حمله هوایی اسرائیل به سوریه

تل آویو به داعش پیوست؟!

۰۲ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۴۳۴۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
چرا اسرائیل از داعش و دیگر گروه‌های تروریست افراطی که علیه ارتش سوریه و متحدانش مبارزه می کنند، حمایت نظامی می‌کند و آنها را پوشش هوایی می‌دهد؟!
تل آویو به داعش پیوست؟!

نوشته تحریریه خبرگزاری قرن بیستم

دیپلماسی ایرانی: با گذشت زمان، درگیری ها در سوریه به جنگ نیابتی کشورهای منطقه تبدیل می شود که هر یک منافع خاص خود را در ناآرامی های این کشور دنبال می کنند.

اسرائیل روز یکشنبه برای ششمین بار در 18 ماه گذاشته در سوریه دست به حمله هوایی زد که به گزارش رسانه های محلی، «کشتار هدفمند» بود. این حمله هوایی شش کشته بر جا گذاشت که از جمله آنها می توان به جهاد مغنیه پسر عماد مغنیه رهبر پیشین حزب الله و محمدعلی الله دادی یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد.

به گزارش رسانه های محلی، خودروی اعضای حزب الله و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در مسیر اصلی لبنان به سوریه و در نزدیکی شهر القنیطره در نزدیکی بلندی های جولان، توسط بالگرد اسرائیلی هدف قرار گرفت.

اسرائیل از دیرباز به دنبال اشغال خاک سوریه در بلندی های جولان بوده است و اقدامات تهاجم آمیز تل آویو در گذشته، سازمان ملل را در سال 1981 به تصویب قطعنامه شماره 497، وادار کرد. طبق این قطعنامه، نیروهای صلح بان سازمان ملل همواره در بلندی های جولان و در مرز میان سوریه و سرزمین اشغالی حضور داشتند؛ اگرچه چندی پیش گروه تروریستی جبهه النصره که از سوی اسرائیل مورد حمایت راهبردی، مالی و نظامی قرار گرفته است، منطقه را اشغال و نیروهای صلحبان سازمان ملل را وادار به ترک منطقه کردند.

اسرائیل در ماه سپتامبر از سامانه موشکی خود برای پوشش دادن نیروهای داعش در بلندی های جولان استفاده کرد تا داعش بتواند نیروهای سوری را به اتهام «نقض حریم هوایی» اسرائیل هدف قرار دهد؛ اما در حقیقت اقدام اسرائیل به داعش کمک کرد در منطقه پیشروی جدیدی داشته باشد.

علاوه بر اعضای حزب الله لبنان، محمدعلی الله دادی یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که ائتلاف علیه داعش در دمشق را در مبارزه علیه این گروه تروریستی همراهی می کرد، در این حمله هوایی جان خود را از دست داد.

گروه شیعه حزب الله در لبنان از دیرباز تحت حمایت ایران بوده است. حزب الله در سال 2013 آشکارا اعلام کرد در کنار ارتش سویه با گروه های تروریستی سلفی تحت حمایت آمریکا و عربستان سعودی و همچنین دیگر شبه نظامیان خارجی تحت حمایت غرب که از سال 2011 به عنوان بخشی از برنامه واشنگتن، ریاض و تل آویو برای بر انداختن دولت بشار اسد به تدریج وارد سوریه شدند، خواهد جنگید.

حزب الله در واکنش به حمله هوایی روز یکشنبه اعلام کرد این اقدام اسرائیل را تلافی خواهد کرد. سید حسن نصرالله رهبر حزب الله پیشتر تصریح کرده بود حمله اسرائیل در خاک سوریه به مثابه حمله اسرائیل به لبنان است.

حزب الله بر این باور است که حمله روز یکشنبه، یکی از موارد تحریک نظامی عمدی از سوی اسرائیل با هدف درگیری بیشتر حزب الله در منطقه و از سوی دیگر، کمک به داعش و النصره و نیروهای شورشی در مقابله با بشار اسد رئیس جمهور سوریه بوده است. با این وجود، حزب الله در تلافی حمله اسرائیل عجله نخواهد کرد و بعید به نظر می رسد جبهه نظامی جدیدی علیه اسرائیل در جنوب لبنان تشکیل دهد. یکی از دلایل اصلی وقفه در تلافی، گفتگوهای مصالحه در لبنان میان جبهه های سیاسی و مذهبی این کشور است.

به هر صورت، حمله روز یکشنبه شک و تردیدها را در مورد نقش نظامی اسرائیل در درگیری های سوریه برانگیخت. اکنون این مسئله مطرح است که چرا اسرائیل از داعش و دیگر گروه های تروریست افراطی که علیه ارتش سوریه و متحدانش مبارزه می کنند، حمایت نظامی می کند و آنها را پوشش هوایی می دهد؟!

«خبرگزاری قرن 21» در ماه دسامبر و پس از حمله پیشین اسرائیل در سوریه گزارش داد بر خلاف باور عمومی، اسرائیل به شدت در ایجاد بی ثباتی در سوریه مقصر است و از داعش و دیگر گروه های تروریستی فعال در داخل سوریه به طور مستقیم حمایت می کند.

در حالی که اسرائیل از سال 2006 تاکنون، چندین مرتبه حمله هوایی در سوریه انجام داده است اما اعضای شورای امنیت سازمان ملل که از سوی آمریکا تحت فشار شدید قرار دارند، هیچ تدبیری برای مقابله با اقدامات اسرائیل در نظر نگرفته اند. به نظر می رسد اعضای شورای امنیت از بیم درگیری در مشکلات دیپلماتیک، از اعمال تحریم علیه اسرائیل و مقصر شناختن تل آویو در حملات مکرر در خاک سوریه، خودداری می کنند و بدین ترتیب اسرائیل با معافیت تام از مجازات، در منطقه به فعالیت های تحریک آمیز خود ادامه می دهد.

منبع: گلوبال ریسرچ / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: بلندی های جولان سوريه حزب الله لبنان داعش


( ۱ )

نظر شما :