مذاکرات هسته‌ای احتمالاً با تمدید نیز با مانع روبرو خواهد بود

۰۵ آذر ۱۳۹۳ | ۱۸:۵۱ کد : ۱۹۴۱۳۰۶ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به تمدید ۷ ماهه مذاکرات ایران و ۱+۵ برای رسیدن به راه حل جامع نهایی نوشت که حتی با تمدید نیز، مذاکرات هسته ای ایران احتمالاً با موانعی مواجه شود.

به گزارش فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به تمدید 7 ماهه مذاکرات ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه المان) برای رسیدن به راه حل جامع نهایی نوشت که حتی با تمدید مذاکرات، مذاکرات هسته ای ایران احتمالاً با موانعی مواجه شود.

طبق این گزارش، دیپلمات های غربی نزدیک به مذاکرات روز سه شنبه (دیروز) اعلام کردند که توافقاتی بیش از تمدید مهلت مذاکرات تا 30 ژوئن سال 2015 داشته اند.

بر اساس اطلاعات این دیپلمات ها، پیشرفت های حاصل آمده در مذاکرات از تجدیدنظر آمریکا و همپیمانان این کشور در مواضعشان بوده است و با این حال تقاضاهای ایران تغییرات اندکی داشته است.

آسوشیتدپرس سپس ادامه داد در حالی که دولت آمریکا ممکن است در خصوص اندازه و ظرفیت برنامه هسته ای ایران یک انعطاف هایی داشته باشد اما منتقدان قدرتمند درون آمریکا با چنین مصالحه هایی موافق نیستند.

اعضای کنگره ای که هم اکنون تحت کنترل جمهوری خواهان آمریکا درآمده است و از اول ژانویه سال 2015 کار خود را آغاز می کنند، تهدید کرده اند که تحریم های بیشتری علیه ایران تحمیل کنند و احتمالاً در این زمینه تعداد آراء کافی داشته باشند تا بتوانند تأثیر وتو «باراک اوباما» را خنثی کنند که این مسئله به طور قطع ایران را از میز مذاکرات دور می کند.

آسوشیتدپرس سپس ادامه داد که یک مسئله کلیدی در توافق با ایران محدود کردن برنامه غنی سازی اورانیوم ایران است و این در حالی است که ایران تأکید دارد که به اورانیوم غنی شده برای تولید سوخت برای رأکتورهای هسته ای و دیگر استفاده های صلح آمیز نیاز دارد و غرب نگران است که ایران از این غنی سازی برای تولید بمب استفاده کند.


نظر شما :