ادامه بیعت با پادشاه جدید عربستان

۰۴ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۳:۰۲ کد : ۱۹۴۳۵۰۸ سرخط اخبار

در حالی که کشورهای عربی در حال برگزاری مراسم عزاداری برای پادشاه عربستان هستند مراسم بیعت با پادشاه جدید این کشور ادامه دارد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دفتر پادشاهی عربستان در بیانیه ای اعلام کرد که مراسم بیعت با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه جدید عربستان در کاخ پادشاهی این کشور در ریاض ادامه دارد.

 

براساس این بیانیه بیعت شهروندان عربستانی با سلمان بن عبدالعزیز پس از اقامه نماز عشای روز جمعه در کاخ پادشاهی ریاض آغاز شده و تا چند روز ادامه خواهد داشت.

 

بیعت با پادشاه عربستان براساس ماده ششم قانون پادشاهی این کشور صورت می گیرد که در آن تاکید شده شهروندان باید با شخص پادشاه براساس قرآن و سنت پیامبر (ص) بیعت بسته و تحت امر وی باشند.

 

این مراسم پس از تشییع پیکر ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان و با حضور جمعی از هیات ها و شخصیت های عالی رتبه عربستانی آغاز شد.

 

از سوی دیگر منابع عربی اعلام کردند که شماری از کشورهای عرب در حال برگزاری مراسمی برای عزاداری مرگ پادشاه عربستان هستند.

 

در مصر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری این کشور سفر خود به داووس را به دلیل شرکت در مراسم تشییع پادشاه عربستان لغو کرد و منابع مصری اعلام کردند که این کشور به مدت هفت روز برای مرگ ملک عبدالله عزاداری می کند.

 

همچنین حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز ضمن عرض تسلیت به عربستان اعلام کرد که دو ملت عربی و اسلامی رهبری را از دست دادند که در طول حیاتش به ملت و امت خدمت کرده بود.

 

علاوه بر این دولت بحرین اعلام کرد که پرچم ها و مراسم عزاداری در این کشور به مدت 40 روز برپا خواهد بود و تمامی وزارتخانه ها و موسسات دولتی به مدت سه روز تعطیل می شوند.

خلیفه بن زاید آل نهیان، حاکم امارات نیز ضمن عرض تسلیت تاکید کرد که امارات به مدت سه روز برای عزاداری تعطیل بوده و پرچم های عزا برافراشته خواهد شد.

 

صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت نیز به نوبه خود به عربستان تسلیت گفته و اعلام کرد که کشورش سه روز به خاطر عزاداری برای مرگ ملک عبدالله تعطیل بوده و پرچم های عزا برافراشته شده و تمامی فعالیت های جشنواره "سلام بر فوریه" لغو می شود.

 

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز به نوبه خود به مقامات ریاض تسلیت گفته و اعلام کرد که اردن به مدت 40 روز برای عزاداری مرگ ملک عبدالله تعطیل می شود.

 

محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطین نیز ضمن اعلام تسلیت سه روز برای عزاداری تعطیل اعلام کرد.

 

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری الجزایر و قابوس بن سعید، پادشاه عمان نیز هریک به نوبه خود مرگ ملک عبدالله را به خاندان سلطنتی عربستان تسلیت گفته و الجزایر به مدت سه روز شاهد عزای عمومی است.

 

در مراکش محمد ششم، پادشاه این کشور دستور داد تا به مدت سه روز پرچم های عزاداری در این کشور و موسسات، ادارات و اماکن عمومی به اهتزاز درآمده و تمامی سفارتخانه ها و کنسولگری های مراکش نیز پرچم سیاه عزاداری نصب کنند.

در موریتانی، تونس و لبنان نیز مقامات این کشورها ضمن تسلیت به خاطر مرگ ملک عبدالله سه روز عزای عمومی اعلام کرده و دستور نصب پرچم های عزا را دادند.

 

تمام سلام، نخست وزیر لبنان ضمن عرض تسلیت، پادشاه عربستان را دوست بزرگ لبنان توصیف کرد.

 

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز به کشورهای عربی و اسلامی مرگ ملک عبدالله را تسلیت گفته و اعلام کرد که اتحادیه عرب به نشانه عزاداری برای مرگ ملک عبدالله پرچم عزاداری نصب خواهد کرد.

 

در لیبی رئیس پارلمان این کشور به همسر ملک عبدالله بن عبدالعزیز تسلیت گفته و سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

 

علاوه بر این ایاد مدنی، دبیرکل شورای همکاری اسلامی نیز به کشورهای اسلامی و عربی مرگ ملک عبدالله را تسلیت گفته و اعلام کرد: جهان اسلام و مسلمانان هرگز اقدامات تاریخی ملک عبدالله را فراموش نخواهند کرد.

 

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که انتظار هیچ گونه تغییری در روابط واشنگتن با ریاض ندارد.

 

خبرگزاری عربستان نیز تاکید کرد: مراسم عزای پادشاه این کشور پس از نماز عشای امروز (شنبه) و فردا (یکشنبه) در دفتر پادشاهی کاخ یمامه در ریاض برگزار می شود.

 

ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان صبح جمعه در سن 90 سالگی درگذشت و پیکر وی با حضور جمعی از سران کشورهای جهان از جمله امیر قطر، پادشاه بحرین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان، ابراهیم محلب، نخست وزیر مصر و نمایندگان امارات و عمان دفن شد.

کلید واژه ها: ملک عبدالله مرگ ملک عبدالله ریاض


نظر شما :