ملک عبدالله عربستان درگذشت

۰۳ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۳ کد : ۱۹۴۳۴۵۴ سرخط اخبار

تلویزیون رسمی عربستان سعودی با قطع برنامه های خود از مرگ پادشاه عربستان سعودی خبر داد.

 
به گزارش «تابناک»، دفتر پادشاه عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در ساعت یک بامداد (به وقت محلی) امروز جمعه درگذشت.
 
دربار پادشاهی سعودی شاهزاده سلمان را پادشاه جدید و شاهزاده مقرن را ولیعهد اعلام کرده است.
 
در بیانیه دربار سعودی آمده است: شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بر اساس قانون اساسی به عنوان پادشاه عربستان مورد بیعت قرار گرفت و بیعت شهروندان سعودی با ملک سلمان بن عبدالعزیز و شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد پس از نماز عشا جمعه در کاخ پادشاهی در ریاض برگزار خواهد شد. 
 
در همین حال بی بی سی اعلام کرد که مقام های عربستان سعودی تایید کرده اند که ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در سن 90 سالگی درگذشته است.ملک عبدالله در چند هفته اخیر به علت ابتلا به عفونت ریه در بیمارستان بستری بود. او در سال 2005 و پس از مرگ برادرش، ملک فهد، پادشاه عربستان سعودی شد.
 
«خبرگزاری رویترز» نیز خبر داد ، خبر مرگ  «عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود»  قبلا بارها به صورت شایعه مطرح می شد اما اینبار با اعلام اخبار مرگ وی از تلویزیون دولتی عربستان به شایعات پایان داد.
 
از زمان بستری شدن ملک عبدالله در بیمارستان، ولیعهد ملک سلمان وظایف او را برعهده گرفته بود. سلمان همزمان با ولیعهدی، از سال 2012 وزیر دفاع این کشور هم بود.
 
پادشاه جدید عربستان کیست
 
امیر سلمان بن عبدالعزیز آل سعود 79 ساله که بامداد جمعه در پی درگذشت عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی شد، ضمن داشتن مسند ولیعهدی، از سال 2012 وزیر دفاع این کشور هم بود.
 
سلمان برادر ناتنی ملک عبدالله و بیست و پنجمین فرزند عبدالعزیز آل سعود بنیانگذار عربستان و برادر تنی ملک فهد(شاه سابق) و نایف و سلطان (دو ولیعهد سابق ملک عبدالله) است. مادر وی 'حصه بنت احمد السدیری' است.
 
امیر سلمان پیش از این ولیعهد سعودی و سه دوره حاکم ریاض بود و تصدی وزارت دفاع عربستان را نیز برعهده داشته است.
 
وی از مهمترین ارکان خاندان سلطنتی عربستان سعودی به شمار می رود و یکی از افرادی است که به آنها «هفت سدیری» گفته می شود؛ منظور همان فرزندان ذکور ملک عبد العزیز از همسرش 'حصه' هستند.
 
سلمان تحصیلات مقدماتی خود را در مدرسه امرا و شاهزادگان در ریاض سپری کرد. در 16 مارس 1954 هنگامی که به نیابت برادر تنی خود 'نایف بن عبد العزیز' به امیری ریاض پایتخت عربستان رسید، وارد دنیای سیاست شد.
 
سلمان بن عبد العزیز مالک 10 درصد سهام مجموعه سعودی بازاریابی و تحقیقات است که روزنامه فرامنطقه ای 'الشرق الاوسط' جزو تملک این مجموعه به شمار می رود.
 
وی با اینکه سهامی اندکی از این روزنامه را در اختیار دارد، اما از طریق پسرش 'فیصل' بر گرایش های فکری و سیاسی این روزنامه حاکم است.
 
سلمان تاکنون سه بار ازدواج کرده است. نخستین همسر وی 'سلطانة بنت ترکی بن أحمد السدیری' بود که فوت کرده و از او دارای 6 فرزند به نام های امیر فهد، امیر سلطان، امیر أحمد، امیر عبدالعزیز، امیر فیصل و شاهزاده حصه است.
 
همسر دوم سلمان 'فهده بنت فلاح بن سلطان' از خاندان 'آل حثلین' است که از او نیز دارای 6 فرزند به نام های امیر محمد، امیر ترکی، امیر خالد، امیر نایف، امیر بندر و امیر راکان است.
 
اما همسر سوم سلمان 'سارة بنت فیصل بن ضیدان أبو اثنین السبیعی' است که وی را طلاق داده و امیر سعود تنها فرزند وی از این ازدواج است.
 
امیر سلمان در حالی به مسند پادشاهی عربستان رسیده که با 79 سال سن، دارای مشکلات جسمانی است به طوری که برخی گزارش ها نشان می دهد وی به دلیل بیماری قادر به اداره حکومت نیست.
 
شاهزاده مقرن بن عبد العزیز کیست
 
شاهزاده مقرن بن عبد العزیز آل سعود، سی و پنجمین پسر ملک عبد العزیز و کوچک ترین آنهاست .
 
شاهزاده مقرن در سپتامبر سال 1945 متولد شد و تحصیلات اولیه خود را در مرکز نمونه پایتخت آغاز کرد و پس از آن زندگی حرفه ای خود را با درجه افسری در نیروی هوایی عربستان شروع کرد تا اینکه در سال 1980 بازنشسته شد.
 
وی بیشتر عمر خود را صرف کسب تخصص در زمینه پروازهای نظامی کرده و در همین راستا به نیروی هوایی عربستان پیوست و در سال 1968 با درجه کمک خلبانی در رشته خلبانی در انگلیس فارغ التحصیل شد و پس از آن در سال 1974 تحصیلات خود را در دوره ستاد و فرماندهی آمریکا ادامه داد و مدرک دیپلم دریافت کرد و پس از آن نیز به عنوان معاون مدیر عملیات هوایی و رئیس بخش برنامه ریزی و عملیات نیروی هوایی عربستان تعیین شد.
 
شاهزاده مقرن پس از بازنشستگی در سال 1980 به عنوان امیر منطقه حایل برگزیده شد و تا 2000 در این منصب بود و پس از آن نیز به عنوان امیر منطقه مدینه منوره تعیین و تا سال 2005 عهده دار این منصب بود و بعد از آن نیز به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان و جانشین شاهزاده «نواف بن عبد العزیز» تعیین شد.
 
در تاریخ 19 جولای 2012 نیز به عنوان مشاور ملک عبد الله بن عبد العزیز و فرستاده ویژه وی و در اول فوریه 2013 نیز به عنوان معاون دوم نخست وزیر منصوب گشت.
 
شهرت شاهزاده مقرن به شیفتگی وی به علم نجوم و مشاهدات نجومی، مطالعه اشعار عربی و تحقیقات زراعی و استفاده از تکنولوژی اجرای سیستم دولت الکترونیک مربوط می شود و در همین رابطه کتابخانه غنی مشتمل بر بیش از 10 هزار جلد کتاب در اختیار دارد.
 
شاهزاده مقرن همچنین بارها نقش میانجی در پاکستان را ایفا کرده است.

کلید واژه ها: عربستان سعودی ریاض آل سعود ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی


( ۳ )

نظر شما :