روابط واشنگتن – قاهره ابری اما خوب

اوباما برای نتایج انتخابات مصر لحظه‌شماری می‌کند

۰۱ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۹۳۳۱۰۳ اخبار اصلی خاورمیانه
در امریکا لیبرال‌ها مخالف وضع جدید مصر هستند و آن را کودتا علیه رئیس جمهور اخوانی، محمد مرسی می‌دانند.
اوباما برای نتایج انتخابات مصر لحظه‌شماری می‌کند

دیپلماسی ایرانی: یکی از نمایندگان گروه مصری های مقیم واشنگتن در گفت وگو با روزنامه لبنانی النهار درباره حکم اعدام 523 شهروند مصری و مبالغه هایی که در حق آنها شده است، گفت: «می گویند که سر آنها مبالغه کرده اند، هر روز ما شاهد مبالغه های نامطلوبی در تایید السیسی یا دشمنی با اخوان المسلمین هستیم. شاید انتقادهایی که می شود به حق باشد. اما آن چه منتقدان به ویژه امریکایی ها نمی دانند این است که اجرای حکم اعدام در مصر سخت است برای این که شرایط اجرای آن سخت است، و قطعا بسیاری از این 523 نفری که محکوم شده اند بخشیده خواهند شد. شاید قاضی ای که این احکام را صادر کرده بر اساس قناعت شخصی اش حکم داده یا تمایلات سیاسی داشته یا می خواسته انتقام بگیرد یا این که می خواسته برای السیسی خودشیرینی کند. مصر از مرحله سختی که اکنون در آن قرار دارد، عبور خواهد کرد اما زمان می برد. موضوع اقتصادی مهم است. عربستان تلاش های قابل تقدیری برای تشکیل حکومت جدید و به دنبال آن آغاز مذاکره با جریان ها و سازمان های بین المللی متعدد بر سر ابزارهای معین کمک رسانی کرده است.»

وی درباره روابط مصر با امریکا نیز گفت: «واشنگتن با کمک هایی که عربستان به مصر می کند مخالف نیست برای این که کمی از مسئولیتی که بر دوشش است، می کاهد. روابط امریکا و مصر خوب است. فاجعه نیست اگر چه بعضی وقت ها ابری می شود. در امریکا لیبرال ها مخالف وضع جدید مصر هستند و آن را کودتا علیه رئیس جمهور اخوانی، محمد مرسی می دانند. دلایل بسیاری برای این مخالفت دارند، بیشتر آنها مربوط به حقوق بشر و آزادی ها است که بر آن بسیار تاکید دارند. اما راستی های امریکا با حکومت فعلی همراه هستند. به طور کلی اکنون امریکایی ها به دنبال یک هدف مهم هستند که می توان گفت آن را مهمترین هدف در خاورمیانه می دانند و آن ثبات است. البته این به آن معنا نیست که ضرورتا به دنبال دیکتاتوری یا استبداد هستند و از آن حمایت یا ترویج می کنند.»

اوباما منتظر انتخابات و اعلام نتایج آن است تا مذاکرات با مصر را از سر بگیرد. البته گفت وگوها و تماس ها میان آنها مستمر است.

نماینده جامعه مصری های مقیم امریکا در پاسخ به این سوال که گفته می شود چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا تصمیم گرفته است که با رئیس جمهور اوباما درباره موضوع مصر به رغم روابط خوبی که با مارشال السیسی دارد، صحبت نکند، گفت: «شاید، اما دلیل آن ترس نیست به خصوص که هیگل خوب می داند که اوباما چه اندازه انسان دموکراتی است، هر چه باشد لیبرال ها پایگاه انتخاباتی مهمی برای او و حزبش محسوب می شوند. شاید اوباما منتظر انتخابات و اعلام نتایج آن است تا مذاکرات با مصر را از سر بگیرد. البته گفت وگوها و تماس ها میان آنها مستمر است. سفیر مصر در واشنگتن در تماس دائم با کاخ سفید است و در مصر نیز هیئتی امریکایی در ابتدای ماه آوریل به قاهره آمد و درباره همه موضوعات صحبت کرد. کاخ سفید به ریاست اوباما ممانعتی در پرداخت کمک های امریکا به مصر نمی بیند. اما لازم می بیند که مثلا بر سر آن مذاکره کند. کمک های نظامی امری است که می توان در آینده بر سر آن به توافق رسید، با علم بر این که ارتش مصر تسلیحاتی را که برای مبارزه با تروریسم برای دریافت آنها توافق شده، هنوز نگرفته است، با وجود این که به آنها در سینا احتیاج دارد. مطمئن باش که روابط مصر و امریکا خوب خواهد ماند.»

وی درباره نامزدی حمدین الصباحی نیز گفت: «شاید او بتواند آرای ناصری ها و اخوان المسلمین و دیگر اسلام گرایان را بگیرد. اما آیا موفق می شود که با همه این رای ها رئیس جمهور شود؟ ما بعید می دانیم اما انتظار داریم که آرای خوبی به دست آورد. السیسی رای های خیلی خوبی به دست خواهد آورد. شاید بالاتر از آن چه انتظار می رود. در انتخابات مجلس نیز انتظار می رود رای خوبی به دست آورد. پیش بینی می کنیم در انتخابات مجلس لیبرال ها 30 درصد آرا را به دست آورند. به هر حال منتظریم ببینیم که جریان های اسلامی بعد از این که بیشتر آنها به اخوان المسلمین متمایل شدند، چه خواهند کرد.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: مصر السیسی امريكا و مصر باراك اوباما


نظر شما :