در سایه خشونت ورزی های داعش

چرا سوری ها به بشار رای دادند؟

۱۸ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۵:۴۶ کد : ۱۹۳۳۹۸۱ اخبار اصلی خاورمیانه
یکی از رهبران گروه‌های مبارز مخالف سوریه در القابون می‌گوید: «این را می‌فهمیم که در نهایت مردم نیاز به غذا دارند. و شاید این دلیل اصلی بقای اسد در حکومت باشد و باعث شود تا وی به عنوان مردی قدرتمند مجددا به عرصه بازگردد.»
چرا سوری ها به بشار رای دادند؟

دیپلماسی ایرانی: مجله بریتانیایی اکونومیست در تازه ترین تحلیل خود درباره سوریه و پیروزی بشار اسد رئیس جمهوری این کشور می نویسد که مخالفان با افزایش اختلافات با یکدیگر به نوعی دست به خودکشی سیاسی زده اند و این مساله به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه کمک کرده است تا در قدرت باقی بماند. این پیروزی فقط به مثابه ماندن اسد در قدرت نیست بلکه در طولانی مدت نیز نه تنهای بقای او را تضمین می کند بلکه بسیاری دستاوردهای دیگر را هم برای او به ارمغان خواهد آورد. این مساله غرب را در برابر یک دو راهی گریز ناپذیر یعنی یا حمایت از گروه های مخالف معتدل یا کنار آمدن با بشار اسد قرار می دهد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، انتخابات ریاست جمهوری سوریه به بشار اسد 7 سال دیگر فرصت داد تا در قدرت باقی بماند. این بار دستگاه رسانه ای سوریه به بقای اسد رنگ و بوی دموکراسی داد و انتخابات سوریه را "سپیده دم دموکراسی" توصیف کرد. بشار اسد با برگزاری انتخابات در نیمی از کشور که تحت کنترل اوست توانست به خود مشروعیت سیاسی بدهد.

انتخابات در سوریه در حالی برگزار شد که نیروهای ارتش سوریه توانسته اند پیشرفت های میدانی قابل ملاحظه ای را در در سراسر کشور داشته باشند، پیشرفت هایی که اگر حمایت حزب الله و دیگر نیروهای شبه نظامی آموزش دیده زیر نظر ایرانی ها نبودند، محال بود به دست می آمدند. نزدیک به یک سال پیش نیروهای سوریه و هم پیمانانشان توانستند بر شهر القصیر مسلط شوند، در ماه مارس نیز موفق شدند که کوه های القلمون را به کنترل خود در آورند، منطقه سوق الجیشی و مهمی که خط امدادات مخالفان را تشکیل می داد و اکنون نیز اقدام به محاصره شهر حلب که میان حکومت و مخالفان تقسیم شده، کرده اند. حکومت بشار اسد به طور کامل وابسته به حمایت های ایران و روسیه است و در نبود آنها نمی تواند هیچ کاری از پیش ببرد.

اکونومیست در ادامه می نویسد: راه و روش حکومت سوریه کاملا متمایز از مخالفان است چرا که برای خود استراتژی روشنی دارد و افرادی از آن حمایت می کنند که بسیاری از کشورهای حامی مخالفان هیچ کدام از کمک های دست و دلبازانه آنها را ندارند.

این در حالی است که مشکلات داخلی و چند دستگی های گسترده وضعیت داخلی مخالفان را به شدت آشفته کرده و آنها را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

در همین حال تحولات شش ماه اخیر باعث شده تا مخالفان همه تمرکز خود را به جای جنگ با نیروهای اسد به جنگ با جهادی ها متمرکز کنند. گروه هایی نظیر دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش و جبهه النصره که ایمن الظواهری، رهبری شبکه القاعده آنها را به عنوان نماینده خود در سوریه معرفی کرده و جبهه تازه ای را علیه مخالفان اسد در سوریه گشوده اند. بروز جهادی ها در سوریه باعث شده تا بسیاری از کشورهای حامی مخالفان از دادن کمک های نظامی لازم به آنها خودداری کنند از ترس این که مبادا این سلاح ها به دست گروه های جهادی بیفتد. اگر چه کشورهای اصلی حامی مخالفان یعنی ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه، قطر و عربستان تلاش های تازه ای را برای حمایت مخالفان معتدل در سوریه آغاز کرده اند و اقدام به آموزش شمار بسیاری از نیروهای مسلح معتدل در شمال و جنوب سوریه کرده اند که پرونده های امنیتی آنها در دست اردن و قطر و عربستان است. هم زمان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حمایت خود را از برخی گروه های تندرو از جمله جبهه اسلامی و احرار الشام نیز قطع کرده اند. در این میان برخی جریان هایی که نزدیک به شش ماه پیش از صحنه ناپدید شده بودند مثل جبهه انقلابیون سوریه نیز دوباره به عرصه بازگشته اند. در 17 می برخی از جریان های مخالف سوریه از جمله جریان های اسلامی که خود را معتدل می نامند توافقی را امضا کردند که در آن بر حفظ مبادی اصول خود که همان سرنگونی حکومت اسد و تحقق آزادی است، تاکید کردند. با این وجود مخالفان همچنان در حال از دست دادن موقیت های خود در استان های حماة و ادلب و غرب استان حلب مثل القنیطره هستند.

