ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از تجویز الگوی عراق برای سوریه تا باج‌گیری داعش از اهالی موصل

۲۹ آبان ۱۳۹۳ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۰۹۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
تجویز الگوی سوریه برای عراق از سوی نماینده سازمان ملل، باج گیری داعش از اهالی موصل، نگرانی‌ عراقی‌ها از کسری بودجه در سال آینده و نگرانی مصر از کاهش دادوستد تجاری از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تجویز الگوی عراق برای سوریه تا باج‌گیری داعش از اهالی موصل

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

توضیح درباره کشف هواپیمای روسی حامل سلاح در فرودگاه بغداد

وزیر دفاع عراق از جزئیات بیشتری درباره هواپیمای حامل سلاح که در فرودگاه بغداد فرود آمده بود پرده برداشت.

به گزارش الفرات نیوز، خالد العبیدی در گفت وگو با خبرنگاران گفت که کمیته تحقیق و تفحصی که به دستور نخست وزیر و به ریاست وزیر دفاع تشکیل شده به این نتیجه رسیده که این هواپیما متعلق به تاجران اسلحه است که تابعیت های دوگانه دارند و خارج عراق زندگی می کنند.

او افزود که مسئله چیزی جز قاچاق سلاح نیست و افزود که وزارت دفاع متعهد به بستن راه کسانی است که با خون ملت عراق تجارت می کنند.

روز دوشنبه اعلام شده بود که هواپیمایی روسی برای سوخت گیری در فرودگاه بغداد فرود آمده اما مقامات فرودگاه پس از بررسی کشف کردند که این هواپیما حامل سلاح است و دولت عراق همه آن سلاح را مصادره کرد.

 

باج گیری داعش از شهروندان موصل

احمد رزوقی، عضو شورای استان داری دیالی، خبر داد که تروریست های داعش از هر کارمند در موصل 200 دلار پول گرفته اند.

به گزارش السفیر نیوز، او روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که در پی خارج شدن پالایشگاه بیجی از دست تروریست ها و از بین رفتن یکی از اصلی ترین منابع درآمدشان، آنان برای تأمین درآمدهای خود هر کارمند موصلی را مجبور به پرداخت 200 دلار کرده اند.

روزقی گفت که عشایر محلی در استان نینوا منتظر رسیدن تجهیزات نظامی برای اغاز حمله به موصل هستند.

 

آمار سازمان ملل درباره قربانیان جنایات داعش در عراق

سازمان ملل متحد در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون 10هزار عراقی کشته و 20هزار تن مجروح شده اند.

مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد، امیر زید بن رعد الحسین، در سخنانی در شورای امنیت درباره اوضاع عراق گفت که جنایت های داعش در این کشور فراتر از بیان و توصیف است و می توان آن را مصداق کشتار دسته جمعی دانست.

او گفت که داعش در عراق دست به جنایت های گوناگون مانند کشتار و تجاوز و فروش زنان و کودکان دست زده و به صورت عمدی حقوق اقلیت ها را زیر پا گذاشته است و در یک کلام می توان گفت که داعش همه حقوق اساسی انسان را زیر پا نهاده است.

 

بهبود روابط ایران و عربستان کلید حل مشکلات منطقه

هشیار زیباری، وزیر دارایی عراق، نزدیک شدن سیاسی ایران و عربستان را کلید حل بسیاری از مشکلات در منطقه دانست.

او که پیشتر به مدت 10 سال وزیر خارجه عراق بود در مصاحبه با روزنامه عربستانی الوطن تأکید کرد که با نزدیک شدن ایران و عربستان بسیاری از مسائل در عراق و یمن و سوریه و لبنان حل خواهد شد.

زیباری افزود که پیش تر در مقام وزیر خارجه عراق طرف ایرانی را به تلاش برای حل اختلافات و بهبود روابط با عربستان سعودی تشویق کرده است.

زیباری همچنین بر اهمیت حضور نیروهای نظامی کشورهای حاشیه خلیج فارس در عملیات مبارزه با تروریست های داعش در عراق و سوریه تأکید کرد و افزود که بمباران مواضع داعش در منطقه کوبانی که توسط هواپیماهای بحرینی و عربستانی و اماراتی انجام شد معادله قوا را به سود نیروهای مردمی در کوبانی تغییر داد.

