با سفر سری احمد الجربا به امان

جبهه اردن علیه بشار فعال می‌شود؟

۱۱ اسفند ۱۳۹۲ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۹۲۹۴۲۱ اخبار اصلی خاورمیانه
سفر الجربا به اردن زمانی بیشتر اهمیت می‌یابد که منابع نظامی مخالفان می‌گویند که سه هزار نفر نیروی تازه‌نفس از درعا و ریف دمشق آموزش‌های لازم را در اردن در طول 8 ماه گذشته دیده‌اند تا حملات تازه‌ای را در درون سوریه انجام دهند.
جبهه اردن علیه بشار فعال می‌شود؟

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه در میان مخالفان سوریه می گویند که احمد الجربا، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوری در سفر دو روزه خود به امان، پایتخت اردن با مقام های عالی رتبه امریکایی دیدارها و مذاکرات سری ای را انجام داده و درباره چگونگی گشودن جبهه جنوب سوریه با آنان به توافقاتی رسیده است. این در حالی است که فرماندهان نظامی در درعا هر گونه دیدار میان خود با الجربا را رد کردند.

به گزارش وبسایت شبکه خبری الجزیره، منابع آگاه گفتند که الجربا در اردن با آن پترسون، معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور خاور نزدیک و شماری از مسئولان دیگر در وزارت امور خارجه امریکا و دیپلمات های سفارت این کشور در امان دیدار کرده است.

سخنگوی سفارت امریکا در گفت وگو با الجزیره از هر گونه اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد و گفت که سفارت هیچ اظهار نظری در این زمینه نمی کند.

همچنین اعضای ائتلاف نیز در تماس با الجزیره از هر گونه اظهار نظری در این زمینه خودداری کردند و گفتند که اطلاع چندانی از جزئیات گفت وگوهای الجربا با مقام های امریکایی در اردن ندارند.

در عین حال برخی منابع آگاه تاکید کردند که سفر الجربا به امان سری و ناگهانی بوده و کسی از آن خبر نداشته است. برخی نیز گفته اند که هدف از این دیدار چگونگی حمایت از مخالفان سوری به ویژه نیروهای مسلح پس از دو دور گفت وگوهای بی نتیجه نشست ژنو 2 بوده است. نشستی که اخضر الابراهیمی، نماینده جامعه جهانی میان نمایندگان حکومت سوریه و مخالفان برگزار کرد.

یک منبع آگاه در ائتلاف مخالفان سوری که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت که اهداف سفر الجربا مذاکره بر سر چگونگی تشدید اوضاع در مناطق جنوبی سوریه علیه حکومت بشار اسد و ارتش او در استان الدرعا و ریف دمشق در پاسخ به رد قبول حکومت سوریه و مخالفت روسیه بر فشار بر آن برای قبول مفاد ژنو یک و تشکیل حکومت انتقالی بوده است.

سفر الجربا تا آن جا سری بوده که حتی رسانه های رسمی و نزدیک به حکومت اردن یا حکومت سوریه نیز خبری درباره آن منتشر نکرده اند.

در همین رابطه گفته می شود که الجربا با شماری از مقام های عالی رتبه اردنی نیز دیدار کرده است اگر چه وزارت امور خارجه اردن و وزارت امور رسانه ها نیز از هر گونه اظهار نظری در این زمینه خودداری کرده است.

سفر الجربا تا آن جا سری بوده که حتی رسانه های رسمی و نزدیک به حکومت اردن یا حکومت سوریه نیز خبری درباره آن منتشر نکرده اند.

یک منبع آگاه گفته است که الجربا ظرف روزهای آینده با شماری از مقام های ارشد اردنی دیدار خواهد کرد اما هنوز مشخص نیست که آیا دیداری با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز خواهد داشت یا خیر.

شماری از فرماندهان بارز نظامی مسلح مخالف حکومت سوریه که در حال حاضر در اردن به سر می برند هر گونه دیداری با الجربا را رد کرده و گفته اند که برنامه ای برای دیدار با او ندارند.

بشار الزعبی، فرمانده یگان یرموک و فرمانده عملیات جنوب سوریه در ارتش آزاد سوری نیز که در حال حاضر در امان به سر می برد گفت که از حضور الجربا در اردن خبر نداشته و نمی داند که با چه کسانی دیدار کرده است.

الزعبی همچنین گفت: «مسائل مهم بسیاری وجود دارد که فرماندهان میدانی باید درباره آنها و فرماندهان ائتلاف صحبت کنند. از جمله درباره برکناری سلیم ادریس، رئیس ستاد ارتش آزاد و انتخاب عبد الاله البشیر به جای او. البته عده ای صحبت از انتخاب فوری رئیس ستاد ارتش بدون هر گونه مشورتی با توجه به تحولات میدانی می کنند که البته با نظر فرماندهان سیاسی ائتلاف مغایرت دارد.»

سفر الجربا به اردن زمانی بیشتر اهمیت می یابد که منابع نظامی مخالفان می گویند که سه هزار نفر نیروی تازه نفس از درعا و ریف دمشق آموزش های لازم را در اردن در طول 8 ماه گذشته دیده اند تا حملات تازه ای را در درون سوریه انجام دهند. آموزش این نیروها زیر نظر افسران اردنی، عربستانی و امریکایی انجام شده است. همچنین جنگ افزارهای تازه نظامی به دست مخالفان سوری در جنوب این کشور رسیده است که شامل مقادیر متنابهی موشک های ضد تانک و ضد موشک می شود. این منابع وجود هر گونه طرح نظامی برای انجام جنگ استراتژیک در درعا و دمشق را به شدت رد می کنند و می گویند که هدف اصلی آموزش لازم برای مبارزه با جریان های اسلامی در سوریه است.

اخیرا دولت سوریه از دولت اردن به شدت انتقاد کرده و امان را به اعزام هزاران تروریست مسلح به همراه مهمات نظامی به سوریه متهم کرده بود. این اتهام ها را اردن به شدت رد کرده و گفته است که به هیچ وجه برنامه ای برای حمله به اراضی سوریه و تهدید تمامیت ارضی آن ندارد و قصدی هم بر درگیر شدن در تحولات جاری در این کشور ندارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اردن الجربا امان سوريه


نظر شما :