همچنان این سوال مطرح است که آیا باید به تشکیل ارتش جدید در سوریه کمک کرد یا خیر؟ اگر بنا باشد به کمک های نظامی با سلاح های سبک و مجموعه ای از موشک های ضد تانک به مخالفان کمک کنیم این وضعیت به طور حقیقی باعث تجزیه کشور خواهد شد.

نگرانی غربی ها به ویژه ایالات متحده این است که نتیجه جنگ در سوریه سبب شود تا تروریست ها قدم به خاکشان بگذارند. برای همین است که این کشورها بر شکست داعش تاکید دارند و اصرار می کنند که جریان های معتدل باید خط مشی خود را از آنها دور کنند. در ماه ژانویه نیروهای داعش از شهرهای ادلب و بخش های مهمی از حلب بیرون رانده شدند که این مساله سبب شد تا آنها به شهر الرقه، تنها شهری که همچنان خارج از کنترل نیروهای اسد است، پناه ببرند و در آن جا متمرکز شوند.  

در این میان همچنان این سوال ذهن تحلیلگران را به خود مشغول داشته است که استراتژی امریکا دقیقا در قبال بحران سوریه چیست؟ نوح بونزی، عضو سازمان بحران های بین المللی در بروکسل در این باره می گوید: « به نظر می رسد که استراتژی اصلی امریکا همچنان کمک به گروه های غیر ایدئولوژیک باشد. اما سیاست امریکا همچنان تغییر نکرده و به نظر می رسد که هنوز رهبران امریکایی تصمیم قاطعی نگرفته اند.»

اکونومیست در بخش دیگری از این گزارش می نویسد حتی قبل از این که اوباما درباره سیاست خارجی امریکا در 28 می در آکادمی نظامی وست پوینت سخنرانی کند، به نظر می رسید که وی تمایل چندانی به حمایت و ترغیب مخالفان اسد ندارد. اکنون تحلیلگران می گویند که حداقل انتظار از اوباما این است که از مخالفان سوری تا آن اندازه حمایت کند که بتوانند داعش را شکست دهند، در حال حاضر انتظار نمی رود که آنها بتوانند موازنه جنگ در نبردهای میدانی را علیه حکومت اسد تغییر دهند.

دیوید ریچارد، فرمانده سابق نیروهای بریتانیایی نیز در این باره می گوید: «همچنان این سوال مطرح است که آیا باید به تشکیل ارتش جدید در سوریه کمک کرد یا خیر؟ اگر بنا باشد به کمک های نظامی با سلاح های سبک و مجموعه ای از موشک های ضد تانک به مخالفان کمک کنیم این وضعیت به طور حقیقی باعث تجزیه کشور خواهد شد به این ترتیب که برخی از مناطق کشور توسط داعش و جبهه النصره و حزب اتحاد دموکراتیک در مناطق کردنشین اداره خواهد شد که پیش بینی می شود در نهایت کردها به سمت همکاری با اسد متمایل شوند.»

بر اساس تازه ترین برآوردها جبهه النصره توانسته پایگاه هایی را برای خود در جنوب سوریه دایر کند و به پرداخت حقوق مبارزان خود مبادرت ورزد که در سایه ناآرامی های شدید حاکم بر این کشور به نظر می رسد تنها پیروز میدان در جمع مخالفان اسد محسوب شود.

به گفته اکونومیست بسیاری از اهالی دمشق از نظام اسد راضی نیستند اما آن را بر مخالفانی که شکست می خورند یا حداقل نمی توانند اداره جبهه درگیری های را بر عهده بگیرند، ترجیح می دهند. آن چه امروز سوری ها می خواهند توقف جنگ به هر قیمتی است. یکی از رهبران گروه های مبارز مخالف سوریه در القابون در این باره می گوید: «این را می فهمیم که در نهایت مردم نیاز به غذا دارند. و شاید این دلیل اصلی بقای اسد در حکومت باشد و باعث شود تا وی به عنوان مردی قدرتمند مجددا به عرصه بازگردد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بشار اسد داعش انتخابات سوريه


( ۲ )

نظر شما :