 

داعش برای تأمین پول اموال خود را می فروشد

به دلیل آزادی بسیاری از شهرها توسط نیروهای نظامی و امنیتی، تروریست های داعش احساس خطر کرده و جهت آماده سازی برای فرار به خارج از عراق ، اقدام به فروش دارایی های خود کردند .
به گزارش روزنامه عراقی الصباح؛ عملیات موفقیت آمیز نیروهای نظامی و امنیتی ، آزادی شهرها و همچنین آموزش 450 نیروی گردان الصحوه برای مبارزه با داعش ، باعث فرار دسته جمعی و عقب نشینی تروریست ها از برخی مناطق شد.
یکی از مسوولین امنیتی تصریح کرد: تروریست های داعش بعد از آزادی پالایشگاه بزرگ بیجی و مشاهده شکست بزرگ شان، عرصه را بر خود تنگ دیده و جهت آماده سازی برای فرار از عراق؛ دارایی ها و منازل خود را به معرض فروش گذاشتند.
« حمد النامس»؛ رییس پلیس صلاح الدین تاکید کرد: نیروهای هوایی ارتش با هماهنگی بخش اطلاعات نظامی در هجوم به یکی از قرارگاه های داعش 20 تروریست را کشتند.
از سوی دیگر نیروهای امنیتی با همکاری گروه های داووطلب به بزرگ ترین دخیره اسلحه داعش در سد العظیم استان دیاله حمله کرده و آن را تصرف نمودند.

 

پیشنهاد نماینده سازمان ملل درباره سوریه

استفان دو میسوترا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه پیشنهاد داده است که با تمرکز بر مساله جنگ حلب، سوریه به مناطق غیرمترکز تبدیل شود.

به گزارش شبکه خبری العربیه، میسوترا پیشنهاد داده است که سوریه به مناطقی غیر وابسته به دولت مرکزی تقسیم شود و همانند عراق به صورت غیرمرکزی اداره شود.

میسوترا که هفته پیش با بشار اسد دیدار کرد و به او پیشنهاد آتش بس در شهر حلب را داد، پیشنهاد داده است که همانند عراق سوریه به مناطقی غیر وابسته به دولت مرکزی تقسیم و به همین صورت اداره شود.

 

مصر عادی سازی روابط با قطر را بررسی می کند

با تصمیم کشورهای امارات متحده عربی، بحرین و عربستان سعودی به بازگرداندن سفرای خود به قطر دولت مصر اعلام کرده است که کار بررسی عادی سازی روابط با قطر را بررسی می کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، دولت مصر اعلام کرد بعد از عادی سازی روابط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس با قطر خود نیز به فکر بهبود روابط با قطر بر آمده و برای این کار برنامه هایی دارد.

وزارت امور خارجه مصر در این باره اعلام کرد، نخستین کاری که دولت مصر انجام خواهد داد، موضوع پیگیری مساله اخوان المسلمین است که قطر از آنها حمایت می کند و دولت مصر بر سر این موضوع از دوحه شکایت دارد.

 

نگرانی مصر از بحران اقتصادی

به دلیل افزایش بحران های امنیتی و کاهش حمل و نقل تجاری به مصر، قاهره نگران بحران های اقتصادی شده است.

به گزارش روزنامه الحیات، به دلیل بحران های امنیتی در مرزهای غربی مصر، لیبی، و همچنین افزایش فعالیت های تروریستی در مصر و صحرای سینا دولت مصر به شدت از آینده اقتصادی خود نگرانی دارد و بیم آن می رود که درآمدهای تجاری آن در آینده به شدت کاهش یابد.

 

عراق در آستانه بحران شدید اقتصادی

علی بابان، رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه عراق نسبت به آینده اقتصادی کشورش هشدار داد و گفت سال 2015 ممکن است عراق تا مرز ورشکستگی پیش رود.

به گزارش المواطن نیوز، وی در یادداشتی که در این سایت منتشر کرده به تاثیرات سوء اقتصادی حملات گروه های تروریستی به عراق و همچنین فساد شدید مالی و اقتصادی حاکم بر وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرده است و هشدار می دهد کسری بودجه عراق در سال آینده می تواند به اندازه ای برسد که عراق کاملا ورشکسته شود.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر قطر دولت مصر تروریست های داعش عراق


نظر شما :