ناگفته های هفته از دیپلماسی ایرانی

از تعجب ریاض از اظهارات ضد ایرانی سودانی ها تا تصمیم امریکا به اعزام سفیر

۱۵ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۱ کد : ۱۹۳۳۸۶۳ اخبار اصلی خاورمیانه
کشته شدن 300 جدایی طلب طرفدار روسیه ظرف 24 ساعته گذشته، تلاش ناکام داعش برای اشغال مرقد امامین عسکرین (ع) در سامرا، تعجب ریاض از اظهارات ضد ایرانی خارطوم و آزادی 300 نفر از زندان حلب توسط دولت سوریه از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تعجب ریاض از اظهارات ضد ایرانی سودانی ها تا تصمیم امریکا به اعزام سفیر

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه تازه ای است که هر هفته در روزهای پنج شنبه منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد.

تلاش ناکام داعش برای اشغال سامرا

منابع امنیتی روز پنج شنبه اعلام کردند که تلاش داعش برای اشغال سامرا و حرمین عسکرین (ع) را ناکام گذاشتند.

به گزارش الغد پرس، افراد ناشناس صبح پنج شنبه با مسلسل به پاسگاه های پلیس در شهر سامرا یورش برده و یک افسر و شش نیروی پلیس را کشتند. بعد از این عملیات افراد مسلح به سمتی نامعلوم فرار کردند.

پس از آن حمله ای مشابه به سمت مرقد امامان عسکرین (ع) صورت گرفت که با دخالت نیروهای امنیتی این عملیات ناکام ماند. در حال حاضر مقام های امنیتی در حال مبارزه با اعضای داعش در مناطق مختلف سامرا هستند.

در همین رابطه در برخی از مناطق شهر سامرا منع آمد و شد اعمال شده است.

احتمال آزادی صادق المهدی در سودان

نیروهای دولتی سودان ابراز تمایل کرده اند که در صورت فراهم شدن شرایط به زودی صادق المهدی، رئیس حزب الامه و از چهره های بارز سودانی مخالف حکومت عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان را آزاد کنند.

به گزارش روزنامه الحیات، صادق المهدی سه هفته پیش توسط نیروهای امنیتی سودان دستگیر شد. وی به همان زندانی که حسن الترابی، رهبر حزب کنگره ملی، دیگر حزب سیاسی بارز مخالف عمبر البشیر در آن زندانی است، منتقل شده است.

هر دو رهبر سیاسی از طریق اعضای حزب خود اعتراض های گسترده ای را در پارلمان سودان بر سر زیر پا گذاشتن حقوق بشر گسترده در دارفور بیان کرده اند.

کمال عمر، یکی از چهره های سیاسی حزب کنگره ملی گفت که الترابی در زندان با المهدی دیدار کرده و درباره آخرین تحولات جاری در کشور با وی به گفت و گو نشسته است. هر دو رهبر سیاسی در این دیدار توافق کرده اند که در مرحله آینده کاملا هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.

تصمیم امریکا به اعزام سفیر به سومالی

پس از گذشت 23 از حمله ناکام امریکا به کشور افریقایی سومالی که به کشیده شدن این کشور به جنگ داخلی تمام عیار انجامید و سفارت امریکا در این کشور کاملا بسته شد، اکنون مقام های امریکایی خبر از بازگشایی سفارت خود در این کشور جنگ زده و به شدت بحرانی می دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه امریکا بدون اعلام زمان دقیق اعزام سفیر جدید امریکا به سومالی گفت که این کار به زودی انجام می شود و امریکا تصمیم دارد سیاستی جدید را در قبال سومالی در پیش بگیرد.

وی که در مرکز پژوهشی صلح ایالات متحده در واشنگتن سخنرانی می کرد همچنین گفت که نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد اوضاع امنیتی و اقتصادی در سومالی رو به بهبود است و این کشور از آشوب گسترده کمی فاصله گرفته است.

الحوثی ها تصمیم به توقف پیشروی گرفتند

محمد البخیتی، یکی از رهبران الحوثی اعلام کرد که این گروه به اختیار خود و به رغم این که پیشرفت های قابل توجهی در جنگ با نیروهای یمنی در استان عمران، شمال این کشور به دست آورده، تصمیم به اعلام آتش بس کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی همچنین گفت: «میزان تلفات ما نسبت به میزان تلفات ارتش واقعا بسیار کم است.»

