۰ فروردین ۱۳۹۴ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۴۶۱۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
خطرناکترین قسمت کار این است که ایران، 1500 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و نیروهای عراقی چندان کنترلی بر مرز ندارند. این دلیل نقش فعال ایران در مبارزه با داعش در عراق و سوریه است.
تسلیحات ایران که داعش باید از آنها بترسد

دیپلماسی ایرانی: ظهور داعش در عراق و سوریه هشداری برای ایران و متحدینش است. داعش یک گروه افراطی سنی مذهب است که ایران و متحدینش که شیعه هستند را رافضی یا مرتد از اسلام می داند، یعنی وضعیتی که شیعیان محکوم به مرگ خواهند بود. تهدید داعش الکی نیست؛ تمام جهان آنچه که آنها بر سر اقلیت ایزدی در عراق آوردند، دیدند. اقدامی که آشکارا نسل کشی بود. وقتی داعش، موصل را تصرف کرد اعلام کرد که شیعیان این شهر را اعدام خواهد کرد.

بنابراین ایران به خوبی از این وضعیت اطلاع دارد و نایبینش در حال مبارزه با داعش هستند. خطرناکترین قسمت کار این است که ایران، 1500 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و نیروهای عراقی چندان کنترلی بر مرز ندارند. این دلیل نقش فعال ایران در مبارزه با داعش در عراق و سوریه است. همان طور که یک ژنرال ایرانی اخیراً گفته است: «ایران امروز در عراق با داعش مبارزه می کند تا فردا نیاز نباشد با آنها در تهران بجنگیم.» در ادامه به چهار سلاحی که ایران برای پیروزی در مقابل داعش می تواند از آنها استفاده کند اشاره می شود.

شبه نظامیان

گروه های نیابتی موثرترین سلاح ایران علیه داعش است، چون آنها شصت تا هفتاد درصد جمعیت عراق را تشکیل می دهند. علاوه بر این جمعیت شیعه عراق در جنوب عراق مسقر هستند یعنی منطقه ای که مقدس ترین اماکن مذهبی شیعیان در آنجا قرار دارد. شبه نظامیان هیچ دلیل تاکتیکی و یا احساسی برای این که مناطقشان را ترک کنند، ندارند. به همین دلیل یک سنگر قابل اعتماد در مقابل پیشروی های داعش هستند.

علاوه بر این مناطق شیعه عراق از خشونت های دیگر نقاط عراق مصون مانده اند و این مسئله به سربازان عراقی و شبه نظامیان شیعه کمک کرده است تا در قلمروی تحت کنترل داعش نفوذ کنند. شبه نظامیان شیعه در عراق عمدتاً به خاطر کمک های ایران، به موفقیت هایی در مقابل داعش رسیده اند. پس از ظهور داعش در سال گذشته، ایران به منظور مبارزه با آن سریعاً شبه نظامیان شیعه را حمایت، سازماندهی و مسلح کرد.

هواپیماهای بدون سرنشین

ایران یکی از مجهزترین ارتش های هواپیمای بدون سرنشین در خاورمیانه را دارد. این عاملی است که به ایران برای موفقیت در برابر داعش کمک می کند. هواپیماهای بدون سرنشین ایران اولین بار در جنگ با عراق در دهه 1980 استفاده شدند. امروز ایران از هواپیمای شناسایی مهاجر-4 استفاده می کند که مثالی برای این است که چگونه ایران از لحاظ تکنولوژیکی در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین خوب عمل می کند.

پس از سقوط موصل، ایران هواپیماهای بدون سرنشینش را به بغداد فرستاد تا شهرها و روستاهای اطراف پایتخت عراق را مورد بررسی قرار دهند. علاوه بر هواپیماهای مهاجر-4، ابابیل-3 هم به عملیات شناسایی در عراق کمک می کند. این هواپیماهای بدون سرنشین اطلاعات لازم برای اهدافی که باید توسط جنگنده های اف-4 بمباران شوند را تامین می کنند.

جنگنده اف- 14

ایران چهار دهه پیش، 79 جنگنده اف- 14 از ایالات متحده خریده بود. با این وجود به خاطر انقلاب ایران و تحریم های آمریکا، ایرانی ها مجبور به تعمیر این جنگنده ها شده اند. این تغییرات نتیجه تلاش های نیروهای بومی بوده است که شامل ارتقاء و نصب سیستم های راداری بومی بر روی این هواپیما و همچنین تقویت موتور و قابلیت حمل بمب های هوشمند به وزن 900 کیلوگرم است.

موشک های هدایت شونده دقیق

برخی از موشک های ایرانی ها که تهران تعداد زیادی از آنها را در اختیار دارد، از قابلیت نابودی دقیق مواضع داعش برخوردار هستند. برنامه موشک های دقیق ایران، نسبتاً پیشرفته است. به طور مثال، ایران در سال 2013، موشک مافوق صوت و ضد کشتی خلیج فارس را آزمایش کرد که دقت آن به طور چشمگیری 8.5 متر است.

یکی از موشک هایی که می تواند علیه داعش استفاده شود، موشک قدرتمند فاتح- 110 است که به دولت بشار اسد و حزب الله هم داده شده است. ایران مدل پیشرفته موشک بالستیک با برد کوتاه فاتح- 110 را در سال 2012 آزمایش کرد. با این که این موشک دفاعی است، اما قادر به از بین بردن اهداف زمینی و دریایی با دقت بالایی است.

منبع: نشنال اینترست/ مترجم: حسین هوشمند   

کلید واژه ها: تسليحات ايران عراق داعش اف- 14


( ۱۱ )

نظر شما :