پس از 28 ماه

پارچین همچنان مساله ساز است

۰۵ خرداد ۱۳۹۳ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۳۳۳۹۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
آژانس بین المللی انرژی اتمی با وجود نشانه هایی مبنی بر همکاری بیشتر از جانب ایران همچنان قادر نیست دریابد در سایت نظامی -که موضوع اصلی تردید های آژانس در مورد ماهیت برنامه های هسته ای ایران به شمار می رود- چه اتفاقی افتاده است.
پارچین همچنان مساله ساز است

دیپلماسی ایرانی: آژانس بین المللی انرژی اتمی با وجود نشانه هایی مبنی بر همکاری بیشتر از جانب ایران همچنان قادر نیست دریابد در سایت نظامی -که موضوع اصلی تردید های آژانس در مورد ماهیت برنامه های هسته ای ایران به شمار می رود- چه اتفاقی افتاده است.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که ایران برای نخستین بار طی سال ها تعامل با آژانس بر سر رفع ابهام هایی که در مورد ماهیت نظامی فعالیت های هسته ای اش مطرح است را آغاز کرده است. اما هر گونه امید نسبت به اینکه ایران آماده باشد به طور کامل نگرانی های آژانس در مورد سایت پارچین را رفع کند، در هاله ای از ابهام قرار دارد. آژانس می خواهد به این سایت که در جنوب شرق تهران واقع شده دسترسی داشته باشد و همچنین اطلاعاتی را در مورد نوع عملیات انجام شده در آن دریافت کند.

به گزارش رویترز، مقامات آمریکایی می گویند اگر بنا باشد ایران و گروه 1+5 تا 20 جولای( 29 تیر) به توافق هسته ای جامع در مورد فعالیت  های هسته ای ایران دست یابند،  این برای آنها اهمیت دارد که ایران به پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی پاسخ دهد. اما اینکه تهران همواره تاکید دارد در برنامه های هسته ای خود اهداف صلح جویانه را دنبال می کند، در روند رسیدگی به فعالیت های هسته ای تردید آمیز این کشور چالش هایی ایجاد می کند.در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که شامگاه جمعه منتشر شد، تصاویر ماهواره ای وجود دارد که نشام می دهد ساخت و سازها در پارچین ادامه دارد و این به نگرانی های غرب در خصوص این سایت دامن می زند. یک دیپلمات غربی با اشاره به اینکه از سال 2012 تحولات زیادی در این سایت روی داده است، مدعی شد: به نظر می رسد که فعالیت های پاکسازی در پارچین ادامه دارد.وی ادامه داد:آژانس 28 ماه است که می خواهد به این سایت دسترسی داشته باشد اما آنچه که در سال های اخیر اتفاق افتاده پاکسازی است.

مارک فیزپاتریک، کارشناس امور منع اشاعه در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن می گوید: ادامه فعالیت ها در پارچین نگرانی ها در مورد این سایت را افزایش می دهد. اما این به این معنی نیست که باید به گناهکار بودن ایران رای داد.

به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، آژانس بین المللی انرژی اتمی بیش از دو سال است که از ایران می خواهد اجازه دهد بازرسان خود را به پارچین اعزام کند. اما ایران که ادعاهای غرب در مورد ماهیت تردید آمیز برنامه های هسته ای خود را در می کند تاکید دارد که این سایت نظامی است و در آن عملیات پاکسازی انجام نشده است.

مارک فیزپاتریک، کارشناس امور منع اشاعه در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن می گوید: ادامه فعالیت ها در پارچین نگرانی ها در مورد این سایت را افزایش می دهد. اما این به این معنی نیست که باید به گناهکار بودن ایران رای داد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نخستین بار در گزارش سال 2011 خود مدعی شد که در مورد فعالیت های پارچین نگرانی هایی دارد. اما ایران می گوید این گزارش بر مبنای اطلاعات غلط و بدون پشتوانه تهیه شده است. البته از زمانی که حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به پیروزی رسیده است، تهران وعده داده همکاری های بیشتری را با آژانس به عمل آورد.

مذاکرات ایران و آژانس بنی المللی انرژی اتمی در حالی ادامه دارد که تهران در چارچوب گفت و گوهایی جداگانه مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) را دنبال می کند. گزارش روز جمعه آژانس حاکی از آن است که ایران ارایه اطلاعات در زمینه موضوعاتی مانند چاشنی های انفجاری را آغاز کرده است. اما این گزارش در عین حال نشان می دهد که ایران پیشرفت اندکی در زمینه تعدیل نگرانی ها در مورد پارچین داشته است و تهران باید به پرسش هایی در این زمینه پاسخ بدهد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: پارچین آژانس بین المللی انرژی اتمی


نظر شما :