وی تاکید کرد، از ابتدای عملیات ما اعلام آتش بس کردیم اما طرف مقابل آتش بس را نپذیرفت و این آنها بودند که جنگ را تا به امروز طولانی کردند.

وی مسببان جنگ را ژنرال علی محسن الاحمر، مشاور رئیس جمهوری یمن در امور دفاعی و امنیتی و رابط استانداری با ارتش در استان العمران، سرتیپ دوم حمید القشیبی و اعضای حزب اصلاح اسلامی که شریک سیاسی حکومت هستند، دانست.

البخیتی همچنین گفت: «طرف مقابل شکست را پذیرفت و خواستار اعمال آتش بس شد که ما هم پذیرفتیم.»

کشته شدن 300 نفر از جدایی طلبان اوکراین ظرف 24 ساعت گذشته

نیروهای اوکراینی اعلام کردند که ظرف 24 ساعت گذشته توانسته اند حملات گسترده ای را به جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین انجام دهند و ضمن تحمیل خسارت های سنگین به آنها 300 نفر از آنها را کشته و نزدیک به 500 نفر دیگر را زخمی کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مرکز این درگیری ها شهر استراتژیک اسلاویانسک بوده است.

ارتش اوکراین همچنین می گوید در این درگیری ها دو سرباز اوکراینی کشته و 45 نفر دیگر زخمی شدند.

سخنگوی جدایی طلبان این آمار را تایید نکرد اما گفت که بر میزان تلفات هر لحظه افزوده می شود. وی همچنین گفت که آنها توانسته اند یک جنگنده سوخو 25 ارتش اوکراین را به همراه یک بالگرد سرنگون کنند.

مرگ یکی از رهبران الانبار عراق

محمد ابوریشه، یکی از رهبران بارز شوراهای بیداری در استان الانبار که متحد دولت مالکی است، در پی یک حادثه تروریستی بمب گذاری شده کشته شد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، وی برادر احمد ابوریشه، رهبر شورای بیداری در الانبار است و توسط یک عامل انتحاری عصر روز چهارشنبه در منطقه کیلو به همراه 5 نفر از محافظانش کشته شد.

وی برای سرکشی و بازدید از مناطق اسکان داده شده آورگان عراقی استان الانبار به این منطقه رفته بود که هدف سوء قصد قرار گرفت.

دولت سوریه 300 نفر را در حلب آزاد کرد

پس از استیلای کامل ارتش سوریه بر بخش های مهمی از حلب از جمله زندان مرکزی این شهر اکنون مقام های سوری اقدام به آزادی 300 نفر از زندانیان این زندان کرده اند.

به گزارش خبرگزاری افی، دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد در میان کسانی که آزاد شده اند شماری افرادی هستند که دوران محکومیتشان به پایان رسیده است و شماری نیز افرادی هستند که در کنار نیروهای ارتش سوریه با تروریست های وابسته جبهه النصره و القاعده مبارزه می کنند.

خبرگزاری رسمی سوریه اعلام کرد که بسیاری از این افراد مورد عفو بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه قرار گرفته اند.

زندان حلب در منطقه استراتژیکی در شمال این شهر واقع شده که در میان راه کمک رسانی به شورشیان از ترکیه به حلب واقع شده است.

شگفتی عربستان از اظهارات ضد ایرانی سودانی ها

دولت عربستان از اظهارات یک هفته پیش علی کرتی، وزیر امور خارجه سودان که در گفت و گو با روزنامه الحیات گفته بود که خارطوم پیشنهاد نظامی ایران علیه عربستان را رد کرده است، ابراز شگفتی کرد.

به گزارش الحیات، امیر ترکی بن محمد، معاون وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به اظهارات وزیر امور خارجه سودان گفت: «ما در عربستان از این اظهارات شوکه شدیم و به هیچ وجه انتظار بیان چنین حرف هایی را نداشتیم.»

علی کرتی در گفت و گو با روزنامه الحیات که پنج شنبه هفته گذشته انجام شده بود، گفته بود که روابط ما با عربستان کاهش یافته است در حالی که ما با پیشنهاد ایران برای استقرار رادار در سواحل دریای سرخ برای فعالیت علیه عربستان مخالفت کرده بودیم.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سودان اوکراین حلب سومالی الانبار سامرا


( ۱ )

نظر شما :