تعلیق حق رأی روسیه در مجمع پارلمانی اروپا

۲۲ فروردین ۱۳۹۳ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۹۳۱۳۱۳ سرخط اخبار

مجمع پارلمانی شورای اروپا روز پنجشنبه در واکنش به « اقدامات روسیه در قبال اوکراین » و الحاق شبه جزیره کریمه به این کشور ، حق رأی نمایندگان روسیه را در این مجمع به حال تعلیق درآورد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، از این پس 18 نماینده روسیه دیگر نه در دفتر مجمع ، نه در هیأت رئیسه یا کمیسیون دائم مجمع پارلمانی شورای اروپا حضور نخواهند داشت. آنها همچنین از این پس نمی توانند در مأموریت های نظارت بر انتخابات شرکت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از استراسبورگ ، با این حال مجمع پارلمانی به منظور حفظ امکان « گفتگوی سیاسی ، همه اختیارات اعضای روس خود را از جمله حق شرکت آنها در نشست های کمیسیون های این نهاد ، سلب نکرد.

این تصمیم که تا پایان امسال اعتبار دارد ، با 145 رأی موافق ، 21 رأی مخالف و 22 رأی ممتنع به تصویب رسید.

پیش از این رأی گیری نمایندگان روسیه شرکت در این بحث و همچنین رأی گیری را تحریم کردند.
استفان شناچ ، نماینده اتریشی سوسیالیست در شورای اروپا گفت : « قوی ترین ابزار نمایندگان گفتگو است.»

در مقابل ، بخشی از نمایندگان که بیشتر آنها از اتباع کشورهای همسایه روسیه بودند ، موافق اخراج هیأت روسی بودند.

جرجی کاندلاکی ، عضو گرجستانی جنبش ملی واحد وابسته به « حزب مردم اروپا » گفت : « هنگامی که روسیه در سال 2008 به گرجستان حمله کرد ، ما اختیارات روسیه را به حال تعلیق درنیاوردیم. آیا روس ها به سیاست اشغالگری خود بازگشته اند؟ خیر ، شرایط فقط بدتر شده است.»

وی با اشاره به توافقنامه مونیخ که هیتلر را به حمله به لهستان ترغیب کرد ، افزود : « در سال 1938 ، چمبرلین (نخست وزیر انگلیس) و دالادیه (سیاستمدار فرانسوی) امیدوار بودند این مشکل به نواحی آلمانی نشین سودت (مناطق مرزی چکسلواکی) محدود شود ، اما آنها در اشتباه بودند.»

شورای اروپا در این قطعنامه اعلام کرد « اقدامات فدراسیون روسیه که منجر به الحاق شبه جزیره کریمه به این کشور شد ، نقض آشکار حقوق بین الملل و به ویژه منشور سازمان ملل متحد و توافق نهایی کنفرانس امنیت و همکاری اروپا در هلسینکی است.

این قطعنامه تأکید کرد این اقدامات روسیه همچنین مغایر اساسنامه شورای اروپا است که در سال 1949 براساس اصول حاکمیت قانون و دموکراسی تاسیس شد.

مجمع پارلمانی شورای اروپا روز گذشته نیز در قطعنامه ای درخصوص اوضاع اوکراین که با 154 رأی موافق ، 26 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع به تصویب رسید ، اقدامات مسکو را در قبال کیف محکوم کرد.

این مجمع در این قطعنامه از مسکو خواست فورا نیروهای خود را از کریمه خارج کند و با فدرالی شدن اوکراین که خواسته مناطق روس زبان و روسیه به عنوان جایگزین الحاق احتمالی است ، مخالفت کند.

این قطعنامه همچنین از دولت جدید کیف خواست اصلاحات قانون اساسی و تصویب قانون جدید انتخابات را که تضمین کننده تمرکز زدایی قدرت و حضور بهتر نمایندگان از سراسر کشور است ، در اولویت برنامه خود قرار دهد.

این دومین بار است که از زمان پیوستن روسیه به شورای اروپا در سال 1996 ، نمایندگان این کشور تحریم می شوند.

آوریل سال 2000 نیز پس از مداخله ارتش روسیه در جمهوری چچن ، حق رأی نمایندگان روسیه در این شورا به حال تعلیق درآمد. در آن سال نیز روس ها از شرکت در نشست ها خودداری کردند و بی آنکه تغییری در شرایط چچن حاصل شود ، آنها در ژانویه 2001 همه اختیارات خود را بازیافتند.

پس از مداخله روسیه در اوستیای جنوبی ، منطقه ای استقلال طلب در گرجستان ، در سال 2008 نمایندگان روسیه بار دیگر مورد اعتراض قرار گرفتند که این بار موفقیتی نداشت.

کلید واژه ها: روسیه شورای اروپا نمایندگان روسیه


نظر شما :