چرا امیر کویت به ایران می‌آید؟

۱۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۱:۲۲ کد : ۱۹۳۳۶۷۲ سرخط اخبار

رییس مرکز مطالعات استراتژیک تاکید کرد که سفر شیخ صباح آل احمد الصباح، امیر کویت در صدر هیاتی عالی رتبه به ایران، یک سفر بسیار مهم است که می تواند علاوه بر روابط دو جانبه فصلی تازه از روابط منطقه ای را برای ایران را رقم بزند.

امیر موسوی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفتگو با فرارو ضمن بیان این مطلب با تاکید بر اینکه سفر امیر کویت به ایران سه هدف متفاوت را دنبال می کندگفت: نخستین هدف سفر امیر کویت مربوط به روابط دو جانبه است. امیر کویت به واسطه عنوان ملی خود، هدف نخست خود در این سفر را توسعه روابط دوجانبه ایران و کویت تعریف خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در این سفر امیر کویت را وزرای تجارت، صنعت، نفت و خارجه این کشور همراهی می کند گفت: ترکیب هیات همراه امیر کویت در سفر به تهران خود حکایت از آن دارد که شخص شیخ صباح آل احمد الصباح نگاه ویژه ای به توسعه روابط دوجانبه به خصوص در بعد همکاری های تجاری و اقتصادی دارد چرا که در بعد سیاسی و امنیتی هیچ مانع جدی پیش روی دو کشور نیست.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک افزود: بر همین اساس سندهای همکاری اقتصادی، تجاری، بازرگانی و همچنین فرهنگی و امنیتی میان دو کشور تهیه شده است که در این سفر به امضای مقامات ایران و کویت خواهد رسید.

موسوی با مهم ارزیابی کردن نقش امیر کویت در توسعه روابط دو کشور گفت: شیخ صباح آل احمد الصباح در مقام امیر کویت برای نخستین بار به ایران سفر می کند اما این نخستین سفر او به کشورمان نیست.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شیخ صباح آل احمد الصباح که آن زمان وزیر خارجه کویت بود، به عنوان نخستین مقام عربی به کشورمان سفر کرد تا پیام تبریک پیروزی انقلاب اسلامی را از جانب دولت و ملت کویت به امام راحل ابلاغ کند.

وی ادامه داد: پس از آن نیز او چندی بار به ایران سفر کرد هر بار سفرهای او تحکیم بخش روابط دو کشور بوده است از این رو شیخ صباح آل احمد الصباح، نقش ویژه ای در توسعه و تحکیم روابط دو کشور داشته است.

موسوی با بیان اینکه هدف دیگری که امیر کویت در سفر خود به تهران دنبال می کند بهبود روابط و مناسبات کشورهای دو سوی خلیج فارس است گفت: امیر کویت در حال حاضر ریاست دوره ای شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارد و به واسطه این مسوولیت تلاش خواهد کرد که روابط و مناسبات کشورهای دو سوی خلیج فارس یعنی از یک سو جمهوری اسلامی ایران و از سوی دیگر 6 کشور عضو این شورا به خصوص عربستان سعودی را بهبود ببخشد.

وی با تاکید بر اینکه مشکل جدی در روابط ایران با کشورهای خلیج فارس وجود ندارد گفت: تنها مشکل در این حوزه به روابط ایران و عربستان باز می گردد که هنوز سو تفاهماتی بر روابط دو کشور سایه انداخته است که امیر کویت تلاش های گسترده ای را در کنار سلطان قابوس پادشاه عمان داشته اند تا این سو تفاهمات را کاهش و دو کشور ایران و عربستان را به یکدیگر نزدیک کنند.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک افزود: یکی از عوامل دعوت وزیر خارجه عربستان از آقای ظریف برای سفر به این کشور را باید ناشی از تلاش های امیر کویت و همچنین پادشاه عمان برای میانجی گری در روابط ایران و عربستان دانست.

وی ادامه داد: آثار تلاش های امیر کویت برای بهبود روابط ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و در راس آن عربستان سعودی پس از پایان سفر ایشان به تهران عیان خواهد شد و احتمالا به غیر از سفر آتی آقای ظریف به عربستان شاهد سفر یک مقام سعودی در آینده نزدیک به ایران خواهیم بود.

موسوی با تاکید بر اینکه سومین هدفی که امیر کویت در سفر خود به تهران دنبال می کند پیگیری مسائل منطقه ای است گفت: امیر کویت در حال حاضر رییس دوره ای اتحادیه عرب هم هست و به واسطه این مسوولیت او با کمک جمهوری اسلامی ایران می تواند نقش موثری در مسائل منطقه ای از جمله در سوریه، لبنان، بحرین و یمن داشته باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه یقینا امیر کویت تحت فشار زیادی برای لغو این سفر بوده است گفت: امیر کویت تاکنون بارها شجاعت و استقلال در تصمیم گیری را بارها اثبات کرده است که مهمترین آن به همین نشست اخیر اتحادیه عرب باز می گردد.

وی افزود: در دوره قبلی نشست اتحادیه عرب که قطر ریاست دوره ای این اتحادیه بر عهده داشت و با میزبانی دوحه آن نشست برگزار شد، قطری ها جای نماینده سوریه را به مخالفان دادند و پرچم سوریه را با پرچم مخالفان تغییر دادند. با این حال در دوره اخیر به ریاست کویت، با وجود آنکه پیش بینی می شد که بازهم کرسی سوریه به مخالفان واگذار شود، امیر کویت حاضر نشد چنین کاری بکند و تنها کرسی سوریه را خالی نگه داشت.

رییس مرکز مطالعات استراتژیک ادامه داد: این در حالی بود که او به شدت برای واگذاری کرسی سوریه به مخالفان تحت فشار بود اما او با شجاعت و استقلال در تصمیم گیری حاضر نشد که کرسی سوریه به نمایندگان خودخوانده این کشور واگذار شود.

وی تصریح کرد: امیر کویت استقلال در تصمیم گیری خود را یکبار دیگر در سفر به ایران به نمایش گذاشت گفت: ایران و کویت دارای اشتراکات فراوانی هستند که می توانند با تکیه بر آن، روابط خود را بیش از پیش توسعه دهند و به واسطه مسولیت هایی که کویت بر عهده دارد و همچنین نقش و جایگاه منطقه ای این کشور فصل تازه ای از روابط ایران با کشورهای منطقه ای رقم خورد.

موسوی در خاتمه گفت: از سال 1346 که روابط ایران و کویت برقرار شد، مقامات دو کشور 100 سفر دوجانبه داشته اند که در جریان این سفرها حدود 61 سند همکاری به امضا رسید که ضروری است این سندها یکبار دیگر فعال شود.

کلید واژه ها: کویت امیر کویت خلیج فارس صباح آل احمد الصباح ایران و کویت مرکز مطالعات استراتژیک


نظر شما :