اخطار آمریکا به فلسطین در حمایت از اسرائیل

۱۸ دی ۱۳۹۳ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۹۴۲۸۱۱ سرخط اخبار
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همسو با رژیم صهیونیستی اعلام کرد که فلسطین کشوری مستقل و دارای حاکمیت نیست و از این رو صلاحیت عضویت در دادگاه بین المللی کیفری را ندارد.
 
به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های خبری، «جن ساکی» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: ما از آرمان فلسطینی ها برای داشتن کشوری مستقل حمایت می کنیم اما تلاش آنها برای به دست آوردن کرسی در نهادهای سازمان ملل را برای روند دستیابی به صلح در منطقه غیرسازنده می دانیم.
 
آمریکا در حالی چنین موضعگیری کرده است که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه اعلام کرد فلسطینی ها اول ماه آوریل (12 فروردین 1394) به طور رسمی به عضویت دادگاه بین المللی کیفری درخواهند آمد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال درباره احتمال قطع کمک های مالی آمریکا به فلسطین در صورت اصرار برای عضویت در این دادگاه نیز گفت: در حال حاضر تمرکز ما روی همکاری با کنگره است تا مشخص کنیم که پیامد این موضوع چه خواهد بود.
 
وی با تکرار مواضع کشورش علیه گروه های مبارز فلسطینی، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) را تروریست خواند و گفت: موضع ما درقبال حماس تغییر نکرده است؛ حماس در فهرست سازمان تروریستی خارجی قرار دارد و همچنان به فعالیت های تروریستی ادامه می دهد.
 
وی افزود: ما همچنان نگرانی خود را درباره روابط حماس با برخی از کشورها اعلام می کنیم؛ در گذشته نیز نگرانی خود را درباره حماس اعلام کردیم و این موضع تغییر نکرده است.
 
عضویت فلسطینیان در دادگاه بین المللی کیفری به آنها امکان می دهد تا رژیم صهیونیستی را به اتهام جنایات جنگی تحت پیگرد قانونی قرار دهند.
 
حکومت خودگردان فلسطین جمعه گذشته اسنادی را به دیوان بین المللی کیفری ارایه داد که تاییدکننده حکم این دادگاه است. این اقدام به عنوان آخرین گام رسمی در پیوستن به این دادگاه به شمار می رود.
 
در همین حال، بان کی مون اعلام کرد که این حکم از اول آوریل سال 2015 در مورد دولت فلسطین به اجرا در می آید.
 
وی یادآورشد که از اسناد ارایه شده حکومت خودگردان در تایید حکم دیوان لاهه امانتداری می کند.
 
تلاش حکومت خودگردان برای عضویت در دیوان بین المللی کیفری لاهه، نگرانی از اقدام تلافی جویانه رژیم صهیونیستی را به همراه داشته و آمریکا نیز از این اقدام به عنوان مانعی در دستیابی به توافق صلح بین دو طرف انتقاد کرده است.
 
گزارش ها حاکی است، رژیم صهیونیستی به دنبال تلاش دولت خودگردان فلسطین برای پیوستن به دیوان لاهه، کنگره آمریکا را برای توقف جریان کمک ها به طرف فلسطینی تحت فشار قرار می دهد.
 
تل آویو پس از مسدود کردن انتقال درآمدهای مالیاتی فلسطینی ها، اکنون در نظر دارد گام های تنبیهی بیشتری را در مقابل درخواست آنان برای پیوستن به دادگاه لاهه بردارد.
 
یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی در این رابطه گفت: تماس هایی با نمایندگان حامی این رژیم در کنگره صورت خواهد گرفت تا از اجرای مصوبه ای درباره قطع کمک سالانه 400 میلیون دلاری آمریکا به حکومت خودگردان فلسطین در صورت هرگونه اقدام آن علیه تل آویو در دادگاه لاهه، اطمینان حاصل شود.

کلید واژه ها: رژیم صهیونیستی لاهه حماس


نظر